Financování elektromobilů v Evropě kolabuje, některým společnostem hrozí krach
Asi není tajemstvím, že prodej elektromobilů v Evropě „táhnou“ hlavně firmy a podnikatelé, přičemž mnozí si při jejich pořízení volí operativní leasing. A právě tato forma pořizování elektroaut je v hluboké krizi. Některé společnosti zaměřené na leasing elektromobilů říkají, že s ním budou muset skončit. Důvod je prozaický – extrémně nízká hodnota elektromobilů po zpětném odkupu a jejich následném dalším prodeji.
Nejedná se o žádný hoax od odpůrců elektromobilů, ale o výsledek průzkumu renomované zpravodajské agentury Reuters mezi evropskými leasingovými společnostmi. Ty již varovaly vládní regulátory a manažery automobilového průmyslu, že trh není připraven na rychlost přechodu na elektromobily, což způsobuje radikální pokles cen ojetých elektroaut. Podle nich regulátoři musí zpomalit přechod na elektromobily, protože obrovské ztráty spojené s jejich odpisy a dalším prodejem začínají existenčně ohrožovat nejen malé, ale i velké leasingové společnosti.
„Kdybychom byli tvrdě tlačeni, že vše musí být příliš brzy elektrické… naši akcionáři řeknou ‚nechceme riskovat‘ a opustili bychom trh,“ řekl pro Reuters Tim Albertsen, šéf leasingové společnosti Ayvens, jejíž evropská flotila čítá přibližně 3,4 milionu aut, přičemž 10 procent z nich tvoří elektromobily.
V současnosti většina nových registrací elektromobilů pochází od komerčních flotil a leasingových společností, protože podniky se snaží těžit z lukrativních daňových úlev na elektromobily a z hlediska marketingu posílit svou „zelenou“ důvěryhodnost. Podle údajů, které agentuře Reuters poskytla datová společnost Autovista, klesla cena ojetých elektromobilů oproti době před pandemií přibližně o čtvrtinu, zatímco cena ojetých spalovacích aut vzrostla průměrně o 15 procent.
A výsledek? Autopůjčovna Hertz hlásí ztráty ve výši přibližně 150 milionů za přibližně 20 000 elektromobilů, které prodává za výrazně nižší ceny, než původně předpokládala. Sixt tvrdí, že nižší zůstatková hodnota elektromobilů snížila jeho zisk v roce 2023 o 40 milionů eur.
V reakci na tuto situaci musí leasingové společnosti zvýšit zákazníkům náklady na pronájem elektromobilů, což je činí méně atraktivními. Například na největším evropském automobilovém trhu v Německu ukazují údaje, které agentuře Reuters poskytl think tank CAR Center Automotive Research, že ceny pronájmu elektromobilů na leasing za poslední tři roky výrazně vzrostly.
Abychom byli konkrétní: v srpnu 2021 byla měsíční splátka při operativním leasingu za elektromobil v ceně 45 000 eur 284 eur měsíčně, což bylo výrazně méně než 473 eur za ekvivalentní spalovací auto. Nyní se však splátka za zmíněný elektromobil více než zdvojnásobila na 621 eur, zatímco u porovnatelného auta se spalovacím motorem mírně klesla na 468 eur. Toto spolu s rušením nebo výrazným snižováním dotací na elektromobily v mnoha evropských zemích je důvodem výrazného poklesu zájmu o ně, který evidujeme prakticky od začátku roku.
Zdroj studie: Leasing model behind Europe’s EV drive at risk of breakdown | Reuters
.« Test BMW XM Label Red: Extrémní výkon a luxus Hrozí povinné změny oblíbené navigace v autě: Co se stane ve vašem vozidle? »