Italská špička 60. let – Ferrari 365 GTB/4, Lamborghini Miura a ISO Grifo
Každý má svoji oblíbenou dobu, někomu se líbí muzika z 90. let, druhému móda těch 80. My se však dnes zaměříme na léta 60. V této době totiž vzniklo hned několik mých oblíbených aut. Mezi ně patří hlavně Ferrari 365 GTB/4, Lamborghini Miura P400S a ISO Grifo GL365. Je to taková moje svatá trojice, která mezi sebou sváděla boje o nejrychlejší auto planety.
Jako první se v roce 1965 stalo nejrychlejším autem světa ISO Grifo GL365, které dokázalo dosáhnout rychlosti 259 km/h. O pár měsíců později se s rychlostí 275 km/h usadilo na trůn Lamborghini Miura P400 a po necelých třech letech jim to o 5 km/h natřelo Ferrari 365 GTB/4.
Ferrari 365 GTB/4 (1968)
Jedná se o jedno z nejznámějších a nejkrásnějších Ferrari všech dob. Je známé spíše pod přezdívkou Daytona a na svou dobu se jednalo o úchvatný stroj. Pod kapotou dřímá mocný dvanáctiválec 4.4-litru, který dokáže vypustit stádo 357 koní a silnici rolovat točivým momentem 431 Nm. Síla putuje na zadní kola přes pětistupňový manuál a hmotnost je 1600 kilogramů. Zrychlení z nuly na stovku zabere pouhopouhé 7.3 sekundy a maximální rychlost je úchvatných 280 km/h. Dnes si Daytonu můžete pořídit za částky převyšující 20 milionů korun.
Lamborghini Miura P400S (1968)
První superauto s motorem uprostřed školilo veškerou konkurenci – je fantastické vyvážené, má nízké těžiště a hmotnost zanedbatelných 1180 kilogramů. S touto váhou nemá 3.9-litrový dvanáctiválec žádný problém, protože produkuje 370 solidních koní a krouťák 388 Nm. Převodovka je pětistupňová manuální a poháněna jsou zadní kola. Stovka je otázkou 5.5 sekundy a ručička tachometru ukáže až 284 km/h. Tato rychlost však nikdy nebyla oficiálně ověřená a potvrzena, takže P400S se nezapsalo do Guinessovy knihy rekordů jako nástupce Ferrari 365 GTB/4. Aktuálně za Miuru zaplatíte minimálně 40 milionů korun.
ISO Grifo GL365 (1965)
Málokdo o něm ví, ale jedná se o jedno z nejúchvatnějších aut své doby. Taky ještě aby ne, když jednu chvíli bylo nejrychlejším a nejdražším autem planety. Je to kombinace americké síly a italské techniky. V nádherném italském kabátě se ukrývá vpředu uložený osmiválec GM Chevrolet Small Block o objemu 5.4-litru. Ten dokáže zadní pneumatiky zásobovat přes čtyřstupňový manuál výkonem 365 koní a hromovým točivým momentem 488 Nm. Hmotnost je ukázkových 1430 kilogramů a sprint z nuly na stovku trvá jen 7.5 sekundy, zastaví se až při 259 km/h. Ceny začínají na 10 milionech korunách.
Fotografie: AutoBild
.« TEST legendy Alfa Romeo Spider 3.0 V6 – Juniorské Ferrari 400 koní ve Fiatu 500 je něco neskutečného – Nyní je toto stádo na prodej za rozumnou částku »