Jak vypočítat, kolik opravdu stojí provoz auta
V dnešní době se již nepovažuje za luxus vlastnit auto – ostatně, často ho má nyní každý člen rodiny. Každý člověk je jiný a každý má jiné potřeby, na trhu však existuje ideální auto pro každého. Nicméně, pořízení vozidla nemusí být náročný proces – mohou to být náklady na jeho provoz, které vám mohou zkomplikovat život.
Ať už se jedná o nový nebo ojetý vůz – počítejte s náklady na základní údržbu a servis. Ojeté vozy jsou však z finančního hlediska mnohem náročnější, protože k nim většinou nezískáte záruku a jakýkoli díl může brzy odejít.
Můžete si pořídit 5 let starý kompaktní hatchback s levnými plasty pokrývajícími všechny části interiéru nebo 15 let starý velký, silný sedan v kůži, a to za stejnou cenu. Druhá možnost je sice lákavá, ale vše se odvíjí od nákladů na vlastnictví a provoz auta. Pojďme se podívat na to, jak nákladná je údržba vašeho auta nebo toho, které se chystáte koupit.
Hlavní náklady na provoz
Nezabývejme se nyní těmi nejvíce zdrcujícími náklady na provoz auta a soustřeďme se nejprve na nezbytné „potřeby vozidla“. Ať už si pořídíte jakýkoli vůz, nadcházející provozní náklady se budou týkat všech vozů – mění se pouze jejich rozsah a částka.
Výdaje na pohonné hmoty
Možná bychom měli psát pohonné hmoty v uvozovkách, protože elektřina je v dnešní době již stejně moderní jako nafta nebo benzín. Každopádně náklady na palivo se při vlastnictví auta velmi rychle sčítají a mohou se pohybovat mezi 1 až 10 korunami za kilometr. Elektromobily obvykle nabízí nejnižší výdaje za palivo, ale pokud chcete zůstat u spalovacích motorů, podobně na tom jsou i maloobjemové motory, zejména ty vznětové na naftu.
Vznětové motory jsou sice úspornější než spalovací motory, ale také komplikovanější. Například většina moderních vznětových motorů používá větší počet palivových čerpadel, protože potřebný tlak je asi desetkrát větší než u benzinových motorů.
Takže se nikdy nezapomeňte podívat na to, jakou průměrnou spotřebu paliva můžete očekávat pro konkrétní model. Nikdy neočekávejte méně, než je udávaný průměr.
Pneumatiky
Vaše auto a vozovku spojují právě pneumatiky. Z tohoto důvodu je jejich výběr opravdu důležitý. Dobrá sada pneumatik může stát od 4 000 Kč do 30 000 Kč, což rychle navyšuje náklady na provoz auta a jeho vlastnictví.
Celoroční pneumatiky jsou obvykle z dlouhodobého hlediska levnější, protože vaše auto nemusí dvakrát ročně absolvovat výměnu pneumatik. Přestože byste měli pneumatiky čas od času přezout, mnoho řidičů volí možnost celoročních pneumatik a až do jejich úplného opotřebení na ně zapomínají.
Někteří řidiči volí ojeté pneumatiky, které mají životnost maximálně dva roky. Nové pneumatiky by však mely vydržet alespoň tři nebo čtyři roky.
Délka životnosti závisí na kvalitě pneumatiky – levnější značky se obvykle zaměřují pouze na jednu vlastnost a s dalším vylepšováním se příliš netrápí. Pneumatika může například poskytovat dobrou trakci a nízkou úroveň hluku, ale její životnost bude krátká. Pouze prémiové značky kombinují více vlastností najednou, ale samozřejmě za tučný příplatek.
Náhradní díly
Jako příklad si vezměme brzdové destičky. Přestože všechny vypadají podobně, přední brzdové destičky pro Hyundai mohou stát zhruba 650 Kč, ale pokud chcete vyměnit brzdové destičky u svého Jaguaru, připravte si alespoň 1 200 Kč. Pokud vozidlo vyrábí luxusní značka, stojí obvykle vše od součástek odpružení až po elektroniku mnohem více.
Také nezapomeňte zohlednit náklady za práci – ty se mohou pohybovat mezi 600 a 6000 Kč za hodinu. Navíc průměrný řidič si kromě výměny oleje a filtrů většinu servisních úkonů sám neudělá – moderní vozy jsou plné senzorů a elektronických jednotek. Některé modely vyžadují dokonce i pro výměnu stěračů použití diagnostického přístroje!
