Jednoduchý návyk za volantem, který zachraňuje životy
Nejspíš to děláte automaticky a zcela bezmyšlenkovitě: za kliku levých dveří vozu taháte levou rukou, u pravých pravou. Je ale načase zamyslet se nad změnou. Cyklistů je v ulicích čím dál víc – a když se jim v cestě zcela znenadání zjeví otevřené dveře, nemají šanci zareagovat. Asistenční systémy moderních vozů sice ohlídají leccos (více najdete v boxu na konci článku), ale lidský faktor nakonec vždy rozhoduje.
Proto se celosvětově prosazuje jednoduchá, ale účinná technika: holandský chvat. Je to metoda, která vznikla v Nizozemsku, zemi proslulé svou cyklistickou kulturou. Podstata je jednoduchá: použijte protilehlou ruku. Na levých sedačkách to znamená použití pravé ruky, vpravo potom ruky levé. Tento úkon přirozeně způsobí, že se člověk natočí na stranu a podívá se přes rameno, díky čemuž si lze všimnout jinak velice špatně rozeznatelného cyklisty, který se zezadu blíží k autu či je už vedle něj.
Bezpečnost cyklistů je především ve městech zásadním problémem. Nehody tohoto typu, pro něž se vžil anglický termín dooring, kdy cyklista narazí do náhle otevřených dveří automobilu, mohou vést k vážným zraněním nebo dokonce k úmrtí. A podle studií tvoří téměř dvacet procent nahlášených nehod cyklistů. Tím, že holandský chvat lidi v autě nutí, aby před otevřením dveří zkontrolovali své okolí, se pravděpodobnost nehod způsobených dveřmi výrazně snižuje.
Hlídání slepého úhlu pomáhá v sledování prostoru za vozem
Přestože hlavním přínosem holandského chvatu je zvýšení bezpečnosti cyklistů, podporuje také prohlubování kultury vzájemné ohleduplnosti, respektu a sdílení silnic. Přestože moderní auta jsou čím dál častěji vybavena asistenty, které právě tento slepý úhel při vystupování hlídají, je holandský chvat dobrou a účinnou metodou.
TIP: Víme, jak náročné je změnit zafixované chování. Velkým pomocníkem tu může být signál, připomínka jako pověstný uzel na kapesníku. Můžete si na dveře nalepit speciální nálepku nebo na kliku dveří přivázat stužku či namotat gumičku do vlasů. Je to jakási kontrolka, která mozku signalizuje: pozor, něco tu je jinak, než jsem zvyklý.
Cyklisty chrání i asistenční systémy
Vozy Škoda jsou vybaveny hned několika asistenčními systémy, které aktivně chrání chodce i cyklisty v okolí vozu. Systém Front Assist zabraňuje srážkám. Pokud hrozí nevyhnutelná kolize, automaticky brzdí, aby zmírnil následky nehody. Pokud do jízdní dráhy vozu vstoupí chodec či vjede cyklista, také sám aktivuje nouzové brzdění. V krizové situaci, kdy systém Front Assist zasáhne brzděním a řidič naznačí, že provádí úhybný manévr pohybem volantu, uskuteční antikolizní asistent cílené zásahy v řízení, aby pomohl k vyhnutí se překážce.
Díky dvěma radarovým senzorům druhé generace v zadní části vozu umí systém Hlídání mrtvého úhlu (Side Assist) detekovat vozidla a cyklisty blížící se zezadu nebo nacházející se v mrtvém úhlu. Řidiče varují LED světla uvnitř krytů vnějších zpětných zrcátek. Doplňkem tohoto asistenčního systému je bezpečnostní funkce Varování při vystupování . Varuje řidiče a další pasažéry při vystupování, pokud při otevírání dveří hrozí kolize s dalším vozidlem, cyklistou, koloběžkou nebo běžcem – například při podélném parkování. Výstraha je vizuální i akustická. Varování při vystupování využívá radary systému Hlídání mrtvého úhlu a monitoruje prostor podél boků vozu až na vzdálenost 35 metrů.
Desatero holandského chvatu
1. Díky použití vzdálenější paže se trup a hlava otočí směrem k vnějšímu zpětnému zrcátku.
2. Člověk se může snadno podívat ven a dozadu přes rameno bočním okénkem. (Pro srovnání: použití bližší ruky drží rameno u okna, blokuje otáčení trupu a znemožňuje nebo omezuje výhled dozadu.)
3. Při částečném pootevření dveří člověk získá dobrý a ničím nerušený výhled dozadu, aby mohl sledovat přijíždějící cyklisty a provoz.
4. Natažení vzdálenější ruky na kliku dveří umožňuje zpočátku pouze pomalé a částečné otevření dveří. Zabraňuje náhlému, prudkému otevření.
5. Toto pomalé částečné otevření může cyklistu varovat a poskytnout prostor a čas pro reakci.
6. Díky uchopení madla dveří po celou dobu otevírání může člověk v případě potřeby dveře rychle zabouchnout.
7. Metoda vzdálenější ruky funguje pro cestující vpředu i vzadu. Navíc u cestujících vzadu eliminuje nevýhodu absence zrcátka.
8. Použití vzdálenější ruky umožňuje vystupovat směrem k provozu jedoucímu zezadu, který je tak dobře vidět a lze na něj reagovat mnohem lépe než při vystupování do strany kolmo od vozidla.
9. Při pravidelném používání se holandský chvat stane běžným zafixovaným postupem, který se vryje do paměti.
10. Nahrazuje jeden bezmyšlenkovitý návyk jiným bezmyšlenkovitým návykem. Tento druhý návyk je však podstatně bezpečnější.
.« Zákon, za jehož porušení platí všichni v autě: O čem je a kdy vstoupí v platnost? Platí nový prvek povinné výbavy, který sbírá veškerá data o jízdě a ukládá je »