Když se tuning nepovede. Několik tipů, jak spolehlivě zhyzdit a také zhoršit své auto
Tuning je věcí osobního vkusu a často bohužel také nevkusu. Přesto si ale žádá precizní přístup majitele, aby věci, které jsou na autě změněny oproti sériové produkci skutečně plnily svůj účel a nemohly se stát snadným a oprávněným terčem posměchu skutečných fanoušků automobilů, natož aby zhoršily původní funkci.
V tomto článku se vám pokusíme ukázat několik odstrašujících případů, jak byste k tuningu, pokud chcete své auto vylepšit a nikoliv zhyzdit, rozhodně přistupovat neměli, ale zároveň případů, kterých jsme na našich ulicích stále častějšími svědky. Pojďme na ně.
Křídlo přes celý auto. Je to cool!
Mnohé z nás jako první při slově tuning napadne přítlačné křídlo. Jenomže dát na auto fungující přítlačné křídlo skutečně není jen tak. Pokud už totiž přistoupíte k variantě, že na svoji karoserii namontujete díl, který výrobce na žádnem typu z vyráběných specifikací vaší karoserie netestoval, měli byste ideálně zvážit návštěvu větrného tunelu, anebo alespoň požádat některého z automobilových vývojářů, aby vaše auto i s křídlem změřil a spočítal tak nové hodnoty přítlaku, které celý stroj generuje. Zadní přítlačné křídlo může totiž bez svého protějšku v podobě spojleru v přední části působit velmi kontraproduktivně, neboť je schopno zvedat celou přední část auta a tím i výrazně zhoršit jeho jízdní vlastnosti. A jak auto s takovým obrovským křídlem vlastně vypadá? No, ….to necháme na zvážení každého.
Níž? Ne, ještě níž…
Zkrácené pružiny, to je věc. Auto s nimi přece okamžitě vypadá, jako kdyby vyhrálo seriál cestovních vozu WTCC. Nemáte ten pocit? Ještě ke všemu, když auto některý z tuzerů ideálně doplní brutálními ráfky s nataženou bužírkou namísto normálních pneumatik, nebo? Co na tom, že auto pak na silnici skáče jako smyslů zbavené, namísto toho aby fungovalo. A co takhle rovnou vzduchový podvozek? Samozřejmě ten nejlevnější, který na silnici nefunguje, ale díky kterému už nedáte nic ani do kufru, protože se v něm objeví flašky na stlačený vzduch. Vždyť to přece v zatáčkách bude najednou sedět ještě lépe, než kdyby tam byly pružiny s jedním závitem. Že ne? To si sakra pište, že ne. Pokud skutečně chcete auto jen a pouze na parádu a podobný nevkus vás provází už od dětství, tak prosím. Heslo zní: „Low and slow“ a pro smích budete i každému řidiči dodávky. Ale pokud máte rádi řízení a nechcete být skutečným znalcům aut pro smích, vyvarujte se extrémnímu snižování podvozku na úkor jeho funkčnosti. To si radši na ten sériový podvozek opravdu kupte třeba jen ty sportovní pružiny, které jsou kratší, ale zároveň fungují. Stojí pár korun a udělají vám mnohonásobně lepší službu, než kdybyste ty sériové zkracovali.
Mám dražší kola než auto.
Osvědčená kombinace Škoda Octavia a originální kola z Porsche. Nebo ještě lépe kola z Bentley. Počkat a co kola z Mercedesu? Ty bláho! Vždyť to přece funguje. „Čumte, jaká je to paráda. Co na tom, že ta kola jsou těžká jako blázen a navíc jsem musel použít jen dva páry těch předních, protože zadní kola z Bentley nebo Porsche by Octávka prostě neutáhla.“ Nevadí, hlavně že to vypadá, no ne? Možná že z nás nyní mluví konzervatizmus, ale skutečně se podobný prasopes může někomu líbit? Vždyť kola bývají designéry navržena k jednotlivým automobilům tak, aby doplnila jejich linie a zvýraznila design, takže když už se pouštím do něčeho, co na auto nepatří, musím být opravdu hodně soudný, aby to celé tak nějak hrálo dohromady.
Čím víc výfuků, tím víc…
No a samotným vrcholem tuzinku je takzvané výfukování. (O samolepkách dnes řeč nebude.) Tedy vaření trubek, rour a trubiček na auto, kam se to zaprvé absolutně nehodí, a kde to zadruhé bude mít často i destruktivní účely pro zvukový a někdy bohužel také i výkonový projev auta. Ale když to má hodně výfuků, tak tam je přece hodně koní. To ví každé malé dítě. A proto čím víc, tím lépe. Ideálně alespoň čtyři, jinak to vůbec nejede.
No a nakonec. Nakonec je asi nejlepší vše výše uvedené spojit do jednoho. Takže je nejlepší koupit si ideálně alespoň 15 let staré koncernové auto, protože přece jezdí za 4 litry i ve městě, a začít to bastlit jedna báseň. Koupit křídlo na vrakáči, nastříkat ho sprejem podobné barvy ze stavebnin, sehnat na bazaru pořádná kola, samozřejmě jen přední páry, koupit na ně ideálně o dva palce užší pneumatiky a jít s karboflexou zkrátit pružiny, protože na nový sportovní podvozek, který stojí víc než celé auto, zkrátka nejsou peníze. Jo a málem bychom zapomněli. Výfuky. Ale to je přece snadné. Lešení člověk najde všude, nebo ne? Pak už zbývá jen sehnat kámoše, co to jakože fakt umí s „COčkem“ a další tuzerská kára na pořádné srazy je na světě. Tramtadá…
Ačkoliv pevně věříme, že článek berete s nadsázkou a s jistou dávkou humoru, je bohužel krutou pravdou, že přesně tímto stylem to u nás, v jakožto zemi která znovu a stále rychleji směřuje na východ, stále častěji chodí. A bude hůř. Proto všem nadšencům, kteří ještě nezapomněli na to, že auta jsou především od toho, aby je člověk řídil, přejeme pevné nervy, klid na duši a spoustu zábavně odřízených kilometrů.
.« Co je syntetické palivo a kolik bude reálně stát? Vyvrácené mýty o elektromobilech, kterým lidé stále věří: Jak to s nimi skutečně je? »