Registrace, pojištění, STK, daně
Přihlášení vozidla, pojištění a technická prohlídka jsou ve většině zemí povinné úkony, ale některé země mohou požadovat i něco navíc, např. daně.
Skutečné náklady na přihlášení vozu se mohou lišit v závislosti na typu vozu, velikosti motoru a datu výroby. Běžný je také správní poplatek za přihlášení vozu.
Pojištění vozidla vás ochrání před velkými výdaji, které může zapříčinit i malá nehoda. Povinné ručení je v České republice povinné a náklady na pojištění závisí na zkušenostech řidiče a typu vozidla. Silná luxusní SUV a sedany jsou obvykle dražší na pojištění, a to ze dvou důvodů: karoserie je dražší a šance, že se ocitnete uprostřed nehody, je mnohem vyšší, když váš vůz pohání 300 koní.
Technická prohlídka (STK) je povinná pravidelná prohlídka vozu, která zahrnuje testy emisí výfukových plynů, odpružení, motoru a bezpečnostních systémů. V závislosti na zemi je STK vyžadována každý rok nebo jednou za několik let. V České republice musí nový vůz projít STK za 4 roky, poté je technická kontrola vyžadována každé 2 roky. Pokud tedy kupujete ojetý vůz, počítejte s technickou kontrolou každé dva roky. Před koupí vozu se také nezapomeňte informovat o všech možných poplatcích za přihlášení vozu.
Nečekané opravy
Každé auto vám může z ničeho nic přinést velké výdaje. K těmto situacím dochází zejména pokud předchozí majitel vynechával pravidelný servis. Nejhorší je, že takové problémy jsou velmi časté a některé z nich představují opravdu vysoké částky za opravy.
Prasklý rozvodový řemen nebo řetěz
Většina spalovacích motorů používá k zajištění synchronizace klikového hřídele s vačkovými hřídeli rozvodové řetězy nebo řemeny. Přitom stačí přeskočit dva nebo více zubů na jakémkoli převodovém stupni a motor se s největší pravděpodobností poškodí. Odborníci doporučují vyměnit rozvodový řemen každých 90 000 – 160 000 km, u řetězu je to 120 000 – 190 000 km, pokud doporučení výrobce není jiné.
Dále se doporučuje vyměnit rozvodový mechanismus ihned po koupi ojetého vozu, pokud nemáte důkaz o tom, že výměna byla provedena nedávno.
Oprava převodovky
Automatická převodovka obvykle představuje tu nejsložitější část moderního automobilu. Náklady na její opravu jsou vysoké a zároveň existuje málo specialistů, kteří mají dostatečnou kvalifikaci pro její opravu.
Nejznámějším nepřítelem převodovky je nekvalitní olej. Mnoho výrobců automobilů uvádí, že převodový olej je třeba měnit pouze každých 95 000 – 160 000 km. Mechanici však doporučují, aby se olej vyměňoval alespoň dvakrát tak častěji.
Některé díly, například vypínací ložisko spojky nebo spojkový kotouč, se opotřebovávají rychleji než jiné díly. Bez ohledu na to, jak často měníte olej v převodovce, byste na to měli být vždy připraveni.
Výměna baterií (hybridní a elektrické)
Hybridy a elektromobily jsou extrémně trendy a určitě by byly mezi řidiči ještě oblíbenější, kdyby existovalo levnější řešení pro rychle se opotřebovávající baterie. Elektromobily mají nejen omezený dojezd, ale ani životnost baterií není nikterak dlouhá.
Baterie jsou drahé, stejně jako elektromobily, které jich mají plno. Baterie navíc vydrží zhruba 8-10 let nebo 160 000 km. Výměna baterií u hybridních vozů stojí přibližně 100 000 Kč, u plně elektrických vozů můžete tuto částku zdvojnásobit.
Výměna vysokotlakého palivového čerpadla
Moderní motory automobilů jsou stále výkonnější díky inovativním technologiím, jako jsou zdokonalená turbodmychadla a palivové systémy. Současné palivové systémy se příliš neliší od těch, které najdete ve 20 let starých vozech – největší rozdíl je v čerpadle a vstřikovačích.
