Jaký je rozdíl mezi hypersportovním a supersportovním autem?
Termín „hypersport“ je vlastně relativně nový a až přeneseně se strojům jako Ferrari Enzo, Porsche Carrera GT, nebo dokonce McLaren F1, Porsche 959 a Ferrari F40 začalo přezdívat hypersporty minulých dekád. Jaký je ale rozdíl oproti supersportům?
Podobnou otázku si položili také naši britští kolegové z MotorsportMagazine a tak na plac přizvali hned dvojici brutálních šíleností, z nichž jedna na druhou druhou přecejen o něco víc vyčnívá. Jistě už tušíte, o co půjde. Právě o kýžené srovnání mezi tím, co je je ještě „super“, a co už vlastně spadá do kategorie „hyper“.
Veyron změnil vnímání lidí
Může vám to znít trochu jako slovíčkaření, ale právě kvůli tomu, tento článek vznikl. Supersporty jsou totiž s námi už od pravěku automobilismu a donedávna jsme je vnímali jako to „nejvíc“, co si můžete pro velmi svižné jezdění po silnicích pořídit. Pak ale nastoupilo Bugatti Veyron. Stroj s výkonem 1001 koní a maximální rychlostí přes 400 km/h. A to už zkrátka nebyl jen supersport. To auto prostě potřebovalo jiné označení.
Hypersporty jsou s námi už pěkně dlouho
Jasně, už v dřívější minulosti existovaly automobily jako Koenigsegg CCS8, který v roce 2002 dokázal uhánět rychlostí až 390 km/h a z 0-100 km/h vypálil za 3,5 sekundy. Jenomže série takových aut byly často jen velice omezené (CCS8 například vzniklo mezi lety 2002 až 2004 jen v šesti kusech) a automobiloví fanoušci tak zatím neřešili, jak podobným „nesmyslům“ na kolech přezdívat.
Jenomže pak to přišlo. A dnes… Dnes nám novotvar hypersport vůbec nepřipadá cizí. Jaký je ale skutečný rozdíl mezi super a hypersportem a kde končí tato hranice? Pro porovnání si vezměme opět staré dobré Porsche. Jeho hypersport se jmenuje Porsche 918 Spyder, a i když je na Nordschleife pomalejší než 911 991.2 GT2 RS, pravý hypersport nedělají jen jeho výkony, nýbrž také exkluzivita a cena, díky které je vnímán jako daleko vzácnější artikl.
Souboj super vs. hyper ve sprintu!
A v dnešním porovnání ve sprintu na 1000 metrů si představíme dvojici od McLarenu. Nabroušený McLaren 600 LT totiž vyzval doslova nesmyslnou brutalitu, McLaren Senna. Máme před sebou tedy souboj dvou dvojitě přeplňovaných osmiválců (3,8 litru vs. 4,0 litru ve prospěch Senny). Oba automobily pak dělí rozdíl pouhých 49 kilogramů, opět ve prospěch Senny, a rozdíl v obou maximálních výkonech činí krásných 200 koňských sil. 3:0 pro McLaren Senna.
Jenomže na papíře jsou obě auta ve zrychlení z 0-100 km/h jen jednu desetinu sekundy od sebe. 2,8 sekundy v porovnání s 2,9 sekundami zrychlení v modelu 600 LT. Ale jaká bude realita? Tak se pojďme mrknout. Po shlédnutí videa určitě pochopíte, kde vlastně hranice „super“ končí a o slovo se začínají hlásit „hypersporty“.
.« České maminky volí praktické automobily s větším zavazadlovým prostorem a parkovacími sensory Test Mazda6 2.5 Skyactiv-G. Lépe jezdící auto byste pohledali »