Gold Wing Tour DCT Airbag

HONDA GL1800 GOLD WING modelový rok 2020

23. 10. 2019 • Novinky

V roce 2018 byl představen zcela přepracovaný model Gold Wing, u kterého došlo zejména k radikálnímu snížení hmotnosti, získal nový rám, zavěšení předního kola se dvěma příčnými rameny, systém Apple CarPlay™, elektricky ovládaný plexi štít, inteligentní klíč Smart Key, čtyři jízdní režimy, systém Hill Start Assist pro rozjezd do kopce a systém nastavitelné kontroly trakce (HSTC). Novinkou byly také čtyři ventily v každém z válců jeho monumentálního šestiválcového motoru.

Pro rok 2020 model Gold Wing získal vylepšení systému vstřikování paliva a převodovky DCT, které dále zlepšují manévrovatelnost při nízkých rychlostech, u verze ‘Tour’ pak došlo k revizi odpružení a zvětšení madel spolujezdce s důrazem na větší komfort. Novou matnou černou metalízu Matte Ballistic Black Metallic pro Gold Wing DCT doplňuje bílá perleťová barva Pearl Glare White pro Gold Wing Tour.

Honda Gold Wing byla od svého představení v podobě litrového „naháče“ v roce 1975 vždy tím nejlepším pro cestování v jedné stopě. Jedná se o motocykl, jenž se od počátku vydal vlastní cestou. Souběžně s tím, jak v průběhu desetiletí rostly jeho fyzické rozměry i zdvihový objem, si tento model získal dlouhodobou pověst bezkonkurenčního luxusu, kvality a komfortu.

V roce 2018 v reakci na demografickou situaci a vývoj na motocyklovém trhu tým konstruktérů odpovědný za budoucnost tohoto stroje provedl radikální změnu filozofie a opustil směr, který se dal pro další modernizaci očekávat. Model GL1800 Gold Wing se vydal zcela novým směrem a byl od základu kompletně přepracován. Stal se užším, lehčím a agilnějším, tedy do velké míry motocyklem zaměřeným na jezdce. Kromě toho přidal celou řadu nových funkcí, které upevnily jeho pozici technologické vlajkové lodi. Díky provedeným změnám se navíc Gold Wing stal přitažlivějším, neboť byl schopen oslovit i mladší generaci motocyklistů, kteří jeho dosavadní design přehlíželi, nebo jej dosud vůbec nezaregistrovali.

Pro rok 2020 u tohoto modelu došlo k úpravám odpružení a manévrovatelnosti v nízkých rychlostech, které ještě více vylepšily dojem z působivého plochého šestiválce tvořícího srdce prémiové cestovní vlajkové lodi značky Honda, který i nadále nabízí unikátní lavinu točivého momentu a výkonu pro stylovou přepravu jezdce i spolujezdce.

Gold Wing, který vychází z platformy sdílející stejný motor a podvozek, je nabízen jako základní model GL1800 Gold Wing a dále ve verzi „Tour“ vybavené vrchním kufrem a airbagem. Obě verze jsou k dispozici také s dvouspojkovou převodovkou DCT, která nabízí ještě větší variabilitu a komfort.

Motor a podvozek byly pro rok 2018 navrženy společně, díky čemuž se jezdec posunul vpřed a bylo tak možné vytvořit mnohem kompaktnější motocykl. Rám z hliníkových profilů byl navržen kolem přední vidlice, což umožnilo umístění motoru více vpředu (neboť přední kolo se ve svislém směru pohybuje ve svislejší rovině) a zároveň zajištění prvotřídní kontroly nad odpružením a stability přídě díky její tuhosti a snížení tření. Úroveň tlumení je možné regulovat elektricky.

Ani přes optimalizaci rozměrů neztratil nový plochý šestiválcový motor z roku 2018 nic ze svého výkonu, točivého momentu a návykového charakteru. Novinka z roku 2018 – elektronicky řízená škrticí klapka (Throttle By Wire – TBW) – zůstává i pro rok 2020, a to včetně čtyř jízdních režimů: TOUR, SPORT, ECON a RAIN. Systém nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) zajišťuje trakci zadního kola, zatímco charakteristika odpružení a činnost kombinované brzdové soustavy (Combined Brake System – CBS) se upravují v závislosti na zvoleném režimu. Asistent pro rozjezd do kopce (Hill Start Assist – HSA) a systém vypnutí motoru při zastavení (Idling Stop) usnadňují ovládání stroje a pomáhají snižovat spotřebu paliva.

Manuální převodovka je šestistupňová, zatímco převodovka DCT disponuje 7 rychlostními stupni. U ní jsou charakter ovládání spojek, rychlost řazení a hladiny otáček pro řazení/podřazování přizpůsobené pro jednotlivé jízdní režimy. Převodovka také disponuje funkcí pomalého popojíždění vpřed i vzad. Verze s manuální převodovkou využívá stejný systém zpátečky, jaký byl použit u předchozích generací. Pro rok 2020 obě verze získaly vylepšení systému vstřikování paliva a převodovky DCT, jež dále zlepšila manévrovatelnost v nízkých rychlostech.

Gold Wing pro rok 2020 však nabízí především pocit naprosté svobody, ryzí potěšení z jízdy a výkon, který plně odpovídá jeho stylovému vzhledu. Aerodynamicky tvarovaná kapotáž odvádí vzduch kolem jezdce, zatímco elektricky ovládaný plexi štít si každý může nastavit podle svých preferencí. Sedlo poskytuje dostatek komfortu pro celodenní jízdu. K tomu se přidávají mimořádně praktické funkce, jako je inteligentní klíč Smart Key, technologie Apple CarPlay™, či připojení pomocí technologie Bluetooth.

V roce 2018 přišel model Gold Wing se zcela odlišným vzhledem v porovnání s objemným designem a přístupem předchozích generací. Vyznačuje se uvolněnějšími liniemi a vytříbenějšími atletickými proporcemi. Hlavní výrazy, které designéři značky Honda při vývoji nového stroje používali, byly „vytříbené tvary, napjatý styling“.

Výsledkem je unikátní silueta, v níž se komfort snoubí s dynamickými schopnostmi podvozku a motoru. To vše doplněno o tradičně prémiové slícování, zpracování a použité materiály, jež jsou pro Gold Wing typické. „Tvář“ stroje je odvážně skloněna vpřed a v kombinaci s kompaktními rozměry kapotáže dodává přídi energický náboj.

Klíčová linie stroje, která sahá od přídě až na záď, zdůrazňuje odlišné funkce jeho vrchní a spodní části, a přitom dává zřetelně najevo jeho menší celkové rozměry. Centrálním prvkem je kapotáž vyznačující se ostrými a jednolitými rovnými povrchy a jemnými aerodynamickými detaily. Ta vytváří napětí, jež poukazuje na výkon, který je stroj schopný nabídnout.

Na odiv dává novinka také použitou techniku – zavěšení předního kola se dvěma příčnými rameny, plochý šestiválcový motor, výfuky… vše v plné funkční kráse. Při vzájemném propojení vytvářejí jednotlivé designové prvky prvotřídní styl, jenž je doplněn nejmodernějšími konstrukčními řešeními a špičkovou elektronikou.

Gold Wing je od roku 2018 sice menší a jeho design je „napjatější“, se silným důrazem na estetiku, avšak tým konstruktérů odpovědný za jeho vývoj měl vysoko v seznamu úkolů také komfort, řešení odvodu tepla a zejména ochranu posádky před prouděním vzduchu. Kapotáž odvádí vzduch kolem jezdce i spolujezdce, čímž efektivně zajišťuje příjemné ochlazující proudění.

Plexi štít s elektrickým ovládáním na levém řídítku zajišťuje prvotřídní ochranu proti větru, v případě potřeby je však schopen nabídnout i pocit prostoru a volnosti. Nastavení úhlu a výšky plexi štítu je zcela plynulé. Jako volitelná výbava jsou k dispozici větší štít, plně nastavitelný deflektor pro ruce a horní polovinu těla či fixní deflektory pro lýtka a nohy.

Sedla jezdce a spolujezdce jsou oddělená. Jezdec se může plně zaměřit na ovládání stroje, zatímco spolujezdec, který má od roku 2020 k dispozici větší madla, se může uvolnit a vychutnávat si jízdu. Přední sedadlo poskytuje jezdci komfort a oporu, ale zároveň mu umožňuje pohyb a snadno z něj dosáhne na zem.

Veškeré osvětlení je tvořeno LED diodami. Od roku 2020 jsou verze „Tour“ standardně vybaveny také mlhovými světly. Ve spodní části světlometů se na každé straně nachází 5 leštěných optických čoček, které dodávají potkávacím světlům charakteristický tvar „Jewel-Eye“. Při použití dálkových světel (umístěných v horní části) vzniká stereoskopický dojem. Přední ukazatele směru jsou umístěny ve zpětných zrcátkách a mají funkci automatické deaktivace. Namísto použití jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na jízdní situaci vypnout.

