Evropská unie kvůli CO2 už auta omezila dost, nyní jde po kamionech – Ty mají změnit tvar nebo mít troleje
Pořád se mluví o limitech CO2 pro osobní vozidla, které Evropská unie dělá čím dál tím přísnější. Ale nákladní doprava, teda hlavně kamiony, se tomuto tématu doteď vyhýbaly a řídily se pouze podle emisních norem Euro, které řešily oxidy dusíku. Nyní už přichází řada i na ně, protože Evropská unie si chystá normy CO2 i na kamiony.
Normálně myslícího člověka by napadlo, že nejlépe půjdou emise CO2 snížit za pomocí omezení kamionové dopravy mezi státy. Některé věci, především potraviny, se převážejí zbytečně, protože totožné zboží lze vyrobit nebo vypěstovat i v dané zemi. Tímto argumentuje řada představitelů výrobců kamionů, kteří dávají za příklad třeba balenou vodu dováženou z dalekých zemí, přičemž prakticky totožnou vodu lze získat i z vlastních zdrojů ve vlastní zemi. Napomoct by mělo třeba zdražení mezistátní dopravy. Toto se úspěšně daří například Švýcarsku.
Jenže pánové z EU řeší věci jinak, po svém a prý líp. Jak si někteří určitě všimli, nedávno byla maximální povolená délka kamionu prodloužena o 70 centimetrů, což má za úkol jediné. Přidat prostor výrobcům k tomu, aby mohli vyrobit aerodynamičtější tvar nákladního vozu a tím pádem docílit snížení spotřeby. To by se ještě pochopit dalo a v podstatě je to nápad dobrý. Další věc je ale poněkud nepochopitelná. Do kamionů by se namontovaly elektromotory a nad dálnicemi natáhly troleje, o což se pokouší třeba Německo a Švédsko. Takže dálnice by byla plná ”trolejbusů”. Dokážete si představit, co by způsobil takový výpadek dodávky elektřiny? A už vůbec nekomentujeme, jak se většina elektrické energie vyrábí, jak by zatížila životní prostředí výstavba tohoto vedení a podobně.
Úspěšně se zatím výraznému omezení a emisním normám C02 vyhýbá snad jen lodní doprava. Kam až toto zajde?
.
« Nejrychlejší auto na LPG má 645 koní a jezdí za hubičku – Nyní je na prodej 597 koní v naftě? Žádný problém – Tato Audi Q7 V12 TDI má 1209 Nm a je na prodej »