crash

Jak postupovat při řešení škody na autě, abyste neměli problémy s pojišťovnou

14. 8. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Pojistnou událost na svém autě řešil někdy asi každý řidič, ať už ji zavinil sám nebo třeba jen zaparkoval své auto před supermarketem a pak ho našel odřené. Přes tyto četné zkušenosti ale stále dochází na straně řidičů k celé řadě chyb, které potom mohou zkomplikovat jednání s pojišťovnou a následné plnění. Na co si dát nejen nyní v létě pozor a jaké pojistné události se v praxi nejčastěji objevují shrnuje níže Kateřina Budínová, specialistka na pojištění ze společnosti Business Lease, jež se zaměřuje na operativní leasing a má ve své správě 11 800 firemních automobilů.

„Každý rok řešíme v rámci námi spravovaného vozového parku přibližně 7 600 nahlášených pojistných událostí, tedy zhruba 630 měsíčně. Zdaleka nejčastěji jde pouze o poškození čelního skla – ve čtyřech případech z deseti. Naopak totální škoda bývá ročně u jednoho procenta případů. Při poškození čelního skla činí průměrná škoda 11 tisíc Kč, u ostatních dílčích poškození vozidla pak průměrně 32 tisíc Kč,“ konstatuje Kateřina Budínová.

Jak se tedy při řešení některé z takovýchto pojistných událostí vyhnout nejčastějším chybám?

Při úmyslném poškození auta třetí osobou vždy volejte policii

V případech vandalismu nebo vloupání do auta vždy přivolejte na místo policii, i kdyby škoda byla jen drobná. Jinak platí hranice odhadované škody pro volání policie ve výši 100 000 Kč, ale když vám někdo auto úmyslně poškodil, tak tuto hranici ignorujte. Pojišťovna má totiž možnost škodu v jakékoliv výši následně po viníkovi vymáhat, a k tomu potřebuje dokumentaci od policie. Jinak byste mohli mít problémy s plněním ze strany pojišťovny.

Kdy ještě přivolat policii

Kromě výše uvedených případů volejte policii také tehdy, když se nedokážete s protistranou dohodnout na zavinění nehody. Důkazní břemeno je totiž vždy na straně poškozeného a pokud chcete žádat plnění od druhého účastníka nehody, respektive od jeho pojišťovny, pak musíte prokázat, že nehodu skutečně zavinil. Policii také vždy volejte, když dojde ke zranění, škodě na majetku třetí osoby – například dopravní značka či plot – nebo došlo k úniku provozních kapalin.

Nezapomeňte na fotky

Lidé dnes s mobilem často vstávají i usínají, ale když dojde byť i k drobné nehodě, pod vlivem stresu je nenapadne udělat si mobilem pár fotek. Auto místo toho rychle odstaví, aby nebránilo provozu. Pojišťovna pak má při posuzování, kdo nehodu zavinil, ztíženou pozici. Vždy tedy u drobných nehod, kde se nikdo nezranil, nejprve z několika stran nafoťte postavení obou aut, až pak auto odstavte – pokud není potřeba vyčkat na příjezd policie a neohrožujete tím zdraví a bezpečnost sebe nebo ostatních. Velkou výhodu mají samozřejmě auta s kamerou.

Několik fotek z místa vzniku události pořiďte i v případě, že si škodu způsobíte sami, ať už například své vozidlo odřete o pevnou překážku nebo třeba při vyjíždění z parkovacího stání auto poškodíte na více místech. Pojišťovna pak nebude mít pochyby, že ke škodě došlo způsobem, který jste ve svém hlášení uvedli.

Nepodceňte vyplňování záznamu

Samozřejmostí by mělo být vozit v autě Evropský záznam o dopravní nehodě. Jeho vyplňování rozhodně nepodceňte. Kromě zaškrtávání jednotlivých bodů pečlivě vyplňte i textové a nákresové části. Nesmí chybět registrační značky a informace o pojišťovně ze zelené karty. Často se také zapomíná na podpisy řidičů, bez nich dokument nebude mít pro pojišťovnu velkou cenu. Pokud jeden z řidičů přiznává vinu, je vhodné to do záznamu výslovně uvést. Zároveň v žádném případě nepodepisujte v záznamu nic, čemu byste nerozuměli nebo s čím byste nesouhlasili.

Co nejdříve po nehodě vyplňte online formulář pojišťovny

Do své pojišťovny už nemusíte po nehodě telefonovat jako dříve, naprostá většina pojišťoven nabízí na svých webových stránkách k vyplnění online formulář s nahlášením škody. S jeho vyplněním ve vlastním zájmu příliš dlouho nečekejte.

„Ještě bych přidala radu, ať si řidiči při cestě do zahraničí vždy uzavřou pojistku na velmi nadstandardní asistenční služby, pokud takové nemají ve své standardní pojistce. Na dva týdny vás to sice může vyjít na zhruba 1 200 Kč, ale v případě potíží si budete gratulovat,“ dodává Kateřina Budínová ze společnosti Business Lease.

„Pozor na to, aby asistence například pokrývala odtah z dané země pobytu až do Česka. Některá asistence totiž může krýt jen odtah na hranice daného státu, kde trávíte dovolenou, a zbytek si hradíte sami. Přitom průměrná cena odtahu zpět do Česka činí v případě repatriace vozidla 26 Kč bez DPH/km, takže se takový odtah může opravdu velmi prodražit. Nebo když třeba z nouze necháte auto v zahraničním servisu a vracíte se domů autem z půjčovny, tak jenom odstavení zapůjčeného vozidla na pobočce dané půjčovny v ČR vyjde běžně na 1 000 euro, a to ani nezmiňuji samotnou částku za zapůjčení vozidla,“ uzavírá Kateřina Budínová.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz