EU zavedla omezovač rychlosti: Musí jej mít všechna nová auta
Počínaje červencem 2024 musejí mít všechna nová auta prodávaná v Evropské unii povinně nainstalovaný inteligentní omezovač rychlosti (Intelligent Speed Assistant; ISA). Tato technologie má zlepšit bezpečnost na silnicích a snížit počet nehod. Podrobnosti přináší magazín Auto Express.
ISA používá GPS, data o rychlostních limitech a kamery k rozpoznávání dopravních značek. Pokud například auto zjistí, že vjíždí do obce, může samo upozornit řidiče, aby snížil rychlost. Ačkoli je možné inteligentní omezovač dočasně vypnout, při každém nastartování vozu se opět aktivuje.
Nová pravidla začala platit od neděle 7. července. Řidiči vozidel s aktivním ISA mohou nadále zrychlovat a zpomalovat jako obvykle, ale systém jim bude při překročení rychlostního limitu poskytovat zvukové, vizuální a haptické (například formou vibrace volantu nebo pedálu akcelerátoru) varování, dokud nezpomalí.
Díky kombinaci kamer pro rozpoznávání dopravních značek, satelitní navigace a chytrého softwaru automobil ví, kde se nachází, jak rychle a jakým směrem jede a jaký je v daném úseku aktuální rychlostní limit. Na základě těchto dat dokáže vyhodnotit, zda ho překračuje, nebo nikoli.
Podobnou technologií jsou vybaveny i mnohé současné automobily, nicméně v jejich případě je možné ji poměrně snadno trvale deaktivovat. Největší změnou v pravidlech tak je povinná automatická aktivace při každém nastartování motoru.
Kromě omezovače rychlosti zavádějí nová pravidla také další povinné bezpečnostní funkce, jako je automatické udržování v jízdním pruhu, sledování únavy řidiče či autonomní nouzové brzdění (AEB). Tato opatření mají zvýšit bezpečnost a podporovat lepší řidičské návyky. Evropská komise doufá, že tyto funkce sníží počet vážných dopravních nehod o 30 % a do roku 2050 zcela eliminují smrtelné nehody na silnicích.
Ačkoli se příznivci rychlé jízdy zatím nemusí obávat toho, že jejich auta budou automaticky zpomalovat, inteligentní omezovač může být krokem směrem k plně automatizované kontrole rychlosti. Například Ford už v Kolíně nad Rýnem testuje systém, který aktivně zabraňuje řidičům překračovat rychlost v určených geografických oblastech.
V rámci objektivity musíme dodat, že existují důvodné obavy, že technologie nemusí vždy fungovat správně. Například kamery mohou špatně rozpoznávat značky nebo data o povolených rychlostech mohou být nepřesná, což může vést k nesprávnému určení povolené rychlosti. Navíc někteří řidiči mohou považovat opakované varovné signály za rušivé.
Zdroj: Speed limiters now required on all new cars: know the rules and how they work | Auto Express
.« PRE spustila v Ostravě jubilejní nabíjecí stojan s číslem 700 Nejhorší výsledky nárazových testů: Do těchto aut raději nesedejte »