„Jsou před námi,“ přiznal zaskočený šéf Fordu poté, co vystoupil z čínského automobilu
Vývoj automobilů v Číně, obzvláště v oblasti elektromobilů, postupuje ohromující rychlostí. Čínská vláda do tohoto odvětví investovala 230 miliard dolarů, což se nyní zdá jako velmi výhodná investice. Země, která byla pro západní automobilky ještě nedávno pouze lukrativním trhem, se stala výrobcem vozů natolik pokročilých, že to vyvolává obavy mezi tradičními automobilkami.
Překvapivé je, že si toho nevšimli ani ti nejvýše postavení odborníci. Až nedávno Elon Musk prohlásil, že čínské automobilky jsou „nejkonkurenceschopnější“. Před dvěma lety s nimi začal bojovat cenovou válkou. Věděl, co dělá, zatímco ostatní značky čínské výrobce podceňovaly. Jak by mohly značky jako BYD, Nio nebo Changan ohrozit giganty typu Ford, General Motors nebo Volkswagen? A přesto se to stalo.
Podle článku v The Wall Street Journal, navštívil loni šéf Fordu Jim Farley Čínu, kde si spolu s finančním ředitelem Johnem Lawlerem vyzkoušel na testovacím polygonu elektrické SUV značky Changan, která je dlouholetým partnerem Fordu v Číně. Jízda pro oba manažery americké automobilky znamenala naprostý šok. „Jime, tohle je něco úplně jiného,“ řekl Lawler Farleymu po zkušební jízdě, „Jsou před námi,“ cituje jejich rozhovor WSJ. Byli ohromeni plynulou, tichou jízdou a technologicky vyspělým interiérem. Brzy po této návštěvě nechal Farley přivézt několik čínských elektromobilů přímo do Michiganu, aby je mohli otestovat i další manažeři firmy.
Mezi těmito modely byly například vozy značek Xiaomi, Li Auto a další. Poté, co Farley viděl tyto futuristické automobily s výkonnými informačními systémy a luxusními interiéry, zdůraznil, že „splnění čínských standardů“ bude hlavní prioritou. Situace se obrátila. Zatímco dříve Číňané nakupovali západní automobily, aby je mohli napodobit, dnes jsou to západní automobilky, kdo se učí od čínských. Farleyho návštěva Číny vedla ke změně strategie Fordu. Přiznal, že čínské elektromobily jsou „přímou hrozbou“ pro evropské a další zahraniční trhy, a že představují dlouhodobé riziko i pro Ford v Severní Americe, a to navzdory vysokým dovozním clům.
Podle WSJ Farley Čínu navštívil za posledních 18 měsíců několikrát a zkusil si také vozy značky BYD, které na něj udělaly velký dojem. Jak uvádí zdroje WSJ, Farley se rozhodl zaměřit orientaci Fordu v Číně na užitková vozidla namísto konkurence s místními výrobci na jejich domácím trhu. Jeho tým také zkoumá možnosti dovozu levných čínských komponentů, které by měly umožnit výrobu elektromobilu s cenou kolem 30 000 dolarů, který by byl ziskový a mohl by se dostat na trh za dva a půl roku. Dosud Ford na každém elektromobilu prodělával 100 000 dolarů, což letos vedlo ke ztrátě 1,3 miliardy a loni ke ztrátě 4,7 miliardy dolarů.
Očekává se, že celková ztráta za tento rok dosáhne pěti miliard dolarů, mimo jiné kvůli probíhající cenové válce. V dubnu automobilka oznámila, že pozastavuje vývoj dvou nových elektromobilů a bude se místo toho soustředit na výrobu hybridních vozů. Budoucnost tak pravděpodobně přinese malé, cenově dostupné elektromobily, zatímco větší vozy jako SUV a pick-upy zůstanou poháněny spalovacími motory. Otázkou zůstává, zda už není příliš pozdě.
.« Prodej elektrických aut v Evropě stále klesá. Daří se jen Číňanům Volkswagen podruhé za tři měsíce snížil výhled, nedaří se stejnojmenné značce »