unnamed (7)

Golf R Variant – Vrcholný model řady s výkonem 300 k a pohonem všech kol

19. 11. 2014 • Novinky

Volkswagen představuje ve světové premiéře na autosalonu v Los Angeles (18. až 30. listopadu) nový Golf R Variant, jeden z nejsportovnějších všestranných vozů v kompaktní třídě. Poprvé v historii této modelové řady přichází Golf R, ikona mezi kompaktními sportovními vozy s pohonem všech kol, také jako kombi. Exkluzivní model disponuje nejvyšším výkonem 221 kW/300 k. Přeplňovaný motor modelu Golf R Variant předává točivý moment až 380 N.m prostřednictvím sériově dodávané šestistupňové dvouspojkové převodovky DSG trvalému pohonu všech kol 4MOTION. Rozdělování hnací síly na všechna čtyři kola je zárukou nejvyšší úrovně trakce, výkonu a aktivní bezpečnosti. K ryzí dynamice přispívá také sportovní podvozek (o 20 mm nižší světlá výška), inovativní progresivní řízení a pro jízdu na závodním okruhu deaktivovatelný stabilizační systém „ESC Sport“. Mezi výjimečné prvky výbavy na přání patří nejnovější generace adaptivní regulace podvozku DCC včetně voliče jízdních režimů s módem Race.

5,1 sekundy a 7,0 litru. Golf R Variant zrychlí z klidu na 80 km/h za pouhých 3,8 sekundy a na 100 km/h za 5,1 sekundy. Nejvyšší rychlost sportovního kombi je elektronicky omezena na 250 km/h. Účinnost přeplňovaného čtyřválce modelu Golf R Variant dokládají hodnoty spotřeby paliva a emisí. Nejsportovnější Golf Variant všech dob se spokojí v kombinovaném režimu EU s pouhými 7,0 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 163 g/km.

Golf R Variant nemusí jako jeden z mála sportovních vozů kapitulovat ani před prostorově náročnými rekreačními aktivitami nebo cestováním s celou rodinou. Dokonce i s pěti osobami na palubě nabízí tento Volkswagen pozoruhodný objem zavazadlového prostoru 605 litrů (do výšky opěradel sedadel vzadu). Při využití celé délky až k opěradlům sportovních sedadel vpředu a výšky až po strop vzroste objem zavazadlového prostoru dokonce na 1620 litrů.

Exteriér

Originální záď. Golf R Variant odpovídá svým exteriérem až po úroveň střešních sloupků B suverénnímu designu hatchbacku. Od zadních dveří se může Golf R Variant pochlubit svébytným designem. V zadní části se odlišuje od ostatních verzí Variant této modelové řady novým nárazníkem v designu R, leskle černým difuzorem, čtyřmi chromovanými koncovkami výfukové soustavy, aerodynamickými plochami na střešních sloupcích D, višňově červenými krycími skly zadních světlometů a osvětlením registrační značky diodami LED.

Čelní partie. Při pohledu zpředu je Golf R Variant rozpoznatelný rovněž podle nárazníku ve specifickém designu R s mimořádně velkými otvory pro přívod vzduchu, originální mřížky masky chladiče (s logem „R“) a bi-xenonových světlometů s integrovanými světly pro denní svícení s diodami LED, které tvoří pod dvojitými světlomety stylisticky výrazné dvojité „U“, čímž zajišťují markantní světelný design ve dne i v noci.

Silueta. Z profilu se Golf R Variant vyznačuje obložením bočních prahů v barvě karoserie ve stylu „R“, logy „R“ na předních blatnících a matně chromovanými kryty vnějších zpětných zrcátek. S lesklými prvky na přídi a zádi korespondují ozdobné lišty oken v ušlechtilé černé barvě. Speciálně pro modely R byla navržena 18“ kola z lehké slitiny typu „Cadiz“ s pneumatikami rozměru 225/40, za nimiž jsou dobře viditelné extrémně odolné brzdy s černě lakovanými brzdovými třmeny (včetně loga „R“). Na přání může být nejsportovnější Golf Variant objednán s 19“ koly z lehké slitiny, a to rovněž v designu „Cadiz“. Jako alternativu nabízí Volkswagen kola z lehké slitiny „Pretoria“ s mimořádně lehkou a stabilní konstrukcí používanou v motoristickém sportu, která jsou k dispozici exkluzivně s průměrem ráfku 19 palců v barvách „metalická šedá“ a „černá“.

Interiér

Exkluzivní sportovní sedadla. V interiéru dává nový Golf R Variant o sobě vědět vynikajícími sportovními sedadly čalouněnými kombinací „tkanina-Alcantara“ (potahy sedadel z tkaniny „Race“, vnitřní plochy bočních polštářů z Alcantary, ozdobné prošívání v odstínu „šedá Crystal“, logo „R“ na opěradlech), modrým dekoračním osvětlením, automatickou klimatizací a rádiem s přehrávačem CD („Composition Touch“). Na přání nabízí Volkswagen pro Golf R Variant paket čalounění kůží Nappa Carbon. Vnější plochy, vnitřní strany bočních polštářů a opěrky hlavy jsou potaženy tmavou kůží Nappa „Carbon“. Naproti tomu prostřední sedací plochy lze objednat buď z tmavé nebo světlé kůže Nappa („Anthracite“, resp. „Modern Grey“). Ozdobné prošívání je i u koženého čalounění v odstínu „šedá Crystal“. Kůží je obšitý také tříramenný sportovní volant v designu „R“. Do jeho spodního ramena je integrováno další logo „R“. Všechny kožené prvky mohou být i zde zušlechtěny ozdobným stehováním v kontrastním odstínu „šedá Crystal“.

Rozměry zavazadlového prostoru. Vzhledu sportovních sedadel vpředu byla přizpůsobena variabilní zadní sedadla. Jak již bylo uvedeno, nabízí Golf R Variant i při obsazení pěti osobami zavazadlový prostor o objemu 605 litrů (do výšky opěradla sedadel vzadu). Při využití ložného prostoru s minimální šířkou 1003 mm a minimální výškou 936 mm až k opěradlům sedadel vpředu a až po strop vzroste objem na 1620 litrů. Délka zavazadlového prostoru k zadní lavici činí 1055 mm. Délka zavazadlového prostoru k opěradlům sedadel vpředu je 1831 mm.

Výbava zavazadlového prostoru. Podlaha zavazadlového prostoru je výškově nastavitelná a několika úkony ji lze kompletně vyjmout. Vůz je vybaven rovněž samonavíjecím krytem zavazadlového prostoru, který může být, stejně jako dělicí stěna ze síťoviny, uložen pod podlahou, není-li zapotřebí. Praktické je dálkové odjišťování a sklápění opěradel zadních sedadel dělených v poměru 60:40. Aretace opěradel se jednoduše uvolní páčkou v bočních stěnách zavazadlového prostoru a automaticky se sklopí dopředu, čímž vytvoří společně s podlahou zavazadlového prostoru téměř rovnou ložnou plochu.

Ušlechtilé prvky v interiéru. Ozdobná obložení přístrojové desky a výplní dveří se dodávají v provedení „Carbon Race“. Do výplní dveří je navíc integrováno sériově dodávané dekorační osvětlení. Osvětlené (modře) jsou rovněž prahové lišty. Sériově se dodávají pedály a opěrka nohy na straně řidiče se vzhledem ušlechtilé oceli. Individualizace sahá až k podlahovým rohožím, které mají ušlechtilé lemování v kontrastní barvě. Upraveny byly rovněž přístroje a hlavní nabídka na dotykovém displeji ve středové konzole. Světle modře osvětlené ručičky otáčkoměru a rychloměru oběhnou po zapnutí zapalování celou stupnici jako sportovní pozdrav – v případě rychloměru až k hranici 320 km/h. Kromě toho jsou ručičky přístrojů automaticky osvětleny již při otevření dveří řidiče. Dotykový displej informačního a zábavního systému ukazuje na úvodní obrazovce animované logo „R“.

Motor TSI

Technicky vyspělý přeplňovaný motor. Nový Golf R Variant je stejně jako dvoudveřové a čtyřdveřové verze hatchback poháněn modernizovaným čtyřválcovým motorem řady EA888. S úctyhodným výkonem 221 kW/300 k (při 5500 až 6200 min-1) patří mezi nejvýkonnější čtyřválcové motory na trhu. Maximální točivý moment 380 N.m je k dispozici v neobvykle širokém rozpětí otáček od 1800 do 5500 min-1.

Inovativní řešení. Zážehový motor s přímým vstřikováním a přeplňováním turbodmychadlem se vyznačuje celou řadou inovativních řešení, mezi něž patří vodou chlazené sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy válců (pro snížení spotřeby paliva při plném zatížení) a dvojitá vstřikovací soustava se vstřikováním přímo do válců a do sacího potrubí. TSI modelu Golf R Variant se díky velmi účinnému plně elektronickému řízení chladicí soustavy velmi rychle zahřeje na provozní teplotu, což snižuje třecí ztráty, a tím i spotřebu paliva. TSI je kromě toho vybaveno proměnným časováním sacích a výfukových ventilů a dvoustupňovým systémem variabilního zdvihu výfukových ventilů. Díky tomuto řešení lze optimálně řídit výměnu plynů ve válcích z hlediska výkonové charakteristiky, spotřeby paliva a emisí.

