EU požaduje ještě vyšší podíl biosložky v palivech
Evropská komise požaduje vyšší podíl obnovitelných zdrojů do roku 2030, než se původně předpokládalo. Nový klimatický zákon tak přináší nové limity, které se pochopitelně dotknou i oblasti dopravy. Zvýšit se má nejen podíl obnovitelných zdrojů v dopravě, ale i v samotných biopaliv. Obnovitelné zdroje se ve větším objeví dokonce i v leteckých palivech.
Zákonodárci EU se dohodli na podobě klimatického zákona, díky kterému se stane uhlíková neutralita do roku 2050 právním závazkem a nejen politickým slibem. Ačkoli se to může zdát jako bezvýznamný rozdíl, realita je tvrdší, než si mnozí umí připustit. Nový klimatický zákon totiž stanovuje cíle postupně, do roku 2030 například musíme snížit emise skleníkových plynů oproti roku 1990 minimálně o 55%. Obnovitelná energie hraje nesmírně důležitou roli při provádění Evropské zelené dohody a při snaze dosáhnout klimatické neutrality do roku 2050.
Více biosložky v palivech
Nová legislativa je poměrně nekompromisní a obsahuje několik zásadních opatření. Stačí přitom trochu číst mezi řádky a rázem pochopíte, že nás čeká ještě vyšší podíl biosložek v palivech. Kromě jiného se v dokumentu k závazku o vyšším podíly obnovitelných zdrojů v hospodářství uvádí i toto:
– Zvýšit cíl podílu obnovitelných zdrojů v dopravě ze 14 na 26 procent
– Zvýšit dílčí cíl obnovitelných zdrojů v biopalivech ze 3,5 na 5,5 procent
– Zavést povinnost přidávání obnovitelných zdrojů i do paliv v letectví
Česko navíc, na rozdíl od okolních zemí, ukázalo snahu dosahovat stanovených podílů obnovitelných zdrojů v dopravě právě prostřednictvím vyššího podílu biosložek v palivech na čerpacích stanicích. Že by se to v budoucnu změnilo, je dost nepravděpodobné. Vše tak nasvědčuje tomu, že se musíme připravit na více biosložek v palivech.
Automobilky tento trend již delší dobu očekávají a některé nové vozy již dnes nosí na víku palivové nádrže štítek “E20″. Kdy se paliva s vyšším podílem biosložek ukáží na čerpacích stanicích, není dnes ještě závazně dané. Jisté však je, že to přijde.
.« Počet nabíjecích stanic v EU je nedostatečný, navíc jsou rozděleny nerovnoměrně Nedostatek automobilů na celoevropském trhu se nadále prohlubuje »