grenadier-4x4-_07-kopie

Ineos Grenadier: Moderní následovatel Defenderu se představil v Česku

15. 11. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Nezávislá britská firma Ineos představila zcela nový nekompromisní offroad, který svým designem, koncepcí i přístupem připomíná nedávno zesnulý LR Defender. Fanoušci jásají, ale je pro takové auto na dnešním sofistikovaném trhu ještě vůbec místo?

Fanoušci pravých terénních speciálů v roce 2016 usedavě oplakávali definitivní skon klasického Defenderu, který po takřka sedm dekád platil za nezastavitelného dobrodruha a oddaného pracanta. Land Rover letos přišel s nástupcem, který je však o poznání sofistikovanější a pro pravověrné už ztratil původní kouzlo. Právě proto je tu ale firma Ineos a její Grenadier, který jako by původnímu Defenderu z oka vypadl…

grenadier-4x4-_14-kopie

Ostatně jeden z nejbohatších Britů sir James Arthur Ratcliffe se původně snažil práva a nástroje na výrobu Defenderu od automobilky Land Rover odkoupit. Po neúspěšném jednání se pak rozhodl, že si postaví vlastní. Ke spolupráci přizval odborník z rakouské firmy Magna Steyr, která mimo jiné pro Mercedes vyvinula pohon všech kol 4Matic a dodnes vyrábí terénní třídu G, a výsledek si právě teď můžete detailně prohlédnout.

Koncept je samozřejmě podobný Defenderu – žebřinový rám, na něm hranatá karoserie, striktně užitkový charakter a žádné zbytečnosti. O pohon se budou místo čtyřválcového turbodieselu z Transitu starat šestiválcové benzinové a turbodieselové motory BMW spojené s osmistupňovým automatem ZF. Ineos v první řadě přijde s modelem s dlouhým rozvorem a jeho variantou pick-up, později však díky variabilní konstrukci může dojít i na další varianty. Další výhodou Greanadieru má být vysoká míra upravitelnosti zákazníkovi na míru – na své by si tak měli přijít řemeslníci, farmáři, účastníci expedic i docela obyčejní nadšenci odolných terénních aut.

grenadier-4x4-_15-kopie

Duchovní nástupce Defenderu je 4927 mm dlouhý, 1930 mm široký (se zrcátky) a 2033 mm vysoký. Rozvor dosahuje 2922 mm. Kromě pohonných ústrojí BMW se počítá se stálým pohonem všech kol, redukční převodovkou a třemi uzávěrkami diferenciálů.

I v interiéru je trochu poznat, jaké auto novince posloužilo za vzor. Grenadier má například jednoduše tvarovanou palubní desku, výrazný středový panel posetý ovladači nebo klasickou ruční brzdu umístěnou vedle sedadla řidiče. Mimochodem, jestli je vám povědomý volič převodovky, máte pravdu, také pochází z BMW.

7086137 7086143

Z kabiny přímo čiší snaha o funkčnost, proto tu jsou mohutné ovladače a velká tlačítka. V podlaze se nacházý otvory pro odtok vody a milým detailem je také skutečnost, že výrobce myslí i na majitele, kteří později vůz vybaví nějakým offroadovým příslušenstvím, například navijákem nebo světelnou rampou. Pro tyto účely je auto vybaveno už zapojenými spínači, takže není potřeba vrtat díry do palubky nebo upravovat kabeláž.

Inspiraci bere interiér také z letectví. Poznáte to na středovém tunelu, kde každé tlačítko má svůj panel s nápisem pod ním. Milý detail pro milovníky letectví je i hlavní ovládací panel na střeše, kde lze ovládat například závěry diferenciálů (všech třech).

grenadier-4x4-_22-kopie

Myslelo se ovšem také na moderní prvky. Grenadier bude vybaven infotainmentem s kruhovým ovladačem a 12,3palcovou dotykovou obrazovkou. Počítá se s podporou Apple CarPlay a Android Auto.

Najde se ale dost takových, kteří si takto jednoúčelový vůz se základní cenovkou kolem 1,3 milionu pořídí? Právě jedním z hřebíků do rakve Defenderu byla jeho vysoká cena – lidé si totiž jako pracovní nástroj stále častěji kupovali praktičtější, pohodlnější a lacinější pick-upy. Ineos ale nemá velké oči, plánuje ročně vyrábět jen kolem 25 000 vozů, což by mohlo být realizovatelné.

grenadier-4x4-_03-kopie

Do prodeje se Grenadier dostane až v průběhu příštího roku – letošní představení má primárně nalákat lačné zákazníky, ale také poskytnout Ineosu volné ruce při testování, aby nemuseli svou novinku skrývat pod tunou maskování. Nejbližší program zahrnuje najetí 1,8 milionu testovacích kilometrů, kdy si prototypy projdou peklem, aby se na ně pak jejich majitelé mohli stoprocentně spolehnout za všech podmínek. Držíme jim palce, aby vše zvládli, protože takové auto světu rozhodně chybí!

Ineos aktuálně v různých koutech planety testuje 130 prototypů, ale v říjnu začal již přijímat rezervace a v červenci příštího roku chce dodat zákazníkům první vyrobené kusy. V České republice se bude o prodej starat firma Dajbych,

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz