TEST Ford Galaxy 1,6 EcoBoost: Velký rodinný expres
Jak nejlépe otestovat schopnosti velkého rodinného MPV Ford Galaxy s přeplňovanou šestnáctistovkou? No přeci sebrat partu šesti kamarádů a vyrazit na výlet. Takže se milí čtenáři laskavě připoutejte, začínáme!
Život aktuální generace modelu Galaxy se začal psát již v roce 2006, kdy byl poprvé oficiálně představen na autosalonu v Ženevě a po 11-ti letech tak nahradil první generaci vyráběnou v Portugalsku ve spolupráci s německým výrobcem Volkswagen. Od dob této spolupráce však uplynulo hodně vody a Galaxy se stal zcela svébytným a sebevědomým modelem v celém portfoliu značky, ze kterého vyčnívá díky svým rozměrům a elegantnímu pojetí exteriéru. To se vedle elegance vyznačuje také jistou dávkou dravosti a dynamiky, kterou mu propůjčují ostře řezané přední světlomety a nárazník s integrovanými mlhovkami. Podobně je na tom také záď s kolmým víkem zavazadlového prostoru, kde se zabydlely vedle brzdového světla rovněž poměrně agresivně pojaté svítilny. Elegantní notu vozu pak navrací bílá barva a chromované dekorační prvky v čele s maskou chladiče. Celkově lze tedy design exteriéru označit jako velice povedený. Tomu navíc hodně pomáhá dlouhá kapota v kombinaci s ostře se svažujícím předním sklem, které alespoň trochu maskuje obří rozměry karoserie.
Královstvím tohoto vozu je však především interiér, kde byste jen stěží hledali rovnocenného soupeře. Variabilita uspořádání sedadel pro sedm cestujících je takřka nekonečná a vedle nebývalého prostoru ve všech směrech nabídne rovněž dostatek místa v zavazadlovém prostoru a celkem 23 odkládacích schránek. Ty se nacházejí jak v palubní desce, v bočních výplních dveří, tak pod nohama cestujících sedících ve druhé řadě a tradičně také ve stropě.
Za multifunkčním volantem (který se na první pohled může zdát dosti přetlačítkovaný, po pár desítkách kilometrů se však ovládá bez problému po paměti) nastavitelným ve dvou směrech je přímo radost sedět i díky pohodlným sedadlům s výrazným bočním vedením, které člověka v zatáčkách skutečně podrží. Mezi příjemné prvky komfortní výbavy patří elektrické vyhřívání nastavitelné v několika stupních intenzity.
Ostatně i sedadla v druhé řadě nabízejí jistou oporu a komfort bez sebemenšího náznaku kompromisu. O tom lze v menší míře hovořit až ve spojení se třetí řadou sedadel, která kvůli konstrukčnímu řešení celého vozu nabízí podprůměrnou hodnotu v příčném směru. Nelze je však jednoznačně odsoudit jako nouzová. Po ujetí několika stovek kilometrů sem z této části vozu neslyšel žádných stížností.
Variabilitu interiéru jsme si tedy prošli, ale jak je na tom funkční výbava? Vozidlu dominuje především výkonná audio soustava, která i při vysoké hlasitosti vydává čistý zvuk bez náznaku šumu. Pochválit musím rovněž satelitní navigaci integrovanou ve středové konzoli, jež se ovládá pomocí dotykové obrazovky. Její ovládání je intuitivní a mapové podklady střední Evropy si poradí i se zatrčenými vesničkami v Podbeskydí. Ve voze rovněž nechybí moderní prvky aktivní bezpečnosti, jako je sledování mrtvého úhlu a upozornění při nenadálém vyjetí z jízdního pruhu.
Co mi ve voze naopak chybělo, byla zadní parkovací kamera. Rozměry vozu jsou sice dostatečně čitelné, velká délka však brání v přesném odhadu vzdálenosti. Útěchou pak jsou alespoň parkovací senzory se zvukovou signalizací.
Ale abych pouze nechválil, zmíním se i o věcech, které mi občas dokázaly trochu znepříjemnit život. Tou první je především dvojice předních a poměrně masivních sloupků, které si sice vyžádala konstrukce, ale nesmírně tím narušují šikmý výhled vpřed. Není to nikterak tragické, mnohokrát se tak přistihnete, že v každé druhé zatáčce se předkláníte a hledáte místo, kudy nejlépe zmapovat situaci. Další věcí je až příliš geniální systém sklápění sedadel. Máte k dispozici hromadu pák, které doplňují červené proužky usnadňující manipulaci se sedadlem. V celé té záplavě se až příliš lehko ztratíte a mnohdy nebudete vědět, co zatáhnout, aby se dělo se sedadlem přesně to, po čem Vy toužíte.
