10354667_10204011737386941_1373117302747031791_n

Exkluzivní rozhovor s Filipem Turkem

12. 3. 2015 • Historie, Novinky, Ostatní, Zajímavosti

Připravili jsme si pro Vás exkluzivní rozhovor s Filipem Turkem, zakladatelem Jaguar klubu, učitelem driftu a vtipným sympatickým člověkem se zajímavými názory a sbírkou velmi cenných aut.

Ahoj Filipe, děkuji ti, že nám věnuješ svůj čas a rád bych ti tím pádem položil pár otázek.

Začněme od tvého útlého dětství, jak ses k automobilismu vlastně dostal, vedli tě k tomu rodiče, známí nebo kamarádi?

Ahoj Adame, nikdo mne k automobilům nevedl, stejně jako ve všem jsem měl vlastní hlavu a řídil jsem se pouze tím, co mne fascinovalo a tomu jsem věnoval čas a trpělivost.

Pamatuješ si, kdy jsi poprvé usedl za volant? A v jakém autě to bylo?

Trabant 601 tak v sedmi letech, v jedenácti už mne zastavila policie ve Favoritu, pomohla mi a zachránila. Mým pravým favoritem byl ale Žiguli, zadní náhon, loboval jsem tehdy u mé mámy o zbarvení ala Lamborghini Diablo 30th a povedlo se..

Jaký byl tvůj vůbec první automobil? V kolika letech sis koupil první anglickou krásku a co tě vlastně k britským autům vedlo?

Chrysler LHS z Ministerstva Financí byl můj první vůz, ve kterém jsem prožil celou střední školu. Tím, že to v té době bylo poměrně známé vládní auto, nebylo na první pohled jasné, že v tom jede kudlu patnáctiletý kluk. Ve dvaceti-dvou letech jsem si pořídil zásadní dětský sen. Jaguar, pro mne symbol dokonalé esence elegance, noblesy, ušlechtilosti a dravosti. Byl to vůz XJ40 4.0 s manuální převodovkou v barvě střelného prachu, po všem co se mnou zažil nyní pozvolna dokončuji jeho renovaci, zestárne se mnou.

filip1

Momentálně jsi majitelem několika úžasných sběratelských vozů, prozradíš nám názvy a informace o některých z nich? Popřípadě, na které jsi nejvíce pyšný?

Je jich mnoho, mé nejoblíbenější jsou asi mé vozy Bentley, Rolls-Royce a Aston Martin, které mám v exkluzivních modelech po dvou včetně snu jménem Lagonda, sbírka Jaguarů z nichž je veřejně známý exemplář první ,,R,, Jaguar na světě, JaguarSport XJR-S No.001, ten je pro mne absolutní modlou.. Velmi miluji svůj prototyp Aston Martin DB7 Vantage ve zcela panenském stavu, jedná se o nikdy netestovaný prototyp prvního dvanáctiválcového modelu od Astonu, v dokonalém původním laku, s neskutečnými parametry a manuální převodovkou. Krále mé sbírky si zatím nechávám pro sebe, možná něco málo dalšího odhalím na podzim při příležitosti mých třicetin.

Většina z nás také ví, že jsi dovozcem luxusních vozů a veteránů do České republiky, můžeš nám říct, kolik vozů už jsi asi přivezl, popřípadě, na které jsi nejvíce hrdý?

Nevím, zda bych se nazval dovozcem luxusních vozů ale pár set aristokratických automobilů po našich silnicích zcela jistě jezdí i díky mé pomoci, jedno zda z mé sbírky, či jsem vůz doporučil, konzultoval, nebo zprostředkoval transport.

Ty exempláře na které jsem nejvíce hrdý jsou bohužel zahrnuty anonymitou. Ovšem díky mým zatím naprosto správným předpokladům vývoje ekonomiky, trhu a růstu hodnoty klasických vozů, které dnes lze nazvat investičními, se mi povedlo předpovědět růst cen u aut během i přibližně třeba jen pěti let na 500% jejich původní hodnoty. To jsou extrémní, ojedinělé případy ale i některá z mých oblíbených aut dovedou růst na hodnotě o přibližně 25-28% ročně, což potvrzuje mou dávnou teorii, do nedávna velmi odsuzovanou, že automobil může být nejlepší investicí na světě. Tedy dost často za mnou lidé chodí pro rady.

filip

Jaký je tvůj vysněný vůz? Hodláš zůstat věrný Britům nebo se časem přesuneš i na jinou frontu?

Svou britskou sbírku jsem tento rok korunoval právě svým vysněným vozem a tím jí zatím uzavřel, už mne čeká jen pár let náročných rekonstrukcí, co jsou rozdělány a také si ta auta užívat bez stresu z honby za dalšími. Samozřejmě mám dále svůj zúžený seznam hledaných vozů, ten přirozeně nehodlám uveřejnit, mohu jen říci, že jsem milovníkem všeho velkolepého umění, nejen ve světě vozů, i z toho plyne, že omezit se pouze na Anglii by byla škoda.

Které auto používáš na každodenní ježdění? Něco extra nebo ‘‘obyčejné‘‘ nové vozy?

Bentley Brooklands a v případě idiotského zásahu solí do světa ve kterém žijeme Mercedes-Benz S500 Coupe (Mamut) , jako kabriolet zase Jaguar XJS 5.3l V12 Special Convertible…

Řekni nám něco o svých největších zážitcích za volantem, kdy jsi zažil největší radosti, adrenalin a strach?

Strach mám především retrospektivně, z období, kdy jsem si přál zemřít s volantem v ruce, paradoxně ale spíše o ostatní, když sedím v autě v místě a čase, kdy nemohu ohrozit nikoho jiného, bohužel to dost často odnáší technika, nade mnou je asi ochranná ruka prozřetelnosti a osudu, jinak si neumím vysvětlit, že jsem mezi námi.

Adekvátně odpovědět na tuto otázku komplexně by bylo na knižní trilogii..

filip2

Vím, že učíš lidi jezdit bokem, díky tomu se svezeš v opravdu zajímavých, výkonných a nových vozech. Co tedy říkáš na nové supersporty a rychlá GT? Jaký máš názor na downsizing u supersportů apod.?

Nemohu si pomoci ale rok od roku mi nová auta právě zajímavá nepřipadají, právě na školu smyku a celkově syrové řidičské umění jsou nová auta ne zcela použitelná ve většině případů, výkonově a na cestování jsou nové supersporty a GT samozřejmě špička.. V této ne příliš plodné době jsem paradoxně velmi hrdý na svou milovanou značku Jaguar..

Existuje podle tebe nějaká rada pro obyčejné nebo mladé lidi, jak si splnit svůj sen?

Krev, pot a slzy.

Co bys vzkázal ostatním řidičům, kteří tě potkají na silnici?

Vůbec nic.

Za celou redakci AutoJournal bych ti chtěl moc poděkovat, že si nám věnoval svůj čas. Přejeme ti hodně úspěchů a dalších splněných snů. Na závěr můžeš něco vzkázat svým blízkým, popřípadě někomu poděkovat.

Já děkuji Vám.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz