EU zavádí povinnou digitální ochranu aut
Před pár dny se v médiích objevila zpráva, že společnost Porsche plánuje předčasně zastavit prodej verze se spalovacím motorem svého SUV Macan v Evropské unii, protože vozidlo nesplňuje nová pravidla v oblasti kybernetické bezpečnosti.
Macan je jedním z nejprodávanějších modelů Porsche v EU. Prodej tohoto modelu bude pokračovat v ostatních zemích mimo EU, včetně Velké Británie, a je plánováno, že bude k dispozici minimálně další dvě léta. V příštím roce se také začne prodávat nová verze Macanu, která bude čistě elektrická.
Nová směrnice, která stanovuje povinnou ochranu vozidel před kybernetickými útoky, nabude účinnosti v červenci. Každé auto bude muset mít certifikát potvrzující, že splňuje požadavky EU v oblasti kybernetické bezpečnosti. Macan má problém v tom, že byl vyvinut před stanovením přesných požadavků na kybernetickou bezpečnost a nyní by aktualizace SUV tak, aby odpovídalo novým pravidlům, byla příliš nákladná.
Mluvčí Porsche uvedl: “Hlavní výzvou je implementovat směrnici nejen v řídicích jednotkách, ale také v podstatě změnit procesy ve fázi vývoje. Například systémy řízení budou muset být vyvinuty a certifikovány pro kybernetickou bezpečnost v budoucnosti.”
Toto nařízení je součástí povinných standardů Evropské unie a vozidla prodávaná na trzích EU budou muset získat homologaci na základě testů provedených ve specializovaných laboratořích. Legislativní předpis s označením UN/UNECE WP.29 obsahuje povinnost výrobců chránit vozidlo před kybernetickými útoky nejen v době prodeje, ale po celou dobu jeho životního cyklu. Nezávislá autorita bude monitorovat, zda je vozidlo dostatečně chráněno.
V případě, že výrobce nemá certifikát potvrzující dostatečnou ochranu proti kybernetickým útokům, hrozí mu pokuta až do výše 30 tisíc eur za každé prodané vozidlo, a prodej daného modelu může být na trhu EU dokonce pozastaven až do vyřešení situace. V současné době jsou nejvíce ohroženy telematika a servery, jakožto první nejohroženější prvek, následuje bezklíčový přístup a startování a třetí je řídicí jednotka.
.« Test ojetiny Toyota ProAce Verso: Ideální osobní dodávka Německo už není dobrou lokalitou pro nákup ojetých vozů: Kvalita tamních ojetin klesla »