Kdy byste měli měnit které filtry v autě?
Filtry v automobilech plní velmi jednoduchý, ale přesto důležitý úkol: zabraňují průchodu určitých cizích těles, která by mohla být pro jednotlivé systémy škodlivá. V závislosti na typu filtru chrání techniku našeho vozu nebo přímo naše osobní zdraví. O filtrech byste také měli vědět, že patří mezi ty součástky vozidla, které vyžadují nejčastější údržbu a výměnu. Jelikož fungují podobně jako houba, postupem času se do nich “nasáknou” nejrůznější částice prachu, sazí, oleje a dalších nečistot, které snižují jejich účinnost až k úplnému selhání. Abyste měli jistotu, že vaše vozidlo je vždy na bezpečné straně, objasníme vám čtyři nejběžnější typy filtrů, jejich funkci a především to, kdy je načase je vyměnit.
Ilustrace převzata z www.euautodily.cz
Olejové filtry
Přes tento filtr protéká motorový olej, který se čistí od sazí, kovových úlomků a nespáleného paliva. Vadný olejový filtr může způsobit snížení výkonu motoru, rychlejší opotřebení a v nejhorším případě i jeho poškození.
V průměru by se taková zařízení měla měnit každých 10 000 až 15 000 kilometrů, ale to značně závisí na výrobci, a proto doporučujeme, stejně jako u ostatních filtrů, nahlédnout do příručky k vozidlu. Je ovšem třeba upozornit, že výměnu filtru by měl vždy doprovázet i nový motorový olej. Stejný princip platí i v opačném případě. Pokud by se například měnil pouze olej, rychle by ztratil na kvalitě kvůli starému, znečištěnému filtru, a tím by přišel také o své pozitivní vlastnosti.
Palivové filtry
Tyto součástky jsou, jak již název napovídá, filtry, které odstraňují nečistoty z paliva předtím, než je nasaje čerpadlo. Ačkoli je účel obou druhů stejný, existují závažné rozdíly v intervalech výměny. Zatímco benzinové filtry je třeba kontrolovat a případně nahradit přibližně každých 5 let, u naftových motorů je tomu docela jinak.
U vozidel se vznětovým motorem by se měl filtr vyměňovat nejméně každé dva roky, spíš však dříve. Zásadní vliv na životnost dílů má i kvalita samotného paliva. Z tohoto důvodu odborníci doporučují majitelům aut s dieselovým motorem alespoň čas od času natankovat kvalitnější palivo, aby nedošlo k předčasnému zanesení filtru.
Vzduchové filtry
Tento filtr rovněž umožňuje správnou funkci motoru. K procesu spalování totiž motor pravidelně potřebuje velké množství vzduchu, který musí být v naprosto čistém stavu. V opačném případě může dojít ke znečištění nebo dokonce poškození válců a následnému vypadnutí celého motoru z chodu. Zejména u vozů s turbodmychadlem je důkladná údržba filtru velmi prospěšná. Pokud si totiž nemůže bez problémů nasávat vzduch, může vzniknout nebezpečný podtlak, který dokáže poškodit hadice a další součásti, jestliže si vzduch prorazí cestu nejslabším místem.
Opět můžeme uvést pouze směrné a přibližné hodnoty, ale počítejte s výměnou vzduchového filtru průměrně každých 30 000 kilometrů.
Kabinové filtry
Nyní se dostáváme k poslednímu zástupci, který sice nemá přímý vliv na techniku vašeho vozidla, ale zato ovlivňuje vaše zdraví. Zejména v zimě se kabinový filtr stará o to, aby vzduch v interiéru zůstal bez škodlivin a částic a aby se okna méně mlžila. Na jaře a v létě je pro alergiky nepostradatelný, protože téměř úplně zabraňuje pronikání pylu do vnitřního prostoru vozidla. Díky těmto filtrům se škodlivé látky nedostanou do vašich dýchacích cest a při častém řízení se nenachladíte ani vás nebude bolet hlava. Proto je nejlepší měnit svůj kabinový filtr jednou ročně, nejlépe před zimní sezónou.
.« Test ojetiny Ford Focus III: Jedna z nejžádanějších bazarovek Test ojetiny Renault Talisman Grandtour: Přehlížená volba »