EU už nepovažuje elektromobily za bezemisní. Odklad zákazu spalovacích motorů se blíží
Europoslanci překvapivě odhlasovali, že elektromobily už nebudou považovány za vozidla bez emisí. To vážně ohrožuje zákaz spalovacích motorů od roku 2035.
Diskuze o zastavení zákazu spalovacích motorů v Evropské unii získává na intenzitě. To dokazuje i nedávné hlasování Evropského parlamentu, který schválil návrh Evropské komise, aby se elektromobily přestaly považovat za vozidla bez emisí.
Rakouský deník Kronen-Zeitung v této souvislosti ironicky poznamenal, že po “zvláštním hlasování v Bruselu se blíží konec spalovacích motorů ke svému konci.” Jedním z důvodů je právě skutečnost, že elektromobily přestanou být klasifikovány jako emisně neutrální vozidla. Co to v praxi znamená? Například to, že emise CO2 z elektromobilů by se měly oficiálně započítávat do elektrického mixu a přestane se vycházet z absurdního předpokladu, že veškerá elektřina, kterou se elektrická auta dobíjejí, je čistá, i když pochází z uhelných elektráren, které produkují obrovské množství CO2. Jen pro zajímavost, před pár dny jsme v této souvislosti psali, že na základě vyjádření britské rady pro reklamu se v britských reklamách již nesmí hovořit o elektromobilech jako o vozidlech s nulovými emisemi bez specifikace, že jde výhradně o emise vznikající během jízdy.
Konec “bezemisnosti” elektromobilů je poměrně zásadní rozhodnutí, protože zákaz prodeje spalovacích motorů po roce 2035 je definován tak, že po něm bude možné prodávat pouze emisně neutrální vozidla. Jakmile elektromobily nebudou považovány za emisně neutrální (a v současnosti nejsou), dostaneme se do paradoxní situace, protože po roce 2035 by tak de facto nemohla jezdit žádná nově vyrobená auta, bez ohledu na druh pohonu. Jsou zde jasné dvě věci – je nemožné dosáhnout do roku 2035 stavu, kdy by byly elektromobily dobíjeny výhradně zelenou energií a je nemožné zakázat osobní auta. To znamená, že se s zákazem spalovacích motorů bude muset něco udělat. Co to bude, si netroufáme předpovědět, zejména ne před blížícími se volbami do Evropského parlamentu.
Je možné, že se to posune někam do roku 2050, stejně jako se zpomalí i postupné odstavování spalovacích aut. Evropské automobilky si totiž uvědomily i další fakt – pokud EU nebude chtít začít totální ekonomickou válku s Čínou, čínské elektromobily se v Evropě v nejbližších letech prosadí a tradiční evropské automobilky jim nebudou moci cenově konkurovat. To by mohlo být i pro některé silné značky likvidační, natož, jak by to otřáslo evropskou ekonomikou, která v současnosti i bez toho nestojí na pevných nohách.
Zpochybnění zákazu spalovacích motorů navíc hraje do karet i stále více nezávislých studií, které ukazují, že emisní stopa elektromobilů má skutečně velmi daleko do nulové. Německý magazín Focus, který z rakouského deníku cituje zprávu o zpochybnění zákazu spalovacích motorů navíc uvádí, jak šetrné k životnímu prostředí skutečně jsou různé typy pohonů, pokud jde o jejich bilanci CO2. Elektromobily jsou šetrnější k životnímu prostředí až po ujetí 90 000 kilometrů ve srovnání se spalovacími motory. Pokud používají výhradně tzv. zelenou elektřinu, hranice klesne na 65 000 ujetých kilometrů, což je stále dost.
V dlouhodobém testu si z hlediska klimatické bilance podle Focusu nejlépe vedou čistý elektromobil a plug-in hybrid. Zajímavé je, že na třetím místě je naftový a až na čtvrtém benzínový motor. Z tohoto hlediska se ukazuje minimálně diskutabilní nejen zákaz spalovacích motorů, ale i nekritický boj proti dieselům, připomínající hon na čarodějnice.
.« Slovenští hasiči ukázali, jak hasí elektromobil v podzemní garáži. Mají ověřené metody Zákaz starších naftových aut byl nesmysl a ovzduší ve městech se příliš nezlepšilo, tvrdí němečtí vědci »