Emise v ČR: Progresivní Volvo, premiantem Renault
V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (33 %), Hyundai (10 %) a Volkswagen (8 %). Jak je na tom český trh a jednotlivé značky z pohledu průměrných emisí oxidu uhličitého? Přinášíme srovnání 20 nejvíce registrovaných značek osobních vozidel v České republice, jejichž celkový tržní podíl představoval v uplynulém roce 95 %.
„V roce 2022 vzrostly meziročně průměrné emise CO2 u nových osobních vozidel o 1,5 % na 138 g/km, dvanáct značek se dostalo pod tuto hranici. Lídrem mezi nejregistrovanějšími značkami v České republice v oblasti průměrných emisí CO2 byl v uplynulém roce Renault se 123 g/km, následoval Peugeot 125 g/km a Suzuki 125 g/km, které neobhájilo první pozici z roku 2021. Z dvaceti uvedených značek jich sedm emise CO2 meziročně snížilo, nejvíce Volvo, o 4,5 %, u kterého téměř každé 6. nově registrované osobní vozidlo bylo s externím dobíjením (10,5 % plug-in hybridní a 4,5 % bateriové elektromobily). Za meziročním růstem průměrných emisí stojí pravděpodobně více faktorů: ať se jedná o opětovný růst podílu SUV a terénních vozidel na 44,6 %, pokles podílu malých vozidel na 13,4 %, ale také stále velmi nízký podíl vozidel s nulovými lokálními emisemi, který je s 2 % ve srovnání mezi zeměmi Evropské unie jedním z nejnižších vůbec,“ říká Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i.
Vývoj emisí CO2
U nově registrovaných osobních vozidel byly v roce 2022 evidovány průměrné emise oxidu uhličitého 138 gramů na ujetý kilometr, meziročně +1,5 %. U nově registrovaných lehkých užitkových vozidel byly v roce 2022 evidovány průměrné emise oxidu uhličitého 217 gramů na ujetý kilometr, meziročně +1,4 %, vývoj v období 2010–2022 je uveden v grafu.
.« Test Volkswagen Caddy 2.0 TDi PanAmericana: S rodinou do bahna Test Mustang Mach E GT: Jeden z nejlepších elektromobilů současnosti »