Jak už bylo zmíněno v úvodu, o pohon se stará přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1,6 litrů, jenž svému řidiči nabídne porci rovných 160 koní a 240 Nm točivého momentu. Zdá se Vám to na 1750 kilogramů vážící automobil jako spíše podprůměrná hodnota? Tak věřte, že opak je pravdou. Také díky výborně odstupňované šestistupňové manuální převodovce je dostatek výkonu již od 1800 otáček za minutu, které lze zvyšovat až k hodnotám okolo 6000 otáček. V praxi je ovšem přílišné vytáčení zbytečné, motor se nejlépe cítí ve středu otáčkového spektra, odkud dokáže bez jakéhokoliv zaváhání prudce akcelerovat s tím udělat z předjíždění naprosto bezpečný manévr. O kvalitách pohonné jednotky hovoří také fakt, že i s takto těžkým vozem dokáže uhánět rychlostí větší než 200 km/h a ani zrychlení z nuly na 100 km/h není žádnou ostudou. Ba naopak. Galaxy zvládne tento sprint trochu překvapivě za velmi slušných 9,9 vteřiny.
Celkově lze řízení tohoto 4,8 metrů dlouhého vozu označit jako ukázkové. Nájezdy do zatáček jsou přesné a jemné, Galaxy navíc oplývá vysokou dávkou jízdní stability, kterou nevyvedou z míry ani menší výmoly na našich rozbitých cestách. Vzhledem k vysoké karoserii je třeba občas počítat s většími náklony, které však nejsou nikterak dramatické a nesnižují komfort cestování.
A komfort nesnižuje ani charakteristický klapavý zvuk vznětových motorů, přestože by mohlo mnoho lidí namítnout, že do tak těžkého vozu, by se takový agregát hodil víc než použitá přeplňovaná šestnáctistovka. Ta se takovým výrokům brání zuby nehty a dokáže argumentovat vedle příjemnějšího zvuku také slušnou kombinovanou spotřebou, která se v průběhu testování pohybovala okolo 8 litrů na sto kilometrů v závislosti na dynamice jízdy.
Během mého týdenního testování si toto velké Galaxy prošlo snad všemi jízdními režimy. Stáli jsme spolu v městských kolonách, dováděli na okreskách a za příjemného ševelení pohonné jednotky jsme si užívali poklidnou jízdu na naší nejstarší dálnici. A přesně k tomuto se Galaxy hodí nejvíc. Dokáže sice vzbudit v řidiči radost z jízdy a nuda za volantem skutečně nehrozí, celkové naladění vozu v kombinaci s jeho velikostí ho však přímo předurčují k mnohasetkilometrovým přesunům, které zvládne bez sebemenšího zaváhání.
Plusy
- Variabilní interiér
- Tichý a kultivovaný motor
- Jisté jízdní vlastnosti
- Design
- Přesné řízení
- Komfort
Mínusy
- Špatný výhled šikmo vpřed
- Složitější manévrování
Základní výbava:
ESP, 7 airbagů, třízónová klimatizace, rádio s ovládáním na volantu, audiosystém Sony, elektrické ovládání předních i zadních oken, tempomat, vyhřívané trysky vstřikovačů, elektrochromatické vnitřní zrcátko, dešťový senzor, denní svícení, přední mlhovky, střešní ližiny, zatmavená zadní okna, displej FordConvers+, sportovní sedadla, 17palcová kola a další
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1596 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 118 / 5700 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 240 /1600-5000 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 201 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 9,9 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9,7 / 5,8 / 7,2 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 308 /1130 |
Objem nádrže (l): | 70 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1734 / 726 |
Rozměr pneu: | 225 / 50 R17 |
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry: | |
a) délka (mm): | 4819 |
b) šířka (mm): | 1884 |
c) výška (mm): | 1811 |
d) rozvor (mm): | 2850 |
e) rozchod vpředu (mm): | 1578 |
f) rozchod vzadu (mm): | 1600 |
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry: | |
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): | 860 / 1090 |
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): | 590 / 990 |
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): | 1050 |
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): | 1020 |
k) šířka vpředu (mm): | 1480 |
l) šířka vzadu (mm): | 1490 |
délka sedáku vpředu (mm): | 510 |
délka sedáku vzadu (mm): | 510 |
výška opěradla vpředu (mm): | 580 |
výška opěradla vzadu (mm): | 570 |
místo vzadu pod předním sedadlem: | Ano |
« Renault Alpine V6 Turbo (1985-1991) Ford Fusion (US) oficiálně představen »