electric-1

Euro NCAP označilo elektromobily za nebezpečné a neekologické

19. 12. 2023 • Novinky, Zajímavosti

Výsledky pravděpodobně posledního letošního kola nárazových testů byly zveřejněny organizací Euro NCAP. Do testování se zapojilo jedenáct automobilových modelů a výsledky byly celkově uspokojivé. Až devět vozidel dosáhlo nejvyššího hodnocení – pět bezpečnostních hvězdiček.

Mezi úspěšné vozy patřily VW ID.7, BMW řady 5, Mercedes-Benz EQE SUV, BYD Tang, Kia EV9, Xpeng G9, Smart 3 a BYD Seal-U. Tímto způsobem čínské automobilky také zazářily. O jednu hvězdičku méně obdržely vozy Honda ZR-V, Hyundai Kona a vietnamský nováček VinFast VF8. Honda byla penalizována za nedostatky v aktivní bezpečnosti, VinFast za nedostatečnou robustnost zádržných systémů a Hyundai za chování asistenčních systémů. Přestože Hyundai získal čtyři hvězdičky, něco jako “odřené uši,” zdá se, že výsledek byl akceptovatelný. Přestože by se mohlo zdát, že bruselské konsorcium bude spokojené, opak je pravdou. Naopak, vyjádřilo znepokojení ohledně tohoto kola testů a to z důvodu, který je obtížné pochopit.

Z jedenácti hodnocených vozů vážily pouze tři méně než dvě tuny a pouze model Smart 3 byl označen jako malé rodinné auto. Pravděpodobně si můžete představit, co za tím stojí. Existuje trend rostoucí poptávky po větších automobilech, zejména SUV a to zejména v souvislosti s rostoucí nabídkou elektromobilů. Z tohoto důvodu je logické, že moderní auta jsou stále těžší, což souvisí s velikostí a hmotností baterií. Bezpečnostní výbava vozidel, kterou někteří považují za viníka nadměrné váhy má v posledních letech na tento jev minimální vliv. “Těžká a výkonná auta nejen ohrožují ostatní řidiče, ale také mají negativní dopad na životní prostředí. Tato auta nepřispívají k bezpečnosti a obecně jsou energeticky málo účinná,” uvádí se v zprávě Euro NCAP.

Euro NCAP vyjádřilo obavy o bezpečnost, zejména pokud by taková vozidla měla vzájemnou kolizi, natož v případě střetu s chodci nebo cyklisty, kteří jsou zranitelnými účastníky silničního provozu. Otázka zní, jak tento stav změnit. Na jedné straně je zde tlak na prodej elektromobilů, které mají nadměrnou váhu  a na druhé straně je tlak ze strany zákazníků na zvětšování dojezdu elektrických vozidel, což vede k použití větších a těžších akumulátorů. Je to jakýsi bludný kruh, ze kterého by automobilky mohly vyjít jedině díky novým objevům v technologii baterií nebo změně preferencí zákazníků, kteří by najednou projevili zájem o malé elektromobily s omezeným dojezdem. Avšak obě tyto možnosti jsou zatím jen fikcí.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz