Honda Civic e:HEV se stává autem roku 2023 v České republice
Civic e:HEV, se stal absolutním vítězem v anketě Auto Roku 2023! Odborná dvacetičlenná novinářská porota vybírala původně mezi 26 nominovanými vozy v kole prvním a poté byl výběr zúžen na 6 finalistů ve druhém kole.
Vyhlášení proběhlo v úterý 7. února od 11:00 v Tower Parku, kde se finalisté druhého kola společně sešli a porota vyhlásila vítěze.
Civic společnost Honda poprvé představila v roce 1972 nyní staví na 50leté tradici, s více než 27,5 miliony prodaných kusů ve 170 zemích. 11. generace modelu Civic představuje moderní pojetí charakteristického tvaru tohoto modelu a navazuje na tradici této legendární řady!
Civic je pro Hondu zlomový. Na konci šedesátých let se automobilka zabývala především výrobou motocyklů a zvažovala, že ukončí své působení na poli automobilů, kde do té doby nabízela především miniaturní vozy s objemy kolem šesti set kubíků. V sedmdesátých letech ale na svět přišla ropná krize a zákazníci začali prahnout po úsporných modelech. Především v Americe pocítili rozmařilost tamních korábů s obřími osmiválci. A právě do takové doby se narodil první Civic. V roce 1972 se trh poprvé seznámil s autem, které se kvalitou mohlo rovnat německým vozům, zároveň ale bylo velice dostupné, úsporné a téměř neprůstřelně spolehlivé.
Podruhé Civic zazářil ve své čtvrté generaci, ve které se poprvé u automobilu objevil slavný systém proměnného časování V-TEC. Motory generace B tak dosahovaly výkonů přeplňovaných motorů bez jejich nevýhod. Slavná šestnáctistovka B16A byla taky jedním z prvních motorů vůbec, který dosáhl výkonu 100 koní na litr u masově vyráběného atmosférického motoru. Čtvrtá generace byla revoluční taky použitým podvozkem. Vepředu byly dvojité lichoběžníky, vzadu víceprvek. Civic si tak získal oblibu nejen u běžných lidí, ale také u milovníků svižné jízdy a závodníků. Svět se tak naučil, že i malá předokolka může být rychlá a zábavná. A, jak bylo pro Hondu tradiční, také velice spolehlivá.
Nová generace přichází do světa na hraně změny a chce ukázat, že se věci dají opět dělat jinak. Zatímco zákazníci v zámoří mají k dispozici i klasické spalovací motory, v zelené Evropě sází Honda výhradně na elektrifikovanou verzi. Jenže oni na to jdou ze zcela jiné strany, než zbytek trhu. A jestli vás informace o výhradně elektrifikovaném portfoliu motorů zklamala, vydržte do konce článku.
Honda se totiž nepustila cestou plně elektrického pohonu, ani plug-in hybridu s velkými bateriemi. Ona se tak úplně nepustila ani cestou tradičního hybridu. O pohon se stará trojice motorů – jeden spalovací, jeden elektrický (který slouží jako generátor) a druhý elektrický, který auto pohání. Dvoulitrový atmosférický čtyřválec pracující v Atkinsonově cyklu slouží většinu času pouze pro generování elektřiny. Jeho výkon je 105 kW, ale jelikož se o pohon auta stará převážně elektromotor o výkonu 135 kW a 315 Nm, uvádí Honda u Civicu právě tuto hodnotu. Píšu „převážně“, protože on umí přidat ruku k dílu i čtyřválec. Ale pouze ve chvílích, kdy je požadavek na výkon nad sílu elektrické soustavy (nebo ve vysokých rychlostech).
Nový Civic je zkrátka definice moderního hatchbacku, která na správných místech ctí tradice, jinde jde po hlavě do budoucnosti. Je to auto, které potěší šetřílky, praktiky i milovníky řízení. Pokud jde o ceny, tak základ je 769.900, vrcholná verze 897.900. Jak je pro Hondu typické, konfigurátor není příliš rozmanitý a prostě si musíte vybrat jednu ze tří úrovní výbav. Za následek to má to, že neexistuje žádná vyloženě oholená varianta „za pár“. Na druhou stranu i základní model má nejsilnější motor a téměř plnou výbavu. V kontextu konkurence se zdají ceny vyšší, když ale například Golf dovybavíte na úroveň Civicu, vyjde vás o desítky tisíc dráž. Takže vlastně i cena je fér.
.« Nákup ojetého auta v zimě prověří vůz dokonaleji, než za teplot vysoko nad nulou BMW představuje modernizovanou X5 a X6 »