Jaguar XK (X100) – Dokonalé GT!
Jaguar XK, pro mě jedno z nejhezčích aut přelomu tisíciletí, je (nejen) v Česku velká neznámá. Ne, že by bylo nemožné jej na našich cestách potkat, ale seriozních informací o něm najdete na internetu méně, než dobrých jídel ve školní jídelně. Při vytváření tohoto článku jsme se tedy na pár věcí zeptali Filipa Turka, prezidenta českého Jaguar clubu a majitele servisu se specializací na anglická luxusní auta, který nám s ujasněním informací ochotně pomohl.
XK přišlo na trh v roce 1996, kdy nahradilo model XJS, který se vyráběl dlouhých 21 let a získal si bezpočet fanoušků po celém světě. Od začátku se počítalo s karoseriemi Coupé a Convertible, ale největší převrat se odehrál pod kapotou. Ačkoliv podvozková plošina vycházela částečně z XJS, motorově byl vůz velmi moderní. Jaguar totiž k nelibosti některých fanoušků ukončil vývoj svých klasických motorů – řadového šestiválce a vidlicového dvanáctiválce. Nahradil je motor AJ-V8, tedy čtyřlitrový (později 4.2) osmiválec špičkových parametrů. Není divu, že se dostal do výběru 10 nejlepších motorů roku 2000 podle časopisu Ward´s autoworld. Atmosferická verze v modelu XK8 měla 290, později 294 koní, zatímco přeplňovaná verze XKR s kompresorem dosahovala výkonu 370 až 400 koní. Oba motory byly spojeny výhradně s automatickou převodovkou, což purističtí řidiči považují za jedno z minusů tohoto auta. Pro atmosferickou verzi se jednalo o pěti či šestistupňovou skříň ZF, zatímco XKR mělo automat od Mercedesu. Převodovky obou výrobců se vyznačovaly inteligentním a rychlým řazením.
A jaké tohle vznešené coupé poskytovalo výkony? Obě verze jsou v rozletu zastaveny elektronickým omezovačem, nicméně když jej odstraníte, tak v XKR najdete jedno z nejrychlejších aut konce 90. let s automatickou převodovkou, ne-li vůbec nejrychlejší. Na stovku kompresorem dopovaná kočka zrychlovala za něco málo přes 5 sekund, nejpomalejší atmosferické verzi XK8 to trvalo 6,7 sekundy. Atmosfericky plněný osmiválec má mnoho chuti točit se, zatímco přeplňovaná verze zaútočí masivním zátahem. Oba motory u toho vydávají krásný řev, který podtrhuje luxusní auru, která se kolem vozu vznáší. Skvěle naladěný podvozek dopřával posádce dostatek komfortu na dlouhých cestách, ale zároveň dokázal řidiče patřičně odměnit za snahu o rychlou jízdu. Jen na limitu to není žádná mazlivá domácí kočička, ale pravý Jaguar, který dokáže ukousnout řidiči hlavu a zádí zacouvat mezi topoly.
Ce se designu týče, XK navazuje daleko více na neskutečně půvabné modely E-type či XK120, než na svého předchůdce XJS, který podle některých zlých jazyků vypadá tak trochu jako žába. Tradičně dlouhá kapota, aerodynamické tvary a odhodlaný postoj, tím si XK získalo srdce mnoha lidí s vytříbeným vkusem, milovníky umění či krásných žen. Stísněný interiér bez kapličky přístrojů svým retro designem lehce připomínal padesátá léta. Jestli byl design dobrý či ne napovídá i to, že o pár měsíců později se představil Hyundai Coupé, který se Jaguarem viditelně inspiroval.
XK, stejně jako celý Jaguar, je v Česku považován za něco exkluzivního až exotického. Lidé se koupi takového auta bojí, částečně poté, co slyšeli historky se staršími Jaguary, kde působil “prince of darkness,” tedy něco jako vládce temnot, což je již legendární označení pro nespolehlivosti elektrických systémů firmy Lucas, které se do Jaguarů dávaly. Podstatnější však je, že u nás dlouho nebyl servis, který by tato auta dokázal odborně opravit. Dnes je situace již o mnoho lepší. Věděli jste například, že zákazníci ve Velké Británii vyhlásili model XJ X308, se kterým XK sdílí mnoho součástí, za nejspolehlivější auto vůbec? Filip Turek to jen potvrzuje zkušenostmi ze svého servisu – rovněž XK je při odborné péči ukázkově spolehlivé auto. A aby těch perliček nebylo málo, tohle coupé je první auto na světě, které mělo vystřelovací kapotu pro ochranu chodců. Nějaké výraznější chyby? Určitě je to cena náhradních dílů, absence manuální převodovky a snad i modelu XKR-R, který se vyrobil jen jako prototyp a k zákazníkům se nedostal hlavně proto, že by s velkou pravděpodobností na hlavu porazil svého dražšího bratra – Aston Martin DB7.
I tak se ale objevilo několik zajímavých verzí. K těm nejlepším patří XKR Silverstone, vyrobené na oslavu návratu Jaguaru do Formule 1 a pak také XKR 100, které mělo kromě dvacetipalcových kol BBS a sedaček Recaro i skvostné brzdy Brembo. Do jakých Jaguarů XK má však cenu jít? Určitě až do těch za cenu od 18000 eur, tedy nějakých 430 tisíc kč. Zejména podstatně levnější modely mají schopnost sežrat svého majitele zaživa. Za tyto peníze však dostanete takřka dokonalé Gran turismo krásné vzhledem a ohromující schopnostmi.
« TEST ojetiny Mercedes-Benz CL 500 C216 – Osmiválcový klenot 8 SUV, která si dávají supersporty k snídani »