Hartge H35D – naftové svaly
Německý tuner Hartge není žádný garážový kutil s potřebou totálně předělat sériový design vozu. Tato firma z Beckingenu přistupuje ke svým úpravám s citem, obvykle se spokojí s jinými koly, sníženým podvozkem a hlavně úpravami pod kapotou. Jednou z jejich specialit je instalování silných a objemných motorů divize Motorsport do menších vozů. Takhle vznikla například jedničková řada s osmiválcovým motorem původně pohánějícím BMW M5 E39. Pět litrů objemu, 450 koní a malý hatchback. To však není případ modelu H35D, který stojí na základě prozatím nejsilnějšího naftového BMW 5 F10. Je však potřeba zrovna tento model upravovat?
Pokud existuje na dnešním trhu nějaký motor, který dokáže přesvědčit o sportovnosti dieselů, je to právě agregát ukrývající se pod kapotou modelu 535d (a nutno říct, že kupříkladu v X5 nepůsobí ani zdaleka tak dobře). Vůbec nejde o samotnou rychlost, ačkoliv zrychlení na stovku za 5,7 vteřiny je úctyhodná hodnota. Důležitější je chování motoru, který sice tahá již od nízkých otáček, ale to nejlepší ze sebe vydá až u červeného pole, nechá se s radostí vytáčet k pěti tisícům a zní při tom jadrně a chytlavě jak zevnitř, tak zvenku. Ve spojení s výtečnou osmistupňovou automatickou převodovkou nemá s pohonem pětky žádné problémy, dokáže ji rozdriftovat, ale také umí jezdit za skromný příděl paliva na dlouhé vzdálenosti. U Hartge však dospěli k názoru, že 41 koní navíc nemůže ublížit.
Tedy spotřebě to mírně ublížilo, průměr se zvedl z 5,6 litrů na sto kilometrů na rovných 6 l/100km. To však u auta s 354 koni v 4400 otáčkách a 700Nm od 1800 otáček není velký problém, ne? Zejména když se čas potřebný ke zrychlení na stovku zkrátil na 5,2 sekundy. Jak hlásá tradice firmy, vzhled zůstal téměř nedotčen. Potřebujete tedy nutně takto silný diesel? Pak si připravte kromě ceny za BMW 535d i 64 tisíc, což je částka na kterou si Hartge úpravu cení.
.« McLaren F1 se dočká svého nástupce! Audi testuje faceliftovanou A4 Allroad »