Pohon všech kol

4MOTION sériově. Typickým technickým atributem modelu Golf R je odjakživa trvalý pohon všech kol 4MOTION. To samé platí nyní i pro nový Golf R Variant. Nejnovější generace pohonu všech kol je ve Variantu kombinována se sériově dodávanou automatizovanou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, která alternativně umožňuje manuální řazení. Systém 4MOTION, vybavený mezinápravovou spojkou Haldex 5, se aktivuje dřív, než dojde k prokluzu kol. Tím je téměř vyloučena ztráta trakce. Při nízkém zatížení nebo při setrvačné jízdě jsou poháněna primárně přední kola, zadní náprava je odpojena. Toto základní nastavení šetří palivo. Zadní náprava modelu Golf R je však v případě potřeby během zlomku sekundy plynule připojena spojkou Haldex, kterou ovládá elektrohydraulické olejové čerpadlo. V závislosti na jízdní situaci může být na zadní nápravu přeneseno téměř 100 procent hnací síly.

Řízení podvozku a poháněcího ústrojí

Elektronické uzávěrky diferenciálů EDS a XDS+. Kromě spojky Haldex, která plní funkci uzávěrky mezinápravového diferenciálu, je vůz vybaven funkcí elektronických uzávěrek nápravových diferenciálů EDS integrovanou do elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC (Electronic Stability Control). U modelu Golf R Variant pracuje funkce EDS na všech čtyřech kolech. Golf R Variant je kromě toho vybaven funkcí XDS+ na přední a zadní nápravě, která při rychlém průjezdu zatáčkou přibrzďuje vnitřní kolo, čímž optimalizuje reakce vozidla na řízení a potlačuje nedotáčivost. Po technické stránce se u funkce XDS+ jedná o funkční rozšíření elektronické uzávěrky diferenciálů.

ESC Sport. Stejně jako Golf R je i Variant sériově vybaven funkcí „ESC Sport“, která se zapíná dvoustupňovým tlačítkem na středové konzole. Stiskne-li řidič tlačítko krátce jednou, přejde ESC do režimu „ESC Sport“. Při velmi rychlých a častých průjezdech zatáčkou, například na závodním okruhu, reaguje ESC v tomto režimu později a umožňuje ještě agilnější chování vozu. Stisknutím tlačítka ESC po dobu delší než tři sekundy se systém kompletně deaktivuje pro profesionální nasazení na závodním okruhu.

Progresivní řízení. Golf R Variant je sériově vybaven progresivním řízením. Řidič vystačí díky tomuto řízení s menšími pohyby volantu, aby dosáhl požadovaného průměru zatáčení. Například v serpentinách nemusí tak často přehmatávat. Progresivní řízení vyžaduje 2,1 otáčky mezi rejdy, u standardního řízení méně výkonných modelů Golf to je 2,75 otáčky. Zatímco běžné druhy řízení pracují s konstantním převodovým poměrem, disponuje řízení modelu Golf R Variant progresivním převodem řízení. Při manévrování a parkování to řidiči citelně usnadňuje práci. Na silnicích s mnoha zatáčkami a při odbočování zaznamená řidič zvýšení dynamiky díky strmějšímu převodu.

DCC. Na přání může být i nový Golf R Variant vybaven druhou generací adaptivní regulace podvozku DCC. Řidič má u DCC na výběr tři jízdní režimy „Comfort“, „Normal“ a „Sport“, které lze vybrat a zobrazit ve „voliči jízdních režimů“ na dotykovém displeji na středové konzole. V režimu „Sport“ jsou jízdní vlastnosti ještě dynamičtější.

Volič jízdních režimů s režimem Race. Dalším exkluzivním prvkem výbavy modelu Golf R Variant je volič jízdních režimů, který se dodává sériově s DCC a jinak na přání. K dispozici jsou čtyři jízdní režimy a v kombinaci s DCC pět programů: „Eco“, „Normal“, „Individual“ a speciálně pro model R navržený režim „Race“. Verze s DCC nabízí navíc mód „Comfort“. Všechny režimy byly vyladěny speciálně pro model Golf R Variant. V nastavení „Race“ se mimo jiné zvýší tlumení (tím jsou ještě více potlačeny pohyby karoserie), zrychlí reakce motoru a zvýší dynamika řazení převodovky DSG. Naopak v režimu „Eco“ pracuje řízení motoru, klimatizace a dalších vedlejších agregátů s ohledem na co nejnižší spotřebu paliva. Kromě toho je v režimu Eco k dispozici funkce setrvačné jízdy. Uvolní-li řidič pedál plynu, například před červeným semaforem nebo při jízdě ze svahu, odpojí spojka motor od převodovky DSG a motor běží na volnoběh. Tímto způsobem lze optimálně využívat kinetickou energii modelu Golf R Variant.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz