Jak správně pojistit vozidlo a co je to totální škoda?
Každý odpovědný majitel auta se zajímá nejen o technický stav svého vozidla a povinnou evidenci všech údajů, ale i o správné pojištění. To totiž řidičům nejen že pomáhá s krytím nákladů na opravu poškozeného auta, ale také jim umožňuje vyrážet na cesty s čistým svědomím, že nic nepodcenili a jsou připraveni na jakékoliv potíže. Pojistit sebe a své auto lze dnes téměř na vše. Jak ale v široké nabídce vybrat to správné pojištění?
V první řadě je důležité si rozmyslet, na co všechno vlastně chceme vozidlo pojistit. Neexistuje na to totiž žádné univerzální pravidlo, vždy musíme zvážit naši konkrétní situaci a stav vozidla, pro které pojištění sjednáváme. „Povinné ručení je samozřejmost. Dále by ale majitelé vozidel měli zvážit sjednání havarijního pojištění a dalšího krytí vůči specifickým rizikům, jako jsou přírodní živly (u nás typicky kroupy), odcizení nebo vandalismus. Důležitým faktorem při výběru pojištění přitom také bývá stáří vozidla. Novější vozy totiž máme tendenci více chránit, a tedy i lépe pojistit,” říká Tomáš Smolík z D.A.S. pojišťovny právní ochrany.
Dá se věřit srovnávačům pojištění?
Při výběru pojištění je vždy důležité kontrolovat především výše pojistných částek a pojistné podmínky. Kromě toho se ale samozřejmě mnoho Čechů ohlíží na cenu. Tyto i další faktory při výběru pojištění proto dnes porovnávají online srovnávače.
„Online srovnávače pojištění se hodí zejména na porovnání jednoduchých produktů, jako je povinné ručení. Parametry povinného ručení jsou totiž u většiny pojišťoven velmi podobné, a je tak snadné dostupné nabídky protřídit. Pro realistické srovnání pojištění je přitom vždy důležité vyplnit co nejvíce požadovaných informací – cenu pojištění totiž může ovlivnit i barva vozidla nebo věk řidiče,” vysvětluje Tomáš Smolík.
Po srovnání nabízených pojištění se některé nabídky mohou zdát až podezřele nízké. Silná konkurence na trhu totiž vede pojišťovny k tomu, aby se předháněly, kdo nabídne nižší částku za stejné pojištění. Na tento trend si už musela posvítit i Česká národní banka, která kontrolovala, zda jsou nabízené ceny za povinné ručení odpovídající a zda mají pojišťovny vše správně zkalkulováno tak, aby mohly v případě škod vyplatit své klienty z inkasovaného pojistného – tedy že jejich pojistné není příliš nízké. Nízká cena by ale při porovnávání stejných typů pojištění neměla být jediným faktorem. Vždy je třeba brát v potaz i další ukazatele, jako je rozsah krytí, důvěryhodnost konkrétní pojišťovny, její historie a reference.
O čem v pojištění referuje pojem totální škoda?
„Za takzvanou totálku zpravidla považujeme takovou škodu na vozidle, kdy předpokládané náklady na jeho opravu jsou vyšší než 80 % z tržní ceny vozidla v bezprostřední době před škodní událostí. V případě dopravních nehod a vyplacení pojistného plnění tak pojišťovny stanoví hodnotu vozidla před nehodou (včetně jeho opotřebení), aby mohly vyplatit pojistné plnění dle nasmlouvaných podmínek (v případě plnění z havarijního pojištění),” upozorňuje odborník z D.A.S. pojišťovny právní ochrany.
Totální škodu přitom nejlépe pokryje komplexní havarijní pojištění v kombinaci s volitelným připojištěním – takzvaným GAP pojištěním. V případě totální škody totiž GAP pojištění pokryje rozdíl mezi vyplaceným pojistným plněním a kupní cenou vozidla. Majitel totálně poškozeného auta tedy dostane vyplacenou plnou hodnotu svého vozu.
V případě totální škody na vozidle se zpravidla oceňují i jeho zbytky po nehodě prostřednictvím anonymní aukce. Je však zcela na klientovi, zda se pak rozhodne vozidlo skutečně prodat, anebo pro něj bude výhodnější si ho nechat ještě opravit.
.« Citroën představil nejlevnější evropský elektromobil ë-C3 Nové Škody Scala a Kamiq vstupují do prodeje s bohatší výbavou, doporučené prodejní ceny zůstávají zachovány »