Jízdní dojmy: Tesla Model S
Vy, co jste hanili elektromobily a posměšně ukazovali prstem, ten prst raději zase rychle schovejte. Je tady totiž Tesla se svým Model S a dělá si oprávněně ambice i tam, kde by elektromobil doposud nikdo ani nečekal…mimo město.
Při příležitosti uvedení nové značky Mototechna Premium na český trh jsme se měli možnost, jako jedno z mála automobilových médií, vozem Tesla Model S svézt po letištní dráze. Ještě než začnu chrlit čísla, hodnoty a dojmy, řeknu v krátkosti, co vlastní jízdě předcházelo a u čeho mi zůstal rozum stát. Na runway se vedle sebe postavili Tesla a vyzyvatel z řad plnotučných sporťáků v podobě Nissanu GT-R. To znamená elektromotor o síle 310 kW hýbající s břemenem 2100 kg, proti 404 kW twin-turbo šestiválci v 1740 kg hmotném supersportu. Pozvolný rozjezd, tři zatroubení a…Tesla odjíždí v dáli. Každé přeřazení dvouspojkové sportovní převodovky Nissanu jakoby náhle trvalo nekonečně dlouho. Každé nadechování dvou turbodmychadel jakoby nebralo konce proti konstantnímu přívalu točivého momentu, kterým elektromotor tlačil Teslu dál a dál od rudého vyzyvatele.
Konečně se po silném prvotním zážitku dostávám k Tesle blíž a mohu si ji pořádně prohlédnout. Navenek se takřka liftback netváří nijak extravagantně. Pěkné aerodynamické tvary doplněné o bezrámová okna ničím zvlášť nevynikají a že je něco jinak bych pravděpodobně zpozoroval až při pohledu na masku chladiče. Ta totiž není průchozí dílem toho, že za ní také není žádný chladič. Ani pohled do motorového prostoru sám o sobě nic nenapoví, což bude možná tím, že se zde vůbec nic nenachází a prostor pod přední kapotou slouží jen jako doplněk k zadnímu, poměrně slušně velkému zavazadelníku.
Velký šok je usednutí do interiéru. Pohodlná kožená sedadla s náznakem sportovnosti jsou obklopena velmi jednoduchým a kvalitním interiérem, jenž pozbyl veškerých tlačítek a ovládacích prvků. Nejsou potřeba. Vše co potřebujete vědět, nastavit nebo ovládnout, je sdruženo v gigantickém sedmnáctipalcovém (!) dotykovém displeji, postaveném uprostřed palubky na výšku. Za jeho rozlišení by se nemusel stydět kdejaký tablet vyšší cenové hladiny a vzhledem k tomu, že na mě z displeje koukají plnohodnotné Google Maps, nekončí podobnost s tablety u displeje. Druhý displej se nachází před řidičem a kromě klasických budíků umí zobrazit i zbývající dojezd do vybití baterií o souhrnné kapacitě 85 kWh. Tesla udává dojezd 426 kilometrů na jedno nabití, což z ní dělá elektromobil s největším dojezdem na světě. Že je tento dojezd reálný se dozvídám od člověka, který Teslu ráno přivezl na letiště. Po krátké cestě z Prahy prý počítač ukazoval 400 kilometrů a po celém dopoledni, kdy byla Tesla využívána takřka výhradně v režimu plný plyn – brzda – otočit na konci runwaye a znovu, zbýval dojezd přes 200 kilometrů.
Dojezd i výkon bychom tedy měli. Konečně za sebou s tlumeným bouchnutím zavírám bezrámové dveře, minimalistickou páčkou vpravo pod volantem řadím D na voliči pomyslné převodovky a sešlapávám „plyn“. Tesla se za tichounkého hvízdání měničů dává do pohybu a po přišlápnutí pedálu až na podlahu zrychluje s obrovskou vervou, pozorovatelnou snad jen na digitálním budíku rychloměru. Nic ostatní o sobě totiž nedává vědět. Není zde motor, který by řval v otáčkách do interiéru a při každé změně rychlostního stupně škubnul se svojí posádkou. Vše, co slyšíte kolem sebe je minimální aerodynamický hluk a odvalování pneumatik. Tu a tam se přenese drobný ráz od podvozku, který elegantně žehlí nedokonalý povrch letištní plochy a který ani v rychlosti kolem 200 km/h výrazněji nenaruší pohodu na palubě.
Teslu Model S vnímám jako milník. Vidím v ní vůz, který by mohl změnit vnímání elektromobilů a rozšířit jejich působiště daleko za hranice městských zástaveb. Ačkoliv by se svým jen lehce netradičním exteriérem mohl v dnešním vozovém parku klidně ztratit, svým pojetím a interiérem už nikoliv. Pohonné ústrojí Tesly poskytuje navzdory hmotnosti špičkovou dynamiku supersportů, přičemž zachovává naprostý klid pro posádku. Mototechna Premium, která vnímá značku Tesla jako svou vlajkovou loď, zatím přesnou cenu Modelu S nestanovila. K mání je jen předběžná hodnota čítající 3 350 000 Kč.
« Land Rover představil technologii “neviditelné kapoty” TEST Citroën C-Elysée 1.6 VTi – Motor a nic víc »