Jízda na rezervu umí poškodit motor: Následky tohoto zlozvyku si řidiči neuvědomují
Žlutá kontrolka paliva není jen na parádu. I když vám po jejím rozsvícení stále zbývá dostatek paliva, neměli byste jezdit na doraz. Věčně prázdnou nádrží si můžete auto poškodit.
Řidiči rádi jezdí na doraz z různých důvodů. Jedním z nich je i ten, aby se nejprve spotřebovalo staré palivo. Tento důvod je ale tak absurdní, jako celý den nejíst jen proto, abyste nejprve strávili včerejší večeři. Navíc může způsobit potíže vám i vašemu autu.
Skutečnost je taková, že aby palivo degradovalo, museli byste ho nechat stát týdny, ale i pak by bylo stále použitelné. Navíc vždy, když natankujete, nové palivo se promíchá s tím starým. I kdyby bylo staré již méně kvalitní, reálné následky nezpozorujete. Co ale můžete zpozorovat, jsou následky ježdění s minimální hladinou v nádrži.
Pozor na vodu
Nádrž auta má objem většinou v rozmezí 35 až 90 litrů. Pokud je nádrž plná, je v ní málo vzduchu. Čím více paliva spotřebujete, tím více prázdného místa v ní je. Vzduch, který je uvnitř, začíná v noci kondenzovat a kapičky vody se mísí s palivem. Na to, aby se voda nedostala až do spalování, máte v autě palivový filtr. Čím více vody ale musí odfiltrovat, tím výrazněji se snižuje jeho životnost. S prázdnou nádrží je uvnitř nejvíce vlhkého vzduchu, který se může kondenzovat a zároveň málo paliva, do kterého by se voda vměšovala. Výsledkem je zmiňovaná zvýšená koncentrace vody a větší nápor na palivový filtr.
Vzduch škodí čerpadlu
Příliš nízká hladina paliva může způsobit, že se do motoru dostanou výpary. V tomto případě se už do spalování dostává přes palivovou hadici spolu s palivem i vzduch. Je to podobné, jako když srkáte poslední kapky nápoje brčkem z poháru. Tato situace se projevuje například trháním motoru. V případě, že jste to dotáhli až sem, raději motor vypněte. Tažení vzduchu totiž opotřebovává palivové čerpadlo, které využívá palivo na chlazení a mazání. Jinými slovy, pokud se točí naprázdno, může se přehřát a zničit.
S usazeninami nejsou žerty
Ať chceme nebo ne, žádná ryzost není stoprocentní a žádné palivo není zcela homogenní. Laickými slovy to znamená, že v průběhu životnosti auta se v palivové nádrži mohou utvořit na spodku mazlavé usazeniny. Ty motoru nemusí bezprostředně škodit, ale zbytečně ho zatíží a zanesou filtry. Při plné nádrži je šance jejich nasátí nejnižší.
Pokud potřebujete zajet na pumpu, jednoznačně doporučujeme natankovat vždy plnou nádrž. Budete chodit tankovat méně často a zároveň zmenšíte riziko. Šetříte tak čas i peníze. I když víme, vyhodit tolik peněz najednou může bolet, ale rozhodně méně, než následná oprava.
.« Co opravdu pomůže ušetřit? Mýty o snížení spotřeby, kterým není radno věřit Zlozvyky za volantem, které ničí auto: Nevyřazujte z kopce a neopírejte nohu o spojkový pedál »