Hybridy oproti dieselu ušetří desítky tisíc a tuny emisí. Baterií se bát nemusíte
Více než 100 tisíc korun může ušetřit firma, která si do svého vozového parku nakoupí na tři roky desítku aut s hybridním pohonem ve srovnání se stejným počtem běžných dieselových vozů. Do ovzduší zároveň unikne o celých 19 tun emisí CO2 méně.
Srovnání na základě průměrných aktuálních cen paliva při běžném stylu jízdy provedla automobilka Toyota.Firemní flotila deseti hybridních modelů Toyota Auris 1,8 s výkonem 136 koní, spotřebou 3,5 litrů a ročním nájezdem 20 000 kilometrů ušetří na palivu majiteli za tři roky zhruba 114 000 Kč ve srovnání s flotilou běžných dieselů. Za pět let už je to 190 tisíc korun. Jeden hybrid tak za tři roky provozu ušetří více než 11 000 korun. Do vzduchu přitom vypustí 81 gramů na kilometr, průměrný diesel 113 gramů.
Hybridní pohon je založen na kombinaci elektromotoru s benzínovým motorem. Hybridy se samy dobíjejí při brzdění, při kterém se vytváří energie, a není je tím pádem nutné už nijak extra dobíjet. Hlavními výhodami hybridních vozů jsou především nízká spotřeba paliva a nízké provozní náklady, příznivá pořizovací cena a zároveň vysoká zůstatková hodnota. Hybrid je rovněž šetrnější k životnímu prostředí.
„Tichý zabiják diesel“
Dieselový motor je oproti tomu méně ekologický i ekonomický. Mnoho studií z poslední doby přineslo důkazy o tom, že emisní stopa dieselových motorů přímo ohrožuje lidské zdraví. Oxidy dusíků a pevné částice výfukových plynů naftových motorů jsou označovány za tiché zabijáky. Podle průzkumu Ústředního automotoklubu nemá navíc 70 procent dieselů v pořádku filtr pevných částic. Nesprávně fungující nebo chybějící filtr vypouští do ovzduší o 90 procent více sazí a dalších rakovinotvorných látek.
„I přes tato měření mnohé české firmy žijí při nákupu aut stále v zajetí mýtů a zastaralých informací. Myslí si, že jsou hybridy složité a drahé. Hybridy se už ale cenově vyrovnají vozům s běžným pohonem, jsou extrémně spolehlivé, mají mnohem nižší spotřebu paliva a nepoměrně nižší náklady na provoz – odpadají složité díly a např. brzdové komponenty se mění méně často,“ říká fleetový manažer Toyoty Jiří Maláček. Průměrný dieselový motor znečistí životní prostředí ročně zhruba 2,3 tunami emisí, hybrid jich vypustí asi o tunu méně, ukázalo také měření Toyoty. Bez zajímavosti jistě není ani to, že dosavadní celosvětové prodeje více než 10 milionů vozů s hybridním pohonem pomohly ušetřit již 29 mld. litrů benzínů a do ovzduší se díky nim dostalo o 77 mil. tun emisí CO2 méně. Nejen spotřeba pohonných hmot, ale i množství vypouštěných emisí přitom začíná být pro řadu firem rozhodujícím faktorem a součástí parametrů řady výběrových řízení.
Hybridní baterie přežije celé auto
Častou obavou při pořízení hybridního vozu je životnost baterie. Záruka na baterie u hybridních aut však může být i 10 let, takže přežije klidně i provoz celého auta. Dlouhou životnost zaručuje vlastní chladicí systém. Akumulátory se za posledních 20 let v servisech vyměňovaly pouze po závažných nehodách. Nejlepší důkaz odolnosti přišel nedávno z Vídně. Rakouský taxikář totiž s Priusem druhé generace překročil milion kilometrů bez sebemenší poruchy.
S palivem za tisíc Kč ujede standardní auto ve městě kolem 400 kilometrů, hybrid až tisíc kilometrů. Při rozjezdu nebo pomalém průjezdu v obytné zóně využívá hybrid jen elektrický pohon, takže je úplně tichý a nikoho neruší. Elektromotor lze charakterizovat jako sprintera, jehož typickým znakem je rychlý start a běh na krátké vzdálenosti. Benzínový motor je spíše vytrvalostní typ, který dokáže rozložit síly na celou trasu. Při jízdě lze používat oba pohony současně nebo pouze elektrický pohon. Hybridy mohou jezdit za jakéhokoli počasí a mohou také kdekoli parkovat.
Náklady na prohlídku vozidla s hybridním pohonem jsou stejné a někdy i nižší než u vozidel s tradičním pohonem. Nemají totiž standardní díly, které by podléhaly opotřebení. Toyota je v oblasti alternativních pohonů tahounem trhu, hybridních aut prodá nejvíce na světě. Vyrábět je začala jako první automobilka už před více než 20 lety.
.« Test ojetiny Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D AWD A/T. Velmi přesvědčivé SUV BMW láká na nové coupé řady 8. Testy na okruhu prozrazují krásný zvuk osmiválce »