Rychlost nastavená pomocí tlačítka tempomatu (umístěného na pravé rukojeti) je při jízdě zobrazena v levé dolní části ukazatele rychlosti.

Díky elektronicky řízené škrticí klapce je dosažení nastavené rychlosti plynulejší a činnost tempomatu je mnohem hladší, zejména při jízdě do kopce. U modelů s manuální převodovkou se tempomat vypne stisknutím spojky či brzdy, případně otočením rukojeti plynu. U varianty s převodovkou DCT (v režimu AT) se po zpomalení s aktivním tempomatem – a po návratu na předchozí rychlost – Gold vrátí zpět na nastavenou hodnotu s příslušným programem řazení.

Před zahájením prací na návrhu kufrů pro rok 2018 se konstruktéři Hondy rozhodli zjistit, jakým způsobem majitelé své stroje Gold Wing využívají. Na základě provedeného průzkumu se rozhodli, že objem prostoru pro zavazadla sníží, neboť většina strojů je využívána na kratší (2–3denní) cesty, na které není potřeba tolik věcí.

Vrchní kufr u verze Tour pojme 2 integrální přilby a v kombinaci s bočními kufry nabízí celkový objem 110 litrů. K otevírání slouží tlačítko nebo inteligentní klíč Smart Key. Jako volitelná výbava je k dispozici nosič na upevnění dalších zavazadel na vrchní stranu horního kufru, či exkluzivně navržené vnitřní tašky.

Objem palivové nádrže činí 21 litrů a spotřeba paliva dosahuje 5,6 litru/100 km.

Luxusní přístrojový panel vytváří unikátní kokpit. Přístroje jsou tvořeny málo kontrastními barvami s tmavými tóny a jejich zkosené okraje vytvářejí dojem hloubky. Kolem každého přístroje je umístěn prstenec s kovovou texturou a stupnice jsou vybaveny LED podsvícením, jež jim dodává hloubku a klidnou, chladnou image.

7palcový barevný TFT displej z tekutých krystalů poskytuje informace související s informačním a zábavním systémem (audiosystém a navigace) a umožňuje také nastavení systému HSTC a odpružení. Zobrazované informace jsou logicky rozděleny do samostatných segmentů, takže jezdec může velmi rychle zjistit vše potřebné.

Jas displeje je regulován automaticky (přičemž maximální intenzita podsvícení displeje dosahuje 1000 cd) a jezdec může snadno ručně přepínat mezi 8 úrovněmi jasu. Tlak v pneumatikách je zobrazován jako numerická hodnota ve spodní levé části přístrojového panelu.

Na čestném místě – uprostřed středové konzoly a na inteligentním klíči Smart Key – se nachází emblém Gold Wing. Jeho výrazné 3D dvoubarevné chromové provedení v sobě spojuje sílu a důstojnost lví hlavy s majestátními křídly orla připraveného uchopit kořist otevřenými drápy. S jeho pomocí lze aktivovat všechny systémy motocyklu a nachází se v něm také záložní klíč. K aktivaci a deaktivaci zapalování a zámku řídítek stačí mít inteligentní klíč Smart Key u sebe.

Také ovládání kufrů je jednoduché. Stačí mít inteligentní klíč u sebe a stiskem tlačítka lze boční kufry i vrchní kufr otevřít. Kufry lze navíc dočasně odemknout pomocí dálkového ovládání. Stiskem odemykacího tlačítka na inteligentním klíči může spolujezdec ihned otevřít schránky u sedla a zadní kufr. Hladké otevírání a zavírání kufrů zajišťují hydraulické tlumiče. Stiskem a podržením tlačítka (call button) začnou blikat ukazatele směru.

Gold Wing je kompatibilní se systémem Apple CarPlay™, takže jezdec může využít personalizované informace a obsah ve svém iPhone, jako jsou telefonní čísla či seznamy hudby. K dispozici je Bluetooth konektivita a od roku 2020 systém umožňuje připojení dvou USB zařízení.

Lehké reproduktory se vyznačují kvalitním a věrným zvukem. Spolujezdec má k dispozici vlastní panel pro ovládání audiosystému, což mu zajišťuje ještě příjemnější zážitek z jízdy. Tlačítka se nachází na vrchní straně pravého bočního kufru a umožňují nastavení hlasitosti, přepínání zdroje a rychlý posun v přehrávaných skladbách.

Data navigačního systému se zobrazují na 7palcovém barevném TFT displeji z tekutých krystalů umístěném uprostřed přístrojového panelu. Součástí navigace je i gyrokompas umožňující nerušenou navigaci i v tunelech. Zrušení jakéhokoliv průjezdního bodu nebo zadání požadavku na „návrat domů“ je možné i za jízdy. Mapy byly pro rok 2020 aktualizovány a pro detailní plánování trasy nově nabízejí možnost zadání až 99 průjezdních bodů.

Jádrem atraktivity modelu Gold Wing byl již od roku 2002 jeho plochý šestiválcový motor s vlastnostmi turbíny, který již od nízkých otáček disponoval vysokým točivým momentem, vyznačoval se charakteristickým zátahem a silně návykovými jízdními vlastnostmi.

Aby bylo možné naplnit ambice spojované s ovladatelností podvozku, bylo nutné v roce 2018 přepracovat také motor modelu Gold Wing, jehož zdvihový objem dosahuje 1 833 cm3. Stále se jedná o horizontálně uložený šestiválec s protiběžnými písty, nyní je však každý válec vybaven čtyřmi ventily namísto dosavadních dvou, motor má mnohem kompaktnější rozměry a je oproti předchůdci o 6,2 kg lehčí.

Maximální výkon 93 kW je k dispozici při 5 500 ot./min., maximum točivého momentu 170 Nm je dosaženo při 4 500 ot./min. Vrtání 73 mm je stejné jako zdvih (rovněž 73 mm), levé a pravé válce jsou navzájem posunuty o 4 mm a vložky válců jsou hliníkové. Kompresní poměr činí 10,5 : 1 a pro rok 2020 byl systém elektronického vstřikování paliva upraven s důrazem na lepší manévrovatelnost při nižších rychlostech.

Hlavy válců Unicam – u nichž jsou sací ventily ovládány vačkou, která je součástí vačkového hřídele a výfukové ventily válečkovými vahadly – rovněž využívají koaxiální hřídel vahadel pro sací i výfukové ventily.

Spalovací komory mají díky 4 ventilům konstrukci ve tvaru „sedlové střechy“ (namísto „vany“ běžné pro konstrukci se 2 ventily), kdy sací kanály jsou konstruovány tak, aby přispívaly k „vířivému“ proudění uvnitř válců, které pomáhá zlepšovat účinnost spalování. Boky pístů jsou kvůli snížení tření opatřeny molybdenovým povrchem.

Uplatnění elektronicky řízené škrticí klapky (TBW) v roce 2018 s sebou přineslo čtyři jízdní režimy, které upravují charakter motoru a jeho výkon a které jsou propojeny se systémem nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC), nastavením tlumičů a duální kombinovanou brzdovou soustavou (Dual Combined Brake System – D-CBS).

Režim TOUR představuje základní nastavení pro komfort a výkon. V tomto režimu je k dispozici přímý, 100% poměr mezi plynovou rukojetí a vlastní škrticí klapkou, „standardní“ nastavení tlumení a rozložení brzdné síly mezi přední a zadní kolo.

Režim SPORT disponuje nejvyšším poměrem mezi plynem a škrticí klapkou, což je zárukou silné akcelerace spojené s tvrdším tlumením a vyšším účinkem pedálu zadní brzdy.

Režim ECON nabízí nejnižší spotřebu paliva a uvolněnou jízdu. Je charakterizován nižším poměrem přenosu signálu mezi plynovou rukojetí a škrticí klapkou a standardním nastavením tlumení a brzdného účinku.

V režimu RAIN je výkon motoru potlačen s ohledu na mokré a kluzké podmínky. Poměr přenosu signálu mezi plynovou rukojetí a škrticí klapkou je v tomto případě nejnižší, režim nabízí standardní rozložení brzdné síly a měkké tlumení.

Systém HSTC ve všech čtyřech jízdních režimech vždy umožňuje kontrolovatelnou akceleraci na kluzkém povrchu.

Jedna škrticí klapka nahradila dosavadní dvě škrticí klapky a spolu s ní byly provedeny změny průměru a tloušťky sacího potrubí, jejichž cílem bylo uspořit hmotnost. Objem sacího potrubí mezi škrticí klapkou a sacími ventily se zmenšil přibližně o 10 %, což zrychlilo proudění vzduchu a zlepšilo odezvu motoru.

