crop_727_477_1581946395-benzin5

Je nutné při tankování auta vypnout motor? Nesmysl, nebo povinnost?

9. 8. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Na čerpacích stanicích jste se určitě setkali s varováním, že před začátkem tankování je nutné vypnout motor. Je to opravdu pravda a nutnost? Hrozí vám nějaké nebezpečí, pokud to neuděláte?

Nejprve bychom si měli připomenout, jak může dojít k požáru. K jeho vzniku musí být přítomny tři faktory – palivo, oxidant a zdroj zapálení. Oheň je spíše proces, který vyžaduje přítomnost všech tří faktorů a nikoliv stabilní stav. Andrej Kubiš, manažer sítě čerpacích stanic Tanker, tento mýtus proto částečně vyvrací. „Já například při tankování motor nevypínám. Obzvlášť v případě naftových motorů, tímto krokem eliminujete jejich opotřebení. Dieselová auta jsou totiž citlivější na časté starty, i když je pravda, že při dnešních technologiích můžeme takové riziko považovat za zanedbatelné.“

Zákon nic nezakazuje

Mnozí motoristé si pamatují dobu minulou, kdy tankování připomínalo návštěvu rafinerie. Ostrý zápach na benzínce lze pozorovat i dnes, ale je to výsadou starších stanic bez odpovídající technologie. Tento typický zápach tvoří benzínové výpary, které hoří pouze při koncentraci mezi dvěma a osmi procenty. Pokud je koncentrace plynů nižší než 2 %, ve vzduchu není dostatek paliva k udržení plamene. Naopak, pokud koncentrace přesáhne 8 %, znamená to, že není dostatek kyslíku, aby se benzínové výpary mohly zapálit, takže opět nedojde k vzplanutí.

Pravděpodobnost dosažení „správné“ koncentrace benzínových par v přítomnosti tepla a okysličovadla je tedy velmi nízká. Mnohem pravděpodobnější scénář, při kterém může dojít k požáru, je situace, kdyby palivo vyteklo z nádrže a přišlo do kontaktu s dostatečně horkým materiálem. Je však důležité poznamenat, že rozdíl teplot mezi tím, když máme motor zapnutý a když ho vypneme a za pár minut začneme tankovat, je naprosto minimální. To tedy také není důvod, proč bychom neměli tankovat s běžícím motorem.

Z legislativního hlediska není nikde v zákoně definováno, že zákazník čerpací stanice musí povinně vypnout motor, takže doporučení na stojanech je dobrovolné. „Do kategorie přísně zakázaných věcí, i z hlediska zákona, ale patří kouření při tankování,“ říká Kubiš. Dalším potenciálním zdrojem vznícení může být katalyzátor, který čistí výfukové plyny motoru. Starší modely se zahřívaly na relativně bezpečnou teplotu přibližně 750 °C, zatímco některé novější katalyzátory jsou navrženy k provozu při teplotách až 900 °C! Protože jsou však umístěny hluboko ve výfukovém systému a v dnešní době dobře izolovány, nepředstavují výrazné riziko.

Výpary, které se uvolňují při tankování, jsou škodlivé nejen pro lidské zdraví, ale i pro životní prostředí. Benzínová čerpadla na mnoha stanicích jsou již proto vybavena zařízením na rekuperaci těchto par. Čerpací stanice i stojany samotné disponují nejmodernějšími odsávači výparů 4. generace, takže vám při tankování skutečně nehrozí žádné bezpečnostní riziko.

Nejvážnějším důvodem, proč nenechávat motor zapnutý při tankování, je riziko krádeže auta samotného, osobních věcí nebo jiných cenností z auta. Nemluvě o tom, že ani z hlediska ekologie není motor běžící na volnoběh zrovna nejšťastnější řešení. Pokud se však na tento mýtus podíváme z hlediska bezpečnosti, při tankování vám nic nehrozí.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz