Funguje na sněhu lépe čtyřkolka na letních gumách nebo zadokolka na zimních?
Mnozí řidiči si myslí, že přezouvání pneumatik z letních na zimní je zbytečné. Vždyť na většině míst u nás sněží minimálně a těch pár dní musí zvládnout i na letních. Toto smýšlení má z pravidla větší část majitelů vozů s pohonem všech čtyř kol.
Jezdit v zimě na letních pneumatikách při zhoršených klimatických podmínkách je risk nejen kvůli možné pokutě, ale především kvůli bezpečnosti posádky celého auta a okolního provozu. Problémy můžou nastat také v otázce krytí způsobených škod při nehodě, které vám pojišťovna, v případě nepřezutých nebo sjetých pneumatik, nemusí proplatit. Zákon navíc jasně ukládá povinnost mít na vozidle obuté zimní pneumatiky, pokud je mezi 1. listopadem a 31. březnem a na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led, námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy mohou tyto podmínky vyskytnout. Dávejte si také pozor na značku zimní výbava, která na vybraných úsecích zavádí bezpodmínečnou povinnost zimních pneumatik.
Za porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky mohou policisté řidiči uložit v blokovém řízení pokutu do 2 000 korun. Pokud by další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou policisté navíc oprávněni zakázat řidiči další jízdu.
Zmínil jsem, že porušovat tuto povinnost mají tendenci zejména majitele vozů s pohonem všech čtyř kol a proto se dnes podíváme na video, kde si to na sněhu rozdá čtyřkolka Subaru Forester právě na letních se zadokolkou BMW řady 3 na zimních pneumatikách. Výsledek je velkým překvapením a ponaučením pro nemyslící řidiče.
.« Odborníci radí: Jak na bezpečnou jízdu v zimě Test ojetiny Škoda Roomster: Dobře poslouží, jen je třeba dát pozor na motory »