Motor je na zadní straně vybaven dvěma sacími potrubími – jedním na levé a jedním na pravé straně. Tato konstrukce má za následek víření nasávaného vzduchu, a tedy účinnější využití celé plochy vzduchového filtru a snížení jeho odporu. Vnitřní tvar obou potrubí je optimalizován s ohledem na vyrovnání sacích pulzů motoru při nízkých otáčkách, a tedy zlepšení odezvy a točivého momentu při malém otevření škrticí klapky.

Jako doplněk k hlubokému tónu motoru výfuky vydávají silné dunění, aniž by však svým zvukem obtěžovaly. Průřez výfukového potrubí byl v roce 2018 u dvou ze šesti válců snížen o 20 %, což napomohlo změně hlasitosti a hloubky zvuku.

Integrovaný startér/alternátor ISG (Integrated Starter Generator) v sobě kombinuje motor startéru a alternátor v jednom zařízení, kdy z alternátoru se při přivedení převráceného napětí stane startér.

V rámci vývoje nového modelu pro rok 2018 byl změněn tlumič sloužící pro ovládání spojky přenášející hnací sílu jak ze strany ISG, tak ze strany klikového hřídele, a to z viskózního (použitého u alternátoru předchozí generace) na mechanický, využívající obloukovou pružinu a pryž. Hmotnost celého systému se díky tomuto řešení snížila přibližně o 2,4 kg. Pro pohon ISG slouží kola se šikmým ozubením, což napomáhá ke snížení mechanické hlučnosti motoru.

Hlavní vlastností systému vypnutí motoru při zastavení (Idling Stop) je mimořádně tiché startování právě díky využití ISG, zatímco kombinace převodovky DCT a elektronicky řízené škrticí klapky napomáhá hladkému pocitu při rozjezdu. Pokud jezdec zastaví na semaforech a systém Idling Stop je aktivní, motor je po 3 sekundách automaticky vypnut. Při rozjezdu musí jezdec pouze otočit plynem, čímž dojde k okamžitému nastartování motoru.

Systém funguje tak, že v okruhu převodovky DCT je předem zvýšen tlak hydraulického oleje, který při nastartování motoru aktivuje spojku, čímž se zkrátí prodleva mezi otočením plynem a rozjezdem. Pro vyrovnání jakýchkoliv rázů systém TBW zajišťuje pozvolné otevření škrticí klapky po otočení plynem, a tedy hladkou akceleraci hodnou jména Gold Wing. Systém Idling Stop je možné zapnout a vypnout pomocí spínače na rukojeti.

Rozjezd do kopce u běžných motocyklů často vyžaduje současné uvolnění brzd, otočení plynem a uvolnění spojky v závislosti na sklonu svahu. Pro usnadnění této činnosti je model Gold Wing vybaven systémem pro rozjezd do kopce Hill Start Assist (HSA), a to jak u verze s manuální převodovkou, tak u verze s převodovkou DCT.

Po zastavení ve svahu dojde rychlým stiskem brzdové páčky k tomu, že modulátor systému ABS vygeneruje hydraulický tlak v zadním brzdovém třmenu. Při rozjezdu, i když je páka brzdy uvolněna, hydraulický tlak dočasně (po dobu přibližně 3 sekund) udrží brzdu sevřenou, takže jezdec se může do kopce rozjet pouze s plynem. O aktivaci systému je jezdec informován kontrolkou HSA.

6-stupňová manuální převodovka je vybavena technologií „cam damper“ mezi spojkou a hnacím převodem, čímž dochází k oddělení jednotlivých setrvačných hmot, snižuje se tak hlučnost a zlepšuje se kvalita a odolnost řazení. Hydraulickou pomocnou spojku nahradila pomocná a třecí spojka (s menším počtem lamel a s nižším hydraulickým třením v uvolňovacím mechanismu). Tím se o 20 % snížila síla potřebná k ovládání spojky a také se zlepšila hladkost podřazování. Kluzný mechanismus rovněž přispívá k pocitu kvality při podřazování.

Od prvního představení dvouspojkové převodovky v modelu VFR1200F v roce 2009 společnost Honda v Evropě prodala přes 100 000 motocyklů vybavených touto technologií. Důkazem přijetí této technologie zákazníky byla skutečnost, že v posledním finančním roce verze s převodovkou DCT u těch modelů, kde je tato technologie k dispozici, představovaly 48 % z celkového počtu kusů prodaných v Evropě.

