Jaké jsou skutečné servisní náklady elektromobilu na 100 000 kilometrů?
28. 6. 2024 • Novinky, Zajímavosti
I když je pořizovací cena elektromobilu vyšší, jejich servisní a provozní náklady nakonec ušetří spoustu peněz. Zjistili jsme, jaké jsou skutečné servisní náklady elektromobilu na 100 000 km a jak si v tomto ohledu vede ekvivalentní spalovací vůz.
Levný provoz elektromobilů si chválí i velké carsharingové společnosti, kterým ročně ušetří miliony dolarů
A není divu. Podle webu energy.gov jsou průměrné servisní náklady spalovacího vozu 2,1 Kč na jednu míli (1,6 km), zatímco elektromobil to zvládne za 1,25 Kč. Rozdíl činí až 40 %, a díky optimalizacím a novým technologiím se bude pravděpodobně zvětšovat.
Servisní náklady elektromobilu proti spalovacímu vozu na 100 000 km: Kdo vyhrál?
Server rac.com, který se zaměřuje na provoz automobilů, porovnal průměrný dnešní elektromobil a jeho spalovací ekvivalent, aby zjistil, kolik celkem všechny servisy od nuly do sta tisíc najetých kilometrů budou stát.
Každá automobilka má nastavené servisní intervaly jinak
V tomto konkrétním případě musí oba automobily absolvovat celkem šest servisních prohlídek, než dosáhnou sto tisíc kilometrů. Interval je po 15 tisících kilometrech a náklady na spalovací vůz činily celkem 43 530 Kč. Elektromobil vyšel na 24 563 Kč.
Například Volkswagen má pro své elektrické vozy z rodiny ID servisní intervaly nastavené tak, že je lze absolvovat až po dvou letech bez omezení počtu najetých kilometrů. Kromě prohlídky byste se setkali maximálně s výměnou brzdové kapaliny a filtru interiéru, což jsou téměř stokorunové položky. I proto patří Volkswagen ID.5 mezi nejoblíbenější elektromobily, disponující dojezdem až 500 km a výkonem 220 kW.
Proč je servis spalovacího vozu o tolik dražší?
Spalovací motor se skládá z mnoha částí, které jsou náchylné na poškození a které musí být pravidelně udržovány, jinak dojde k jejich poruše. Oproti elektromobilu obsahuje mnoho dalších komponent, jako jsou převodovka, spojka, výfuk a další, což jen zvyšuje riziko defektu.
Elektromotor je konstrukčně jednodušší a riziko jeho poruchy je menší
Achillovou patou elektromobilu může být baterie, která stářím degraduje. Avšak její plná provozuschopnost je u nejnovějších elektromobilů značně zlepšena díky vylepšenému systému chlazení.
.« Bazary se plní ojetými elektromobily za rozumné peníze. Jejich koupě ale může být krokem vedle EU zpřísní kontroly způsobilosti řidičů seniorů. Cílem je snížit nehodovost »