Jaguar XE obdržel technologickou modernizaci
Model Jaguar XE nově přichází pro modelový rok 2021 s elektrifikovaným motorem a nejmodernějšími technologiemi konektivity. Poprvé v případě modelu XE se v nabídce objevuje nová generace vznětového dvoulitrového čtyřválcového motoru Ingenium v kombinaci s technologií MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle). Toto řešení zaručuje nižší spotřebu paliva.
Špičkový infotainment Jaguar Pivi Pro využívající technologii dual-sim s dvojicí LTE modemů zajišťuje neustálé připojení vozu XE k internetu. Nové intuitivní rozhraní usnadňuje řidičům prohlížení informací i obsluhu často využívaných funkcí během jízdy.
Detailní změny interiéru, jako například vylepšený design sedadel, zvyšují úroveň luxusu, zatímco nově tvarovaný volant s kovovými pádly manuálního řazení přináší atraktivnější vzhled.
Jaguar XE je k dispozici s novou generací přeplňovaného vznětového čtyřválcového motoru o objemu 2,0 litru (204 koní). Nabídka zážehových motorizací zahrnuje dvoulitry o výkonu 250 a 300 koní.
Všechny varianty modelu XE využívají osmistupňovou automatickou převodovku značky Jaguar a pohon zadních, nebo všech kol.
Kompletní nabídka motorizací:
Diesel
204 koní, MHEV, 2.0 litru, čtyřválcový motor, turbo, osmistupňový automat, RWD / AWD
Benzin
250 koní, 2.0 litru, čtyřválcový motor, turbo, osmistupňový automat, RWD
300 koní, 2.0 litru, čtyřválcový motor, turbo, osmistupňový automat, AWD
Nová generace vznětového dvoulitrového motoru Ingenium (204 koní) poprvé využívá technologii MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle). Moderní systém MHEV pracuje se startér generátorem (BiSG) připojeným k motoru pomocí řemenu. Díky tomu je získávána energie běžně ztracená při zpomalování a brzdění. Ta je následně uložena do 48V lithium-iontového akumulátoru umístěného pod dnem zavazadlového prostoru. Energie je zpětně využívána jako pomoc spalovacímu motoru při akceleraci a zároveň pro rychlejší a jemnější fungování systému start/stop.
Díky novému motoru zrychlí XE z nuly na 100 km/h za 7,3 sekundy. Podle testovacího cyklu WLTP je spotřeba 4.8 l/100 km při produkci emisí CO2 jen 127 g/km. Fungování motoru vylepšuje řada dalších opatřeních včetně technologie variabilní geometrie lopatek turbodmychadla. V nízkých otáčkách jsou lopatky natočeny tak, aby otvory mezi nimi byly menší. Tím vzroste rychlost proudění plynů a tlak, což v konečném důsledku znamená rychlejší odezvu motoru a lepší akceleraci. Ve vysokých otáčkách se naopak lopatky otevřou a umožňují tak maximální průtok výfukových plynů pro dosažení maximálního výkonu a pro zachování optimální účinnosti.
Motor nyní využívá také ocelové písty. Materiál s vyšší pevností umožňuje kompaktnější konstrukci, a tím pádem dochází ke snížení tření. Zároveň je zvyšována schopnost odolávat vysokým tlakům. Pevnější konstrukce také umožňuje komplikovanější a důkladnější integraci chladicích kanálků pro lepší řízení teploty. Součinitel teplotní roztažnosti je navíc bližší součiniteli litinových vložek válců. Vedení pístu je tak přesnější a má menší vůli, což zlepšuje chlazení a současně snižuje tření.
Nový systém vstřikování common-rail pracující s tlakem 2500 barů přináší ještě přesnější dávkování paliva do válců. Dochází tak ke snížení produkce emisí a zvýšení efektivity motoru. V kombinaci s nejmodernějšími turbodmychadly s variabilní geometrií lopatek nabízí tento systém ideální poměr mezi výkonem, kultivovaností a nízkou spotřebou.
„Modernizovaný Jaguar XE nabízí řadu vylepšení, která z něj dělají ještě lepší volbu pro zákazníky. Nový mild-hybridní vznětový motor poprvé přináší do nabídky pro XE elektrifikovanou pohonnou jednotku nabízející nižší spotřebu v kombinaci s vysokým výkonem. Kromě toho špičkové technologie, jako je například náš nový multimediální systém Pivi Pro nebo technologie Cabin Air Ionisation, poskytují posádce lepší konektivitu, pohodlí i větší cestovní pohodu,“ řekl Colin Kirkpatrick, Chief Product Engineer Jaguar.
Zájemci o zážehový motor mohou od modelového roku 2020 volit mezi výkony 250 a 300 koní, které nabízí řadový čtyřválcový motor Ingenium o objemu 2,0 litru. Vrchol točivého momentu dosahuje hodnoty 365, respektive 400 Nm. Obě varianty využívají nejmodernější technologie včetně dvoukomorového turbodmychadla nebo systému variabilního zdvihu ventilů (CVVL). Výsledkem je silná, kultivovaná a úsporná pohonná jednotka.
Zážehový motor o výkonu 250 koní nabízí spotřebu 7,9 l/100 km při produkci emisí CO2 179 g/km. Akcelerace z nuly na 100 km/h proběhne za 6,7 sekundy. Výkonnější provedení (300 koní) – výhradně spojeno se systémem pohonu všech kol Jaguar – je schopné rozpohybovat XE z nuly na 100 km/h za 5,9 sekundy.
Model XE nabízí nejnovější infotainment Jaguar Pivi Pro ovládaný přes hladce integrovanou centrální dotykovou obrazovku o velikosti 10 palců. Druhý, níže umístěný dotykový displej (5,5 palce) také využívající novou technologii Pivi, kombinuje dva multifunkční otočné ovladače pro intuitivní ovládání klíčových funkcí vozu.
Rychlý přístup k důležitým informacím usnadňuje řidičům také digitální přístrojový štít (Interactive Driver Display) s úhlopříčkou 12,3 palce. Ten dostal vylepšenou grafiku a možnost nastavit různá zobrazení zahrnující mapu navigace s instrukcemi týkajícími se odbočení, digitální přístroje, media, seznam kontaktů nebo detaily multimediálního systému. Displej nahrazující přístrojový štít pracuje v kombinaci s moderní Head-up Display technologií. Řidiči XE tak získávají všechny potřebné informace bez zbytečného rozptylování.
Nový intuitivní multimediální systém standardně obsahuje Apple CarPlay a umožňuje zákazníkům připojit přes Bluetooth dva telefony současně. Dostupný je také systém Android Auto.
Pro okamžitou funkci využívá infotainment Pivi Pro svůj vlastní zdroj. V praxi je tak připraven k použití ihned, jakmile zákazník usedne za volant.
Veškeré technologie je založeno na nové generaci architektury označované jako EVA 2.0 (Electronic Vehicle Architecture) značky Jaguar. Tato architektura podporuje také další nové technologie, takže i v budoucnu bude vůz stále moderní a vždy online.
« Pořídit, či nepořídit auto s dvouspojkovou převodovkou? Toto jsou hlavní klady a zápory Test Mercedes-Benz GLA 220d 4Matic: Překvapivě univerzální »