Etiopie chce, jako první na světě, zakázat prodej aut se spalovacími motory
Ani v elektrických velmocích jako Norsko, Švédsko, Island nebo Kalifornie zatím není k podobnému kroku odhodlání. Ale v chudé Etiopii ano, přestože zde ochrana životního prostředí není na prvním místě.
Rozvinuté oblasti světa, jako Evropská unie, Velká Británie, Kalifornie, Kanada, Japonsko nebo Singapur, si stanovily cíl: Od roku 2035 nebude možné prodávat osobní auta s benzínovými motory. I přesto, že na tento přechod mají ještě 11 let, automobilový průmysl a mnoho zákazníků se tomu vehementně brání. Je to složitý proces, který vyžaduje transformaci celého automobilového, dodavatelského, energetického a surovinového průmyslu. Hrozí i ztráta pracovních míst, protože elektromobily potřebují méně součástek. Obavy z toho mají i některé významné státy.
Možná byste nečekali, že existuje země, která chce tyto rozvinuté ekonomiky v zákazu automobilů s palivovými motory předběhnout o celé desetiletí. Ale ano, taková země existuje a k mému překvapení je to v Africe! Jedná se o Etiopii, jednu z nejchudších zemí planety. Podle webu Electrek, ministr dopravy a logistiky Alemu Sime oznámil dokončení národního logistického plánu. I když podrobnosti nejsou známy, uvedl, že “do Etiopie nebude možné dovážet vozidla, pokud nejsou elektrická”. Ministr Sime také zdůraznil zavedení nových postupů v strategických otázkách a oslovil výbor pro iniciativy ministerstva v oblasti “zelené dopravy” po celé Etiopii.
Dále vysvětlil, že snaha o vybudování nabíjecích stanic pro elektrická vozidla zůstává vysokou prioritou. Avšak je správné tušit, že důvodem v zemi, kde si vlastní auto může dovolit jen zlomek obyvatelstva, není primárně ekologie a snaha o snížení emisí CO2. Hlavním důvodem je nedostatek deviz, které stát většinou utrácí za nákup ropy nebo ropných produktů. To ročně představuje zhruba čtyři miliardy dolarů. A to chce Etiopie změnit. Na druhé straně je pravdou, že v posledních 20 letech Etiopie výrazně investovala do své energetické infrastruktury. Až 97 % energie pochází z obnovitelných zdrojů a připravuje se spustit svou vodní elektrárnu s výkonem 6 500 MW, která bude pravděpodobně největší v Africe.
.« Test ojetiny Hyundai Accent: Levnější alternativa Fabie ji strčí do kapsy První jízda s novou Toyotou Yaris: Nejlepší malý kompakt s efektivním hybridem potěší i jízdou mimo město »