Výměna nebo oprava palivového čerpadla a vstřikovačů je velmi nákladná, zejména u vznětových motorů. Například tlak v naftových systémech s common rail může dosahovat až 2000 barů, zatímco moderní benzinové motory pracují pouze s tlakem 130-140 barů.
A co je na tom nejhorší – opotřebovaná palivová čerpadla nakonec uvolňují do systému drobné kovové třísky, takže nakonec budete muset vyměnit nejen čerpadlo, ale i palivové potrubí, snímače, a dokonce i vstřikovače. Mluvíme o výdajích v řádu tisíců, ne-li statisíců korun.
Dejte si pozor na skryté nástrahy
Mnoho prodejců automobilů se snaží zatajit různé vady a nedostatky. Každý problém, který jste nenašli, pro vás znamená další výdaje spojené s vlastnictvím vozu. Některé skryté hrozby může odhalit pouze zkušený mechanik, ale některé věci si můžete zkontrolovat sami.
Stočený tachometr
Stáčení tachometrů je v mnoha zemích nezákonné, ale prodejci automobilů stále nacházejí různé způsoby, jak podvádět a přesvědčit kupující, že skutečný počet najetých kilometrů je mnohem nižší. Tento problém již dospěl do bodu, kdy je obtížné najít vůz se skutečnými hodnotami tachometru – v některých evropských zemích má 65-85 % dovážených vozů stočené kilometry. V Česku činí podíl dovezených vozů se stočenými kilometry zhruba 12 %. Co se týče všech vozů – na českých silnicích se pohybuje zhruba 35 % aut se stočeným tachometrem.
Jak odhalit stočený tachometr? Řidiči najedou v průměru zhruba 13-15 tisíc kilometrů ročně. Jistě, v některých případech lze očekávat i nižší čísla, ale právě zde vzniká pravděpodobnost podvodu se stočenými kilometry.
Proč je to důležité při výpočtu provozních nákladů vozidla? Inu, u mnoha aut je obecně nutné provádět servisní prohlídky každých 95 000 – 190 000 km, což zahrnuje výměnu rozvodového řetězu nebo řemene, opravu palivového systému atd.
Mnoho originálních dílů odpružení se začne opotřebovávat přibližně po 190 000 km. Prodejci vozů tedy chtějí, abyste si mysleli, že předchozí majitelé již všechny tyto servisní úkony v nedávné době provedli. Pravdou je, že skutečný počet najetých kilometrů může přesáhnout až 480 000 km a je možné, že v tomto okamžiku bude nutné provést nákladnou údržbu, abyste vůz udrželi při životě.
Naštěstí VIN dekodéry dnes pomáhají zákazníkům odhalit cenné informace o voze, o který mají zájem, včetně skutečného počtu najetých kilometrů.
Koroze
Problémy s korozí karoserie jsou velmi nepříjemné a obtížně se opravují. Pokud na voze, o který máte zájem, nevidíte žádnou rez, neznamená to, že tam žádná není.
Rez se nejčastěji usazuje na spodku vozu, v podbězích kol, v oblasti kolem čelního skla a střešního okna, na víku kufru, a dokonce i na přední části vozu (drobné odštěpky od kamínků).
Prodejci často rez špatně maskují, proto zkontrolujte, zda není karoserie špatně natřená, zda na ní nejsou nové skvrny od laku a podezřelá místa. Mějte na paměti, že i malá tečka koroze se za rok nebo dva rozšíří, a ještě více zvýší výdaje spojené s provozem vozu.
Připravte se na to, že za opravu každého dílu, který byl zasažen korozí, utratíte nejméně 2 000 Kč. Pokud bude potřeba přelakovat celou karoserii – počítejte s nepříjemnými výdaji v řádech desetitisíců.
Špatná historie
Problémy se stavem aut bývají tak časté, že kontrola historie před koupí vozidla by měla být samozřejmostí. Pokud tak neučiníte, může se také stát, že si koupíte vůz, který byl dříve využíván k účelům taxislužby, půjčovny nebo jako policejní vůz.
Takovým vozům přibývají kilometry na tachometru mnohem rychleji, protože jsou neustále v provozu. Zároveň se jim nemusí dostávat stejné úrovně údržby a péče jako vozům v soukromém vlastnictví. Vozy se tak mohou mnohem rychleji opotřebovávat, což má dopad na vaše pohodlí a může vést k poškození různých dílů vozu.
