Historie: BMW Z1
První vlaštovka z nové řady Z (od slova Zukunft = budoucnost) se představila veřejnosti roku 1987 na Frankfurt Motor Show. Byl jím model Z1. Ihned při představení se strhla vášnivá debata o tomhle výjimečném autě a především o jeho kontroverznímu designu. Ale tím, že BMW přišlo víc než 5000 objednávek ještě před uvedením do prodeje, se ukázalo, že se trefili do vkusu svých zákazníků.
Šasi Z1 bylo úplně nové, nejednalo se o nějakou předělávku z jiných verzí BMW. Jediné co bylo na ní převzaté z jiných modelů byl motor, převodovka a přední zavěšení. Jako první BMW pak mělo zadní nápravu typu Multi-link. Původně se dokonce přemýšlelo i o verzi s pohonem na všechny kola, ale od tohoto záměru bylo nakonec upuštěno. Nejzajímavější věcí jsou na Z1 bezesporu její dveře, které se otvírají vertikálně. Nevýhodou je, že při vystupování a nastupování musíte překonat poměrně vysoký práh. Což se ale může brzy obrátit ve výhodu, pokud do vozu nastupuje atraktivní žena v minisukni…
Z1 má velkou výhodu ve svém nestárnoucím designu. I po 20 letech vypadá pořád atraktivně a její věk byste jí rozhodně nehádali. A to jak se staženou, tak i s nataženou střechou. V nabídce byla jak klasická látková střecha, tak hardtop.
Motor i převodovka byly převzaty z BMW 325i. Jednalo se o dvanáctiventilový šestiválec o objemu 2.5litru a s výkonem 170koní. V kombinaci s pětistupňovou převodovkou pak Z1 zrychlila na 100km/h za 7.9s a dosahovala rychlosti 224km/h. Ve své době stála Z1 kolem 85000DM. Nakonec se prodalo 8012 kusů BMW Z1.
« Mercedes-Maybach S650 Cabriolet – Absolutní luxus s nebem nad hlavou Příští generace Jaguaru F-Type dostane motor uprostřed »