water-is-leaking-from-the-muffler-causes-and-solutions-_-cover-15-1-24

Když vám teče z výfuku: Neberte to na lehkou váhu

14. 10. 2024 • Novinky, Zajímavosti

V letních vedrech to obvykle nevadí, ale na podzim a v zimě auta často po studeném startu vypouštějí kapalinu z koncovky výfuku. Pravděpodobně jste si toho všimli u aut před vámi, hlavně při rozjezdu na křižovatkách. Možná vás také napadlo, zda se něco podobného neděje i u vašeho auta. Co to způsobuje? Je to jednoduchá fyzika. Při spalování uhlovodíků, včetně benzínu a nafty, se kromě oxidu uhličitého a jiných spalin vytváří i voda. Když je motor nastartován za studena, vlhkost v systému výfuku začne kondenzovat.

Další voda vzniká, když se výfukový systém ochlazuje. V závislosti na teplotě a způsobu jízdy se může voda ve výfuku hromadit ve větším množství. Při akceleraci pak začne vytékat. Část této vody je vytlačena unikajícími výfukovými plyny. Jakmile se motor a výfuk částečně zahřejí, voda se promění v páru, což může způsobit bílý oblak „kouře“. Když se systém dostatečně zahřeje, přebytečná voda se odpaří a voda vznikající při spalování opouští výfuk v neviditelné plynné podobě.

Moderní auta jsou zvláště náchylná k hromadění vody ve výfuku. Mají totiž složitý výfukový systém s různými katalyzátory a tlumiči. Čím větší je objem výfukového systému, tím více kondenzátu vzniká. Vodu lze z výfuku dostat pouze jízdou, při které se systém zahřeje na dostatečnou teplotu. A zde vzniká problém. Pokud jezdíte jen krátké trasy, při kterých se výfuk nestihne pořádně zahřát, voda se může hromadit. To zvyšuje riziko koroze, a to nejen proto, že jde o vodu znečištěnou emisemi, která je agresivnější.

Korozi výfuku není možné jednoduše odhalit, protože začíná uvnitř. Zvenku může výfuk vypadat bezvadně. Ještě horší situace nastane, pokud voda v zimě ve výfuku zmrzne. To může způsobit mechanické poškození. Abyste těmto problémům předešli, je důležité občas auto „provětrat“ delší jízdou, při které se motor dostatečně zahřeje. Jiná možnost neexistuje. V minulosti se používaly malé odtokové otvory pro kondenzát, ale dnes je kvůli emisním systémům, které vyžadují správný protitlak, nelze instalovat. Pokud by se tlak změnil, senzory by to okamžitě detekovaly a auto by mohlo přejít do nouzového režimu. Možná jste to už zažili, pokud jste měli děravý nebo špatně utěsněný výfuk.

Pokud z výfuku vašeho auta teče voda, není to nic neobvyklého. Pára je také normální. Měli byste ale zpozornět, pokud bílý „kouř“ přetrvává i po zahřátí motoru. To může znamenat, že je poškozeno těsnění hlavy válců. V takovém případě se do spalovacího prostoru dostává chladicí kapalina a následně se ve formě páry dostává i do výfuku. To byste ale poznali, protože při takovém poškození motor ztrácí výkon. Na problém by vás také mohla upozornit palubní elektronika, například rozsvícený symbol motoru. V takové situaci je nutné co nejdříve vyhledat servis.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz