EU na straně řidičů. Blokovou výjimkou lze ušetřit polovinu nákladů na servis vozidla
Bloková výjimka je legislativní úprava Evropské komise č. 461-2010, kdy od června roku 2010 má každý majitel vozidla, včetně těch nových v záruční lhůtě, právo si vybrat jaký servis chce, autorizovaný i nezávislý. Bez ztráty záruky. Jednoduše řečeno, vy jste zákazník, vám nikdo nesmí diktovat, kam musíte jet na údržbu svého vozu a nesmí vás “vydírat” ztrátou záruky.
Víte, že při opravě a provozu vašeho auta můžete výrazně ušetřit a zachovat při tom úroveň kvality náhradních dílů i servisních úkonů, na kterou jste zvyklí? Řešení je snadné – stačí upřednostnit síť nezávislých servisů před autorizovanými servisy daných automobilek a zvolit kvalitní značkové díly.
Uvádí se, že jen zhruba 25 % dílů v moderních vozidlech je vyráběno přímo samotnou automobilkou a zbylých 75 % pochází od jiných výrobců. Jen malou část dílů tak lze považovat za skutečně originální.
Značkové vs. originální náhradní díly
Jednoduše řečeno: technický rozdíl není žádný. Výrobci dílů totiž dodávají ten samý výrobek jak automobilce, tak i na trh s náhradními díly (takzvaný aftermarket). Jde přitom o identické díly, jaké používá automobilka, jen opatřené jiným obalem a značkou výrobce – odtud tedy pochází jejich označení „značkové“ (často nesprávně označované jako neoriginální).
Z jedné výrobní linky tak putují ke spotřebiteli identické výrobky, kvalitativně tedy naprosto srovnatelné, které se liší jen obalem a především konečnou cenou, která je u těch značkových až o desítky procent nižší. Ušetřit se dá ještě více, aftermarket totiž nabízí výběr z více typů kvality stejných dílů. Rozhodnutí je tak čistě na motoristovi a jeho možnostech.
Zbytečné obavy z návštěvy nezávislých servisů
Z nedávných výzkumů vyplývá, že více než polovina Čechů navštěvuje výhradně originální autoservisy pouze proto, že se obávají ztráty záruky na vůz.
Po uplynutí záruční lhůty ale čtvrtina z nich změní servis a to zejména ze dvou důvodů – kvůli vysokým cenám a pro jeho přílišnou vzdálenost.
Jedná se o pochopitelné chování, protože majitelé nových vozů jsou velmi často „strašeni“ značkovými servisy, že pokud nepřijedou v záruční době k nim, zanikne jim záruka. Takové tvrzení je ale nepravdivé a navíc jde o jednání v rozporu s unijním právem.
Na trhu však existuje velké množství nezávislých autoservisů, a tak se jistě vyplatí vybírat jen z těch, kteří jsou spjati s renomovanými značkami. Tyto autoservisy nabízejí cenově výhodnou alternativu k autorizovaným autoservisům, bez jakékoli kompromisu v kvalitě dílů či úrovni poskytnutých služeb. Nabídka těchto nezávislých servisů je tak navíc umocněna značnou výhodou, a tou je možnost volby z více typů jednotlivých náhradních dílů (včetně originálních) a to v různých cenových hladinách.
Bloková výjimka
Motorista má právo na svobodnou volbu při výběru servisu i použitých náhradních dílů. A to se týká i servisu a údržby nových vozidel v záruce. Umožňuje to takzvaná „bloková výjimka“. Tento pojem je ale neznámý většině návštěvníků autorizovaných servisů.
Jinými slovy, pouze zlomek motoristů ví, že i v době záruky může se svým vozem navštěvovat nezávislý servis (mimo některé specifické situace jako například řešení reklamací). Ten však musí dodržet postup montáže doporučený výrobcem, použít kvalitativně rovnocenné díly a vyplnit servisní knížku v papírové nebo elektronické podobě.
Návštěvou nezávislého servisu lze ušetřit 50 % nákladů
„Bloková výjimka“ v konečném důsledku může pomoci motoristům uspořit více než polovinu konečné ceny oproti službám autorizovaných servisů. Navíc jednoznačně zlepšila pozici autoservisů na trhu, protože došlo ke zvýšení konkurence a k pozitivnímu tlaku jak na ceny, tak na zvýšení kvality nabízených služeb. A to motoristé pochopitelně ocení.
.« Dopravní peklo v Praze. Uzavírky na silnicích omezí řidiče Škoda Scala RS by vypadala úžasně. Dočká se výroby? »