Jezdíte v noci správně? Připomeňte si pravidla
Jakmile se setmí, vaše smysly lehce povolí a jízdní vlastnosti se na silnici sníží. Přes den vidíte daleko a všemi směry, v noci už je to ale jinak. Zorné pole je omezené a srnka vám do cesty vyskočí ze stráně jedna dvě. O to hůře na tom bývají řidiči, jakmile napadne první sníh a teploty se začnou pohybovat hluboko pod bodem mrazu. V prosinci nás čeká ještě kratší dny, než na jaké jsme byli zvyklí dávno předtím.
Dle statistik je jízda v noci mnohem nebezpečnější než ta ve dne. Vyplatí se tedy dodržovat některá pravidla, které vám usnadní cestování v noci.
Udržování bezpečné vzdálenosti
Mnoho řidičů vám bude zarputile tvrdit a dali by za to všechno na světě, že v noci vidí jako sovy. Opak je ale pravdou, jakmile se začne šeřit a o to hůř, pracujete-li na počítači celý den v kanceláři, vaše oči jsou unavené a může se vám zdát, že začnete vidět i rozmazaně. Tohle vše v šeru a tmě nepomáhá. Obzvlášť v zimě byste na toto pravidlo neměli zapomínat, kvůli sněhu a ledovce se brzdná dráha výrazně prodlužuje. Stejně tak není radno se věšet na zadek autu před vámi obzvlášť v takových úsecích, které neznáte, nikdy nevíte jestli je za horizontem prudká zatáčka a nebo ta, která vynáší.
Rychlost
Přestože v noci bývají silnice vyklizeny a potkáte tam sotva pár aut, o to více byste si měli dávat pozor na neviditelné a hlavně nečekané překážky, které by vás měli spíše brzdit než hnát. Odborníci radí, že byste měli jet tak, abyste byli schopni dobrzdit do vzdálenosti, do které vidíte před sebou, pro představu to znamená, že byste měli jet maximálně 80 km v hodině. Avšak pochybuji, že to všichni řidiči budou dodržovat. Vždy rychlost alespoň upravte dle svých aktuálních možností. To co vidíte přes den, nemusíte vidět v noci.
Chodci a zvířata
Pamatujete si na vyhlášku, kterou se zavedlo povinné nošení reflexních prvků v noci? My ano, chodci zřejmě ne. Ono je totiž hrozně super, když takové chodce, který v noci není vidět, potkáte. Zrovna se mi to nedávno stalo, jen tak tak jsem dobrzdila, abych ho nepřejela. Samozřejmě pán v černém, tudíž ve tmě nebyl vidět ani nos a ještě šel po špatné straně silnice a přitom by stačil jeden reflexní prvek, který se dá koupit všude za pár korun, ale česká lenost nezná mezí. Chodci si často bohužel myslí,že jsou nesmrtelní, bohužel kvůli nehodě, která se případně může stát, si nese sebou psychickou újmu i řidič, který za nehodu ve finále vůbec nemůže.
Co se týče zvířátek, tak ty si určitě na kopýtku neponesou žlutý kroužek, proto se věnujte při cestě nejen pohledu vpřed ale i do stran. V zimních měsících také zvířata často migrují ve stádech a ono potkat takových patnáct divokých prasátek, které si to zvesela štrádují přes silnici na druhou stranu, byste asi nechtěli. Pokud se se zvěří střetnete nezapomeňte případně upozornit i protijedoucího řidiče, probliknutím, ušetříte trápení nejen sobě ale i ostatním.
Světla
Pravidlo číslo jedna v noci: vidět a být viděn. Pokud používáte dálková světla, a já doufám, že ano, neboť vám usnadní sledování větší plochy vozovky, nezapomínejte je stejně tak v čas vypínat, uvidíte-li protijedoucí auto, abyste řidiče zbytečně neoslňovali.
A mlhovky, proboha lidi, to, že začne pršet a z vozovky se začne odpařovat voda, protože vzduch je logicky teplejší neznamená, že tam okamžitě přepnete mlhová světla a jedete si dál jako král.
O něco výše jsem psala také o oslnění. Buďte ohleduplní k ostatním řidičům jako sami k sobě, snažte se nedívat do světel protijedoucích řidičů, světla vás lehce mohou oslnit, nebo vás donutí mhouřit oči a vy můžete snadno přehlédnout překážku na silnici. Stejně tak by vás neměl moc rozptylovat osvětlený interiér. Moderní auta se automaticky přepínají do nočního režimu, které je méně nasvícený a nedráždí tolik oči, u těch starších to musíte udělat ručně.
.« Brutální Volvo finišuje. Polestar 1 podstupuje rychlostní testy KODIAQ RS příchází. Čím umí nadchnout? »