EU chce monitorovat spotřebu každého řidiče
Komisaře EU trápí reálná spotřeba aut jezdících po silnicích Evropské unie. Nová metodika stanovení kombinované spotřeby (WLTP) vyřešila problém jen částečně, nastoupit proto mají účinnější nástroje sledování její reálné úrovně. Evropská unie chce monitorovat spotřebu každého auta a sledovat její odchylku od normované spotřeby. Řidiče chce pomocí dalších nástrojů a poplatků následně přinutit jezdit úsporně.
Problém odchylky normované a reálné spotřeby aut trápí nejen motoristy, ale i úředníky již dlouhá léta. Nejde totiž jen o problém technický, ale i environmentální a daňový. Situaci měla napravit nová metodika určování kombinované spotřeby (WLTP), jak se však ukazuje, určitý rozptyl tu stále je. S příchodem plug-in hybridních modelů se navíc prohlubuje.
Pokud je totiž řidiči pravidelně nenabíjí, vykazují mnohem vyšší reálnou spotřebu, než jaké uvádějí jejich výrobci. V mnoha zemích jsou přitom jejich prodeje podporovány dotacemi. EU proto vyvíjí mechanismus sledování reálné spotřeby auta, její porovnávání s výrobcem udávanými hodnotami a na základě zjištěných údajů vyvozování důsledků pro řidiče.
Cílem je ekologičtější provoz aut
Sběr dat reálné spotřeby aut dnes není po technické stránce žádný problém. Prakticky každé auto je vybaveno palubním počítačem sledujícím mnoho provozních údajů, které jsou za určitých podmínek k dispozici. Aby se však EU pojistila, od začátku roku 2020 bude muset každé nové vozidlo umět sledovat svou reálnou spotřebu a údaje o ní ukládat do paměti. Po roce 2021 pak i každé nově prodané.
Momentálně komisaři EU vymýšlejí mechanismu sběru údajů, na základě kterých by mohli dělat potřebné zásahy, případně opatření. Pokud bude někdo reálně produkovat výrazně více CO2, než uvádí výrobce jeho vozidla, bude za to nějakým způsobem sankcionován.
Nahlas se dokonce uvažuje o obdobě jakési daně za nadlimitní znečišťování ovzduší. Zní to jako sci-fi? Ani ne. Od dob, kdy se do ekologie vložila ekonomika a obchod s vozidly dotují státní rozpočty jednotlivých zemí, je potřebný mechanismus dozoru nad tím, za co se berou dotace a jaká je realita. Schopnost automobilů ukládat údaje o reálné spotřebě, aby byly později k dispozici, je prvním reálným krokem.
.« Cena ropy zkolabovala do záporné hodnoty Emisní normy minulosti, současnosti i blízké budoucnosti »