Car exhaust pipe, which comes out strongly exhaust gases in Finl

EU potvrdila, co všichni vědí. Reálná spotřeba paliva je vyšší, než se uvádí

22. 7. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Reálný provoz je mnohem složitější, než lze nasimulovat v laboratoři nebo při testovací jízdě. Proto se údaje o normované spotřebě liší od té skutečné. Evropská komise to oficiálně potvrdila díky sesbíraným datům a uvedla, že jí to poslouží ke zdokonalení testovací procedury v budoucnosti. Největší odchylku zaznamenali u dobíjecích hybridů.

Metodika měření spotřeby WLTP nahradila před několika lety metodiku NEDC, která se spoléhala výhradně na laboratorní podmínky, čemuž odpovídaly i výsledky nedosažitelné v reálném životě. Právě WLTP zavedla měření i ve skutečném provozu, ale stále si zachovala určité parametry, které bychom mohli nazvat ideálními podmínkami.

Evropská unie se však připravila a kromě přísnějších měření spotřeby paliva nových aut nařídila autům prodávaným na trhu EU od roku 2021 i instalaci OBFCM zařízení (On-Board Fuel Consumption Monitoring), která buď přes internet nebo po návštěvě servisu odešlou Evropské komisi údaje o spotřebě paliva a ujetých kilometrech.

V dubnu 2022 měla Evropská komise k dispozici údaje od 10,6 % osobních aut a 1 % užitkových dodávek, což v konkrétních číslech představuje 916 216 aut a 12 301 dodávek. Rozdíly udávaných spotřeb benzínu a nafty oproti reálně změřeným představovaly zhruba jednu pětinu. Konkrétně benzínová auta měla průměrnou spotřebu vyšší o 23,7 % a naftová o 18,1 %.

Výsledek Evropská komise zhodnotila tak, že ho očekávala, protože metodika měření nedokáže zohlednit situaci na silnici (např. dopravní zácpy), reliéf krajiny, počasí během jízdy, využívání klimatizace a palubní elektroniky a individuální jízdní styl. Odchylka na úrovni 20 % je tedy očekávaná. Při bývalé metodice NEDC rozdíl dosahoval až 40 %.

Velmi nereálný údaj je však uváděn u plug-in hybridů. Zatímco podle WLTP spotřebují na 100 km jen okolo 1,5 litru benzínu nebo nafty, ve skutečnosti je to až o 4 litry více. Rozdíl způsobuje předpoklad, že každých 100 km projede plug-in hybrid s plně nabitým akumulátorem, což je utopická představa. Když se však energie na čistě elektrickou jízdu vyčerpá, auto přechází do hybridního režimu.

Právě tento předpoklad Evropská komise odstraní a od roku 2025 změní pravidla pro měření normované spotřeby dobíjecích hybridů, aby více odpovídala realitě. Kromě toho bude pokračovat ve sbírání údajů přes OBFCM, aby mohla spotřebu paliva ve skutečném světě ještě podrobněji prozkoumat.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz