Frankfurt 2013: Ferrari 458 Speciale [+ videa]
Je už tak trochu tradicí, že Ferrari vezme jeden ze svých stávajících modelů a upraví jej tak, že se toto (už tak velmi rychlé) auto stane ještě mnohem rychlejším a brutálnějším… Např. předchůdce 458, Ferrari F430, mělo svou odlehčenou a výkonnější verzi, a tudíž se tato speciální edice nevyhnula ani 458.
Jak jistě víte, Ferrari 458 jsme zde už otestovali, a to konkrétně ve verzi Spider. Jenže nyní přichází speciální model Speciale, který dodává (resp. ubírá) k vyššímu výkonu také nějaká ta kila dolů.
Design se nese ve stylu 430 Scuderia, takže například zadní část dostala zcela nový nárazník s difuzorem, výfuky se přemístily do výdechů vzduchu nad nárazníkem a výměny se dočkaly také boční prahy a přední nárazník, který byl také pozměněn kvůli nejoptimálnější aerodynamice. Vpředu i vzadu se navíc nacházejí aktivní přítlačné klapky, které se přizpůsobují dle rychlosti a zatáčení. Například při rychlosti nad 220 km/h klapky na bocích vozu jsou schopny poskytnout zadní části až o 20% více přítlaku. V zatáčkách bude tedy mít optimální přítlak a na rovince menší odpor vzduchu. 458 Speciale má také nově vyvinutý systém SSC (Side Slip Control), který analizuje úhel smyku a dle toho vypočítá, kolik točivého momentu má rozdělit mezi zadní kola. Mezi nimi je samozřejmě nový elektronický diferenciál (E-Diff) a nová je také kontrola trakce (F1-Trac). Dvouspojková převodovka F1 pak dostala nové nastavení, a tak bude řazení zde ještě o něco rychlejší.
Další věcí na tomto voze je samozřejmě mírné zvýšení výkonu točivého osmiválce o objemu 4,5 litru. Ten dostal nové spalovací komory, výfuk, hlavy válců, sání, o 5% zvýšený zdvih ventilů, novou vačku, písty, ojnice atd. Použity zde byly nové materiály, které dopomáhají ke snížení třecích sil a dokonce i celkové váhy motoru. Na motoru se mimochodem ušetřilo až 8 kilogramů.
Oproti klasické 458 je tedy verze Speciale posilněna o 25 kW (35 koní). Výsledek zde tedy činí celých 445 kW (605 koní) výkonu a točivý moment 540 Nm. Tento výkon je zde k dispozici až v orgasmických 9000 otáčkách a točivý moment v 6000 ot. Měrný výkon tu činí neuvěřitelných 135 koní na litr objemu, což je mezi sériovými atmosférickými motory rekordman.
Když jsem ale mluvil o snížení hmotnosti, 458 Speciale váží nyní pouze 1290 kg! To umožní této 458 zrychlení na 100 km/h za pouhé 3 sekundy a například rychlost 200 km/h pokoříte z klidu už za 9,1 sekundy.
Na testovacím okruhu Ferrari ve Fioranu pak verze Speciale zajela čas 1 minutu a 23,5 sekundy, což je o 1,5 sekundy lépe, než klasická 458 Italia.
O brzdný efekt se tu pak starají výkonnější karbonkeramické brzdy Brembo a pro optimální kontakt s vozovkou byly použity pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2, které mají rozměry 245/35 ZR20 (vpředu) a 305/30 ZR20 (vzadu). Také díky těmto lepivým pneumatikám je schopna 458 Speciale dosáhnout v zatáčkách přetížení 1,33 g.
Ferrari si chce se svými vozy udržet určitou prestiž, a i když někteří automobiloví výrobci snižují stav výroby kvůli nedostatečné poptávce, Ferrari snížuje výrobu kvůli udržení exkluzivity. V loňském roce vyrobilo Ferrari celkem asi 7400 aut a letos to bylo už jen 7000. V roce 2014 si chce tuto formu Ferrari udržet a pokračovat ve výrobě 7000 kusů za rok.
Ferrari 458 Speciale se má prodávat na domácím trhu za 238 000 Eur, což je cca 6 135 500,- Kč.
« Frankfurt 2013: Facelift Audi A8/S8 na videu TEST BMW Z4 35is – Drtivá síla »