I v nouzovém stavu je vhodné přemýšlet o návštěvě pneuservisu
Zatímco v předchozích letech pneuservisy v dubnu praskaly ve švech, letos jsou poloprázdné. Mimořádná opatření vlády v souvislosti s epidemií koronaviru se na ně sice nevztahují, takže zůstávají v provozu, ale zákazníci se mají jiné starosti nebo se jejich služby bojí využívat. Některá servisní pracoviště kvůli tomu již dokonce přerušila činnost.
Zdá se, že většina řidičů z různých důvodů odkládá přezouvání pneumatik až na dobu po odvolání nouzového stavu. To je pochopitelné, musí se však připravit na to, že servisy potom nebudou schopny uspokojit všechny, takže budou na přezutí dlouho čekat.
Nechceme řidiče nabádat k zvyšování rizika nákazy, přesto jim doporučujeme, aby na návrat do normálu postupně připravovali nejen sebe, ale i svůj vůz a uvažovali o přezutí ještě v režimu nouzového stavu. Využijí-li služby ověřeného pneuservisu, například člena sítě Premio, nemusejí se podle něj o svou bezpečnost obávat. Servisy striktně dodržují všechna bezpečnostní opatření a některé nabízejí i novou službu kompletní dezinfekce vozu ozónem; možná už i kvůli ní se vyplatí do servisu zajet.
I když se vůz nepoužívá nebo používá jen minimálně, je správné se i během nouzového stavu průběžně starat. Řidičům doporučujeme, aby se s ním nejméně jednou za tři měsíce projeli. Stání ve stejné pozici může totiž pneumatiky na zatíženém místě mírně zdeformovat, což by se pak mohlo negativně projevit při jízdě. Také kontrola tlaku nahuštění není ani při nečinnosti vozu zbytečná, občas je vhodné pneumatiky dofouknout na maximální doporučený tlak udávaný na jejich bočnici. A samozřejmě by vozidlo mělo být zaparkováno na pokud možno pevném, suchém a čistém povrchu a po dobu odstavení z provozu úplně vyloženo, aby se maximálně omezilo zatížení pneumatik.
Přezout na letní je nutné
Zimní pneumatiky jsou za určitých podmínek povinné až do konce března, ale hned počátkem dubna – nebo když průměrné denní teploty překonávají doporučenou hranici 7°C – je za normálních okolností správné opět přezout na letní. Měkčí směs a vysoký počet lamel zimních pneumatik mají totiž v teplejším počasí za následek větší hlučnost, vyšší počet záběrových hran se zase projevuje negativně na hodnotě spotřeby. Při vyšších teplotách se zimní pneumatiky navíc přehřívají, což zapříčiňuje prodloužení brzdné dráhy.
Jezdí-li řidiči v létě na zimních pneumatikách, nejenže si zbytečně opotřebovávají dezén, ale navíc má jejich vůz zbytečně vyšší spotřebu, při dešti je hůře ovladatelný a jízda je za každého počasí výrazně méně pohodlná. Pro co nejrychlejší výměnu za letní pneumatiky hovoří i vyšší bezpečnostní rizika při jejich používání v létě, konkrétně jejich významně delší brzdná dráha.
.« Toyota představila Yaris Cross: Má hybrid i čtyřkolku Lidé si začínají opět kupovat auta na splátky »