Unikátní dvouspojková převodovka Honda DCT je pro motor modelu Gold Wing přirozeným partnerem a vývoj v roce 2018 se proto zaměřil na další zlepšení jejích základních vlastností. Tento stroj využívá třetí generaci systému a zároveň první verzi této převodovky se 7 rychlostními stupni, jež je určena zejména pro dálkové jízdy. Převodovka se vyznačuje mimořádně hladkým a rychlým řazením.

Pro rok 2020 byla převodovka DCT u modelu Gold Wing dále optimalizována s ohledem na manévrovatelnost v nízkých rychlostech, přičemž kratší rozestupy mezi jednotlivými rychlostními stupni zmenšují rázy při řazení. Ve vyšších rychlostech jsou rychlostní stupně dále od sebe, aby se snížily otáčky motoru. V obou případech se zvýšil komfort jízdy, neboť řazení nahoru i dolů je zcela hladké.

DCT se vyznačuje plynulým a spolehlivým řazením nahoru i dolů, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3., 5. a 7. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů.

Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá.

Výsledkem je konzistentní, rychlé a plynulé řazení. Tím, že dvě spojky přeřazují z jednoho rychlostního stupně na další s minimálním přerušením přenosu hnací síly na zadní kolo, navíc prakticky odpadají všechny rázy a podélné náklony stroje, takže řazení je nejen přímé, ale i hladké. Převodovka DCT s sebou přináší i další výhody, mezi které patří odolnost (neboť jednotlivá ozubená kola se nemohou poškodit nesprávným zařazením), nemožnost přetížení motoru, snadná jízda ve městech či nižší únava jezdce.

Při vývoji třetí generace převodovky DCT se konstruktéři zaměřili především na snížení hlučnosti a rázů při řazení. Tlumicí pryžové bloky na obou koncích vidlicového vodítka a hlavního ramene výrazně snižují jakékoliv rázové zvuky spojené se změnami rychlostních stupňů.

Mezi spojku a hnací hřídel je umístěn pružinový tlumič, který pohlcuje točivý moment a snižuje tak hlučnost i rázy vyplývající z kontaktu mezi spojkou a hlavním hnacím hřídelem během přeřazování.

Převodovka DCT u Hondy Gold Wing umožňuje Režim chůze (Walking mode) – pohyb vpřed rychlostí 1,8 km/h a couvání rychlostí 1,2 km/h, jenž se ovládá tlačítky +/- na levé rukojeti.

Hlavní hřídel je tvořen dvěma trubkami, přičemž vnější hlavní hřídel, jenž je spojen se sudými rychlostními stupni, je s vnitřním hřídelem propojen řetězem prostřednictvím převodů na předlohovém hřídeli. V tomto konstrukčním řešení hraje vnější hlavní hřídel roli hřídele zpětného chodu, což umožnilo vytvoření lehkého a kompaktního mechanismu pro zpětný chod bez nutnosti přidávat pro tento účel samostatný hřídel.

Pro Režim chůze jsou využity obě spojky systému DCT – spojka č. 1 umožňuje pohyb vzad, zatímco spojka č. 2 umožňuje pohyb vpřed. Tímto způsobem je pohyb vpřed a vzad rychlostí chůze možný pouze pomocí spojek, bez nutnosti řazení. Systém elektronicky řízené škrticí klapky neustále ovládá sevření spojek pro zachování určitých otáček motoru, čímž je zajištěna ovladatelnost a pocit bezpečí v mnoha různých situacích.

Čtyři jízdní režimy jsou propojeny s převodovkou DCT. Všechny režimy sdílejí stejný charakter motoru, výkon a nastavení odpružení s manuálním modelem, navíc však disponují dodatečnými parametry pro ovládání převodovky DCT. Režim TOUR využívá standardní nastavení pro hladkou aktivaci spojek v režimu AT a k řazení využívá celé rozmezí otáček. Režim SPORT je charakterizován rychlejší funkcí spojek, přičemž k řazení dochází ve středních a vyšších otáčkách.

Režim ECON se vyznačuje hladkou funkcí spojek, standardním řazením a udržuje motor v nižších a středních otáčkách. Režim RAIN také využívá hladkou funkci spojek a udržuje motor v nízkých a středních otáčkách, přičemž řazení je v režimu AT pomalejší.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz