TEST Honda Jazz Hybrid – Zkuste to jinak
Hybridní Jazz by se dal v nabídce Hondy označit jako vstupní level do světa hybridních technologií, za částku jen zlehounka přesahující 400 tisíc korun dostanete opravdový hybridní automobil, který se ve městě neztratí a jeho bohatá vnitřní výbava a jízdní vlastnosti udělají dojem na nejednoho hybrido-skeptika.
Již z vnějšku je zcela jasné kam Honda mířila při navrhování designu vozu, vše je zvenku podřízeno funkčnosti a Jazz je svými rozměry a množstvím prosklených ploch pro výhled ven, předurčen do městského provozu. Přispívá tomu i délka vozu, která zůstala pod hranicí 4 metrů a člověk by tak sotva čekal plnohodnotný pár zadních dveří. V námi testované zelenkavé metalíze, určené pouze pro hybridní verzi, působí auto v městském provozu moderně a nezapadne do šedi velkoměsta.
Ruku v ruce s účelností a moderním vzhledem exteriéru, jde i interiér vozu, designéři se ani trochu nebáli dát palubní desce spoustu křivek a výsledek je více než dobrý, vše je navíc zhotoveno z kvalitních materiálů a černá barva v kombinaci s chromovanými rámečky vypadá i poměrně exkluzivně. Všemu vévodí skvěle tvarovaný multifunkční volant a sedadla s vyšším posazem, předurčeným jak jinak než městskému provozu. Ostudu neudělají ani zadní sedačky, které bez většího problému pojmou i větší postavy. Jediným handicapem vnitřního prostoru vozidla se tak stává kufr, ten se kvůli zástavbě hybridního systému musel omezit na nevelkou hodnotu 223 litrů a situaci tak musí zachraňovat alespoň sklápění sedadel.
Tím se konečně dostáváme k tomu, co činí tohoto Jazze zvláštním a v našich končinách stále ještě dosti exotickým autem. Asistenčním pohonným systémem IMA, které sekunduje benzínovému motoru 1.3, to zdaleka nekončí. Celé ústrojí je totiž dále napojeno na bezstupňovou převodovku CVT, ta má navíc možnost volby ručního řazení pádly pod volantem, kdy volíte vždy jeden ze šesti předvolených převodových poměrů. Jak již bylo řečeno, systém s elektromotorem je u tohoto typu hybridu pouze v roli asistence, prim zde hraje spalovací motor o výkonu 65kW a s točivým momentem 121 kW. Při veškerých rozjezdech se tak ozývá motor spalovací, ovšem je zde i mód EV, který se automaticky aktivuje při rychlostech mezi 50ti a 90ti km/h ve chvíli kdy je EV aktivováno, jede vůz jen a pouze silou elektromotoru o výkonu 10kW, ten sice s vozem nijak nezacvičí, ale k udržování stále rychlosti při jízdě městem a nabírání kytiček za ekologickou jízdu na palubce zcela postačí.
Samozřejmě stejně jako všechny hybridní povozy od Hondy, je i Jazz vybaven motivačním systémem, který odměňuje řidiče změnou barev poosvětlujících palubku a oněmi klasickými kytičkami na displeji. Displej ve funkci palubního počítače je dost důležitým prvkem rozhraní s řidičem a najdou se na něm zajímavé informace jako je například animované schéma toku energií mezi bateriemi a motorem. Bohužel je zde informací mnohdy až přespříliš a proklikat se všemi obrazovkami k nalezení té správné je občas trochu otravná záležitost. Stejně jako se kytičky na palubním počítači objevují, tak umí také mizet a výrazně tomu přispívají výlety motoru za hranice tří tisíc otáček. Převodovka CVT se nebojí nechat malý motor vytočit a následně ho změnami převodového poměru držet „pod krkem“ Roztočený motor je tak při větší akceleraci i přes výborné odhlučnění interiéru trochu slyšet. Navzdory tomuto drobnému neduhu je ale třeba uznat, že pružnost auta především v městských rychlostech je více než dobrá a Jazz je schopen od světel vyrazit s překvapivou agilitou.
Sportovní vyžití se ale u Jazzu hybrid rozhodně nepředpokládá a autu je tak nejlépe v rychlostech právě do 90ti km/h kdy má i velmi příjemnou spotřebu. Právě ta bude novopečené majitele hybridu zajímat asi nejvíce. Jazz umí za pomoci režimu ECO dolovat v pražském provozu hodnoty i pod pět litrů, budete-li navíc poslouchat vašeho rádce Eco Assist, můžete i v hustém provozu velkoměsta jezdit v rozmezí 4.8 až 5 litrů na sto kilometrů. Problém tak dělá Jazzu snad jen jízda monotónní stotřicítkou po dálnici, zde si totiž motor řekne již o necelých 7 litru a navíc je zde cítit že vůz se na našich dálnicích necítí, i jeho krátký rozvor to dává znát.
Při jiných režimech si však podvozek zaslouží jen a jen chválit, naladění je na poměry svojí třídy malých MPV spíše o něco tužší, není to však vůbec na škodu. Město zvládá bez zaváhání stejně jako okresní silnice, kde je možné Jazze svižně protahovat zatáčkami bez větších náklonů karosérie. V kombinaci s možností řadit pádly pod volantem a spotřebou na hranici pěti litrů, se tak z jízdy po okreskách stává příjemná a levná záležitost. Pro případ že by jste to snad někde přehnali, jsou tu připravené nadprůměrně silné brzdy jejichž používání navíc zvyšuje rekuperaci brzdné energie a dobíjí tak baterii rychlejším tempem. To vše je ve třídě hybridů málo vídanými a to radostněji přijímanými vlastnostmi.
Shrnutím je tedy Honda Jazz Hybrid opravdu dobrým autem, za slušnou cenu dostanete výborně vybavené auto s velkou variabilitou vnitřního prostoru a příjemnými jízdními vlastnostmi jak ve městě tak mimo něj. Vzhledem k příjemné spotřebě se navíc dá konečně mluvit o návratnosti peněz.
Plusy
- Řízeni
- Pohonná jednotka a její projev
- Jízdní vlastnosti
- Brzdy
- Spotřeba
- Cena
- Kvalita zpracování
Mínusy
- Malý kufr
Cena v základní výbavě: 474 000,- Kč
Cena v testované výbavě: 474 000,- Kč
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1339 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 65 / 5800 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 121 / 4500 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 175 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 12.2 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 4.6 / 4.4 / 4.5 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 223 / 722 |
Objem nádrže (l): | 40 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1159 / 441 |
Rozměr pneu: | 175/65 R15 |
« Unikátní Ferrari 900 DOHC na prodej! Mustang Shelby GT500 – 662 koní »