EU sbírá vaše data o rychlosti, spotřebě a nájezdu: Můžete se však bránit
Od roku 2021 EU získává údaje o spotřebě, rychlosti a ujetých kilometrech, ale evropští úředníci mohou s těmito údaji oficiálně pracovat od začátku tohoto roku.
Věděli jste, že Evropská unie sleduje detailně údaje o spotřebě vašich vozidel a dalších parametrech již přes tři roky? Každý nový automobil musí od roku 2021 být povinně vybaven “špionem spotřeby” – konkrétně technologií OBFCM (On Board Fuel Consumption Monitoring).
Unie zavedla monitorovací systém pro kontrolu emisí v reálném provozu a má zájem o přístup ke všem datům, včetně těch, které se týkají vašeho vozidla. Tato data nejsou anonymizována; jsou spárována s konkrétním vozidlem prostřednictvím VIN kódu.
Ačkoliv se dosud tato data pouze sbírala, od 1. ledna 2024 s nimi mohou evropští úředníci pracovat a všechny technické kontroly a servisy jsou povinny tato data poskytovat. Přenos dat se často provádí při návštěvě autorizovaného servisu, kde jsou data načtena a předávána dále, nebo to vůz dělá automaticky přes internet. Systém, který bude fungovat do roku 2026 v testovacím režimu, shromažďuje a uchovává informace o spotřebě paliva nebo elektrické energie, ujeté vzdálenosti a rychlosti jízdy po celou životnost vozidla. Shromažďovaná data musí být uložena v paměti OBFCM a k nim musí být neustále povolen “standardizovaný a neomezený přístup” podle předpisů.
A těch dat opravdu není málo. Podívejte se na jejich seznam:
– celkové množství spotřebovaného paliva (za čas používání) (litry);
– celková ujetá vzdálenost (za čas používání) (kilometry);
– průtok paliva v motoru (gramy za sekundu);
– průtok paliva v motoru (litry za hodinu);
– průtok paliva ve vozidle (gramy za sekundu);
– rychlost vozidla (kilometry za hodinu).
– celkové množství spotřebovaného paliva během provozu s vybíjením baterie (za čas používání) (litry);
– celkové množství spotřebovaného paliva během provozu s možností, aby řidič zvýšil stav nabití (za čas používání) (litry);
– celková ujetá vzdálenost během provozu s vybíjením baterie s vypnutým motorem (za čas používání) (kilometry);
– celková ujetá vzdálenost během provozu s vybíjením baterie s motorem v chodu (za čas používání) (kilometry);
– celková ujetá vzdálenost během provozu s možností, aby řidič zvýšil stav nabití (za čas používání) (kilometry);
– průtok paliva v motoru (gramy za sekundu);
– průtok paliva v motoru (litry za hodinu);
– průtok paliva ve vozidle (gramy za sekundu);
– celková energie ze sítě do baterie (za čas používání) (kWh).
Majitelé vozidel mohou ale projevit nesouhlas se shromažďováním výše uvedených dat. V případě vozidel, která automaticky odesílají data, je nutné kontaktovat přímo výrobce. V případě vozidel, kde se data sbírají mechanicky v servisu (například během pravidelných prohlídek nebo technických kontrol), je třeba vyjádřit nesouhlas přímo u poskytovatele servisu. Jak bude s nesouhlasem v servisu nakládáno, nelze předem přesně předpovědět.
Účelu takto rozsáhlých databází Unie nelze jednoznačně okomentovat. Oficiálně jsou vytvořeny s cílem lépe chránit spotřebitele. Politici v Evropské unii tak mohou sledovat rozpory mezi oficiálními údaji o spotřebě a skutečně dosaženými hodnotami, což může ztížit situaci automobilovým výrobcům. V této souvislosti je často diskuze zejména o plug-in hybridech.
Existuje také názor některých odborníků, kteří se domnívají, že v blízké budoucnosti by tyto databáze mohly sloužit jako základ pro zdanění automobilů se spalovacími motory na základě jejich skutečné spotřeby. Není vyloučeno, že by tito odborníci mohli mít pravdu.
Evropská unie od letošního 6. července vyžaduje u nových automobilů vedle varování na překročení maximální povolené rychlosti nebo přípravy na montáž alkoholtesteru také zařízení laicky označované jako černá skříňka, které slouží k usnadnění vyšetřování dopravních nehod. „Oficiálně se jmenuje zapisovač údajů o nehodě, anglicky Event Data Recorder. Odtud zkratka EDR, pod kterou se často zařízení skrývá,“ říká Jan Večerník z technického vývoje Škoda Auto.
Jak to vlastně funguje
Fyzicky vlastně auta nemusí mít nic nového, zapisovač je jen nová softwarová funkce. K ukládání povinných údajů totiž slouží řídicí jednotka airbagu a její paměť. Do paměti se data zapisují průběžně, ale pokud nedojde k aktivaci zádržných systémů auta (zjednodušeně řečeno airbagů), jsou uložená data neustále dokola přehrávána novými.
„V případě nehody uloží systém do zapisovače data za dobu pěti sekund před nárazem a maximálně pěti sekund po něm,“ vysvětluje Večerník. V takovém případě jsou data uložena do paměti permanentně a nelze je jakkoli upravovat, měnit či mazat. „Řídicí jednotce nejde data zpětně podstrčit,“ upozorňuje Jan Večerník.
A co tedy EDR v případě nehody uchovává? „Systém zaznamenává především data týkající se samotného nárazu jako aktivační časy zádržných systémů, stav obsazenosti sedadel, změnu rychlosti apod. Ukládají se ale i další informace jako rychlost vozu před nárazem, jeho zpomalení v podélném a příčném směru, stav akcelerátoru i brzdového pedálu, úhel natočení volantu, informace o stavu ABS a ESP či otáčky motoru,“ vyjmenovává Jan Večerník. Celkem jde o více než tisíc údajů a hodnot, které různé jednotky vozu posílají do řídicí jednotky airbagu.
.« S Teslou najezdil dva miliony kilometrů: Vyměnil 13 motorů a 4 baterie Nabourané auto na parkovištích: Jak postupovat, ať už jste majitel vozu, nebo viník nehody »