Honda NSX – postrach skákajících koníků
Vzpomínáte si na dobu před pár lety, když přišlo na trh Audi R8? Všichni v té době věděli, že Audi umí vyrobit kvalitní i rychlá auta, ale co se sportovnosti týče, měli vždy velké rezervy. Projekt R8 sice vznikal ve spolupráci s techniky Lamborghini, s Gallardem dokonce sdílí část techniky, ale přesto nikdo vzhledem k předchozím modelům neočekával nic převratného. Jenže když se novináři poprvé projeli, doslova padli na zadek s otevřenou pusou. V následujících letech pak nejplacatější Audi získávalo od renomovaných řidičských magazínů jedno ocenění za druhým, ať už šlo o “Nejzábavnější auto roku” či jiné “Auto roku.” Kromě výborné ovladatelnosti a návykových atmosferických motorů byl chválen zejména jízdní komfort, každodenní použitelnost a nezáludnost na i za limitem, což je u auta s pohonem všech kol a motorem před zadní nápravou běžné asi jako mnich tančící na Gay Pride. A jak že s tím souvisí Honda NSX?
Možná se budete divit, ale hodně. Když se na přelomu osmdesátých a devadesátých let v hlavách japonských inženýrů rodila myšlenka na vlastní supersport s motorem uprostřed, v Maranellu zrovna začínali vyrábět Ferrari 348, které se nikdy nezapíše do historie jako významný či bezchybný model, a nějaká Honda bylo to poslední, co je zajímalo. Přitom právě u Hondy si dali tento nový vůz slavného italského výrobce za měřítko úspěchu projektu NSX. Sami si však nebyli jisti, jestli mají auto prodávat. Mají vůbec šanci uspět, i když zcela postrádají zkušenosti s produkcí supersportů a nečerpají z žádné historie? Nakonec dospěli k názoru, že to dokáží a to mimo jiné i díky účasti Hondy v závodech Formule 1, kde nasbírali aspoň část zkušeností a některé technologie použili i ve výsledném voze.
Možná již tušíte onu paralelu s Audi R8. Když v roce 1990 přišlo NSX konečně na trh, okamžitě se stalo ještě větším mezníkem v oblasti použitelnosti a nezákeřnosti supersportů. Zatímco s ostatními velmi rychlými auty s motorem uprostřed se majitelé museli spíše prát a k rychlé jízdě posbírat veškerou odvahu, Honda se snažila s řidičem splynout a nabídnout co nejvyrovnanější svezení, ovšem zcela bez vlivu na zábavnost vozu. To vše se jim podařilo ukázkově.
Již kabina vozu byla takovou malou revolucí. V útrobách mnoha konkurentů jste museli sedět v nepřirozené poloze, z auta nebylo pořádně vidět ven a převodovka pracovala spíše proti vám. Nic na každodenní ježdění městem.
V NSX však bylo vše jinak. Už samotný výhled z vozu znamenal obrovský skok vpřed. Designéři se nechali inspirovat stíhačkou F16, zejména perfektním výhledem z ní do všech stran. Zadání pro interiér znělo jasně – řidič se zde musí cítit jako doma. Díky dlouhému rozvoru bylo všude místa nazbyt. Pohodlné sedačky, kvalitní materiály, bohatá výbava a snadné ovládací prvky dotvořily harmonický celek.
Dalším zásadním bodem úspěchu byla hliníková konstrukce vozu. Tento materiál se zasloužil o působivou tuhost auta, která je základním kamenem jisté a pohodlné jízdy. Není se čemu divit, superpočítač Clay na výpočtu ideálních hodnot konstrukce pracoval rovný týden. Na těchto základech byl postaven předprodukční model, ale ten stále nesplňoval požadavky, takže přišly na řadu další výztuhy karoserie. V té době se již na vývoji podílela i hvězda Formule 1 a jeden z nejlepších jezdců všech dob – Ayrton Senna. Právě díky hliníkové konstrukci se podařilo udržet hmotnost na slušné hodnotě okolo 1350 kg. Mnoho testů prototypů probíhalo i na slavné Nordschleife, kde byl vůz vyladěn k dokonalosti. Kupříkladu poměr hmotnosti byl 42:58 ve prospěch zadní nápravy.
Podstatnou součástí kouzla této Hondy však tvoří motor. Při testech Japonci zvažovali mnoho možností pohonu i celkové konstrukce vozu, ale nakonec zvítězil třílitrový šestiválec se systémem VTEC, což se ukázalo jako perfektní volba. Právě motor je to, co u NSX tvrdí muziku. Nebyl příliš těžký, takže se zachovala výborná vyváženost auta, ale zároveň měl až intuitivní odezvu na plyn, krásně se točil do nebeských výšin a hlavně při tom vydával takový zvuk, jaký lidské ucho do té doby ještě neslyšelo. Relativně lehká spojka pomáhala při běžném použití auta a spolupracovala se skvostně hladkou a přesnou pětistupňovou převodovkou, přes kterou šel výkon až k zadnímu samosvornému diferenciálu. Dají se najít i vozy s automatickou převodovkou, ale ta zabíjí minimálně polovinu potěšení z jízdy, jak je u Hondy zvykem. A co na tom, že Ferrari bylo co se výkonů v přímce týče stále lepší.
Honda NSX je dnes považována za vůz, který změnil smýšlení velkých výrobců supersportů a probudil je z letargie. Všichni se najednou více zaměřili na kvalitu výroby, spolehlivost a hlavně každodenní použitelnost svých modelů. Snažili se Hondě vyrovnat i v přívětivosti na limitu a marně toužili po tak skvostném šestiválci. V průběhu let přišlo ještě mnoho dalších verzí NSX, ať už s o dvě deci větším objemem, po faceliftu, či odlehčená Type-R. Původní filozofii a nadšení vozu však geniálně prezentují i ty nejstarší kusy. Je to esence toho nejlepšího z Hondy – dokonalý a pokrokový motor, famózní převodovka, spolehlivost a podvozek, který miluje rychlou jízdu. Mnoho lidí stále uvažuje o ojetém supersportu, ale jen málokdo najde odvahu více zapátrat a koupit si NSX. Není to přecijen škoda?
Technické údaje:
Výkon: 274 koní v 7300 otáčkách (silnější 3,2 až 294 koní)
Točivý moment: 285Nm (3,2 až 305Nm)
Zrychlení z 0 na sto: 5,0 až 5,8 sekund, dle různých měření
Vmax: 270 km/h
Hmotnost: 1230-1390 kg
.
« Dodge Viper SRT10 ACR řádil na Nürburgringu [video] Fiat 500 Pink Ribbon Edition. Jen pro USA »