Kdo a jak vydělává na prodeji paliv ukrajinským tankům?
Ukrajina je i uprostřed války s Ruskem závislá na dodávkách nafty ze zahraničí. Využívá ji na provoz dieselových agregátů, které zastupují dodávky elektřiny z ruskými útoky poškozené energetické sítě, ale i na provoz vojenské techniky. Největší část nafty, kterou ukrajinská armáda využívá, putuje do země po železnici z Polska. To přitom platí za ropu dodávanou z Ruska více než ostatní země.
Při zásobování ukrajinského trhu hraje důležitou roli více dodavatelů. Nejvíce paliva se na Ukrajinu dováží z Polska a Bulharska. V období od května 2022 do května 2023 Ukrajinci nakoupili podle údajů Eurostatu z Polska a přes Polsko celkem téměř 1 577,81 kt nafty, z Bulharska pak 842,57 kt. Třetím největším dodavatelem byla Litva, od které Ukrajinci ve stejném ročním období nakoupili celkem 583 kt nafty.
V loňském roce umožnila tok nafty z Maďarska na Ukrajinu také společnost MOL, a to obrácením takzvaného Východního ropovodu. Tato přepravní trasa vede přes Maďarsko a umožňuje, aby se na Ukrajinu dostaly malé až velké objemy produktů pocházejících z České republiky a Slovenska.
Z Maďarska bylo od května 2022 do května 2023 dodáno na Ukrajinu 190,79 kt paliv, tedy asi osmkrát méně než z Polska. Čeští obchodníci kromě produktů dodávaných maďarským ropovodem odeslali na Ukrajinu dalších 64,11 kt nafty, a to zejména po železnici. Dalších 100,29 kt nafty šlo na Ukrajinu po železnici ze Slovenska.
Paradoxem paliv dodávaných na Ukrajinu z Polska je to, že podle informací společnosti MOL v současnosti právě polská společnost a její česká dceřiná společnost nakupuje ruskou ropu nejdráže. Platí za ni ruským obchodníkům stejně nebo i více, než je cena ropy Brent. Ruská ropa Ural Blend je přitom tradičně oproti ropě Brent výrazně levnější – v současné době o 13 až 15 USD za barel, tedy téměř o pětinu.
Nedávno uveřejnil německý deník Handelsblatt údaje o nárůstu objemů dodávaných na Ukrajinu z Maďarska. Tyto informace jsou však nesprávné, protože uvádějí objemy dodané přes Maďarsko (nikoli pouze z Maďarska), a to prostřednictvím systému sítě MOL.
Kapacita ukrajinské strany pro příjem nafty přes maďarský ropovod vykazuje značné výkyvy. Ty způsobují problémy s logistikou, dostupností produktů a časovým plánováním. Podle údajů Eurostatu činil objem v lednu tohoto roku 45,16 kt, v únoru 4,88 kt, v březnu 0 kt, v dubnu 2,36 kt a v květnu 26 kt. Čeští a slovenští dodavatelé letos prodali Ukrajině prostřednictvím jiných přepravních cest dalších 22,52 kt a 14,30 kt nafty.
.« Stockholm úplně zakáže spalovací auta už za dva roky Chystáte se zlikvidovat starý autovrak? Víme, jak si vyděláte »