Ineos čelí problémům. Výroba byla zastavena na několik měsíců
Projekt Ineos, za nímž stojí britský miliardář Jim Ratcliffe, vznikl jako odpověď na ukončení produkce klasického Land Roveru Defender. Tento petrochemický magnát rozpoznal příležitost na trhu a poté, co mu Land Rover odmítl prodat práva na malosériovou výrobu Defenderu, vytvořil vlastní verzi. Grenadier je vyráběn v bývalé továrně Smartu v Hambachu a okamžitě zaznamenal úspěch. Ineos, ideový nástupce Defenderu, vyrobený z kvalitních komponentů od BMW, Recaro, Bilstein a Carrara, si rychle získal přízeň off-roadových nadšenců. Ale něco se pokazilo.
Podle dat společnosti Jato Dynamics prodal Ineos od ledna do srpna letošního roku v Evropě pouze 847 vozů Grenadier, což představuje meziroční pokles o 35 %. Ve Velké Británii dosáhl pokles dokonce 67,9 %, kdy se k zákazníkům dostalo jen 187 vozidel. Dále je známo, že projekt elektrického modelu Fusilier byl odložen na neurčito, a to i přes březnovou světovou premiéru. Nyní generální ředitelka Ineosu Lynn Calderová oznámila pro Automotive News Europe, že výroba Grenadieru byla zastavena.
Oficiálním důvodem je nedostatek jednoho z komponentů od dodavatele, což znemožňuje dokončení vozidel. Situace je vážná. Calderová uvedla, že obnovení výroby není pravděpodobné před koncem tohoto roku nebo začátkem toho příštího. Dodavatel nebyl specifikován, ale jedná se o firmu, která čelí platební neschopnosti. Ineos hledá náhradního výrobce, což bude dlouhý proces. Spekuluje se, že by mohlo jít o německého výrobce sedadel Recaro, který je v bankrotu. Ztratil totiž většinu odběratelů a Ineos zůstal jeho hlavním zákazníkem.
Ineos se dostal do potíží v nejméně vhodný moment. Právě v době, kdy plánoval expanzi na trhy v Číně a Mexiku, aby kompenzoval ztráty v Evropě. Situace je však možná ještě vážnější. George Ratcliffe, syn Jima Ratcliffa, který vede severoamerickou divizi firmy, nedávno uvedl: „Když jsme začali s projektem Grenadier, chtěli jsme vytvořit cenově dostupné užitkové vozidlo s jednoduchou údržbou, vhodné pro farmáře. Ale vzhledem k moderním požadavkům na motory, ochranu chodců, emise CO2 a dalším regulacím to prostě není možné.“
Ineos by tedy mohl čelit milionovým pokutám za překročení emisních limitů, což by ovlivnilo ceny vozidel. Grenadier už nyní není levný vůz. Odklad výroby elektrického modelu Fusilier znamená, že Ineos nebude schopen snížit flotilové emise na přijatelnou úroveň. Příští rok se emisní limit sníží z původních 116 na 95 gramů CO2 na 100 km. Situaci budeme dále sledovat. Pokud je problém pouze se sedadly, je to ta menší komplikace.
.« Ceny ojetých vozů Tesla Model 3 v USA dramaticky klesly Bazarovým elektromobilem VW ID.4 na hory: Má smysl pořídit starší EV, nebo přijdete o nervy? »