Kromě vozidel ve špatném stavu může přehled historie vozidla odhalit také předchozí nehody a odhadované náklady na jejich opravu, pokud jsou tyto informace k dispozici. To vám může pomoci vyhodnotit úroveň způsobených škod, upozornit na ně profesionálního mechanika a posoudit, zda (nekvalitní) předchozí opravy mohou přispět k budoucím výdajům spojeným s vaším vozem.
Amortizace
Jak dlouho zvládnete jezdit s jedním vozem, než ho budete chtít vyměnit? Někteří lidé mají jedno auto a jezdí s ním celý život, jiní naopak preferují svěží vzhled a obměňují svá vozidla každých pár let. Pokud se vidíte spíše v druhém případě, měla by vás zajímat také amortizace vozidla.
Ztráta hodnoty vozidla se skládá ze dvou faktorů: přirozené amortizace a špatné údržby. Velké luxusní sedany a SUV ztrácejí svou hodnotu velmi rychle, protože se z nich každým rokem stávají větší a větší žrouti peněz. Tyto vozy totiž většinou bývají napěchovány nejrůznějšími funkcemi, které mohou kdykoli vypovědět službu.
Zjednodušeně řečeno – obvykle platí, že čím dražší je údržba pro konkrétní vůz, tím rychleji bude také ztrácet na hodnotě.
Jak to vše shrnout?
Je nám jasné, že jsme vás nyní zahrnuli mnoho informacemi. Tyto informace vám však pomohou lépe pochopit celkové náklady na provoz auta. V části níže vše shrneme a podíváme se také na nějaká ta čísla.
Stručný výpočet
Krátký výpočet můžete provést poměrně rychle. Jednoduše se nezabývejte konkrétními problémy daného modelu a soustřeďte se na hlavní provozní náklady:
Cena paliva – i malý rozdíl ve spotřebě paliva se z dlouhodobého hlediska projeví. Vynásobte uvedenou spotřebu počtem kilometrů, které ujedete za měsíc nebo rok.
Pneumatiky – nejdražší jsou ty, které spadají do speciálních kategorií. Tj. vysoké terénní, nízké a široké sportovní pneumatiky.
Náklady na pojištění – k výpočtu využijte kalkulačky pojištění na internetu, které poskytují pojišťovny ve vaší zemi. Cenu pojištění auta ovlivňuje především velikost motoru, typ karoserie a třída vozu.
Náklady na přihlášení vozu – předpokládejme, že vůz, o který máte zájem, má již technickou prohlídku za sebou, proto si ověřte výši registračních poplatků ve vaší zemi, abyste se vyhnuli nepříjemným překvapením.
Nezapomeňte si také odložit něco stranou na počáteční údržbu, protože vždy se najde něco jako prasklé žárovky nebo špinavá sedadla. Na druhou stranu, pokud byl prodejce opravdu tak líný vyměnit žárovky před prodejem vozidla – pravděpodobně nekladl důraz na údržbu celkově, co myslíte?
Podrobná kalkulace
Mimo nákladů na palivo, pneumatiky, registraci a další základní náklady na provoz auta byste měli prověřit také cenu náhradních dílů, které se rychle opotřebovávají – brzdové destičky a kotouče, filtry, vodní čerpadlo, chladiče a tlumiče. Porovnejte je s náhradními díly pro jiné modely vozů.
Pokud víceméně víte, který model se chystáte koupit, vyhledejte si recenze a spotřebitelské posudky daného modelu. Mělo by vám to poskytnout možnost se seznámit s největšími riziky a běžnými problémy pro daný model. Jedna z nejhorších koupí, která by vám mohla způsobit bezesné noci: koupě vozu, který je náchylný ke vzniku koroze nebo problémů zmíněných v nečekaných opravách.
Zároveň doporučujeme zkontrolovat VIN kód prostřednictvím VIN dekodéru ještě před koupí vozidla; jinak nemůžete vědět, zda vůz, o který máte zájem, nebyl používán jako taxík nebo policejní auto.
Náklady na provoz auta a jeho vlastnictví nemusí být tak vysoké, pokud víte, co můžete očekávat, zvláště když se můžete vyhnout mnoha nepředvídatelným výdajům.
.« Odhalili jsme nejvíce a nejméně poškozená vozidla v Evropě: Jakým značkám a zemím se při nákupu ojetiny vyhnout? Už máte dost ojetin? Kdy se rozhodnout pro nové auto a co vše je třeba uvážit? »