Car exhaust pipe, which comes out strongly exhaust gases in Finl

Emise aut za posledních 12 let neklesly: Efektivní pohony zabila nadváha

4. 2. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Pamatujete na auta, jež brázdila silnice před dvanácti nebo patnácti lety? Většina z nich měla atmosférické motory, solidní objem a minimálně čtyři válce. Šesti nebo osmiválcové agregáty nebyly ničím vzácným. Přísnější emisní limity vedly k radikálnímu zmenšování. Menší objem a méně válců motoráři kompenzovali přeplňováním. Brzy se ukázalo, že to funguje – ale pouze na papíře.

Když pak přišla nová metodika měření spotřeby WLTP místo staré NEDC, aby se snížily rozdíly mezi laboratorními a skutečnými hodnotami spotřeby, nastala doslova panika. Řešením se stala elektrifikace. Hybridy a mildhybridy se masově rozšířily. Nicméně, jak ukazuje nejnovější zpráva Evropského dvora auditorů (EDA), emise konvenčních automobilů, které tvoří stále téměř tři čtvrtiny nových registrací, neklesly.

„Za poslední desetiletí zůstaly emise u dieselových aut konstantní, zatímco u benzinových klesly pouze o 4,6 %,“ uvedl auditor ve vyjádření. I když technický pokrok zvýšil účinnost spalovacích motorů asi o 10 %, tento efekt byl vykompenzován zvýšenou hmotností aut o 10 % a výkonem až o 25 %. Trend SUV k tomu také přispívá. Co je ještě horší, podle EDA emise oxidu uhličitého z dopravního sektoru nadále rostou. V roce 2021 tvořily 23 % celkových emisí skleníkových plynů v EU a více než polovina z nich byla způsobena osobními auty. EDA tvrdí, že tento trend lze zastavit pouze rychlejším přechodem na čistá elektrická vozidla. „Zelená revoluce v EU může nastat pouze tehdy, pokud bude na silnicích mnohem méně spalovacích aut,“ řekl Pietro Russo, člen EDA, který vedl audit.

„Skutečné a hmatatelné snížení emisí CO2 u automobilů nenastane, pokud budou převažovat spalovací motory a proto je elektrifikace vozového parku v unii důležitým krokem.“ Elektromobily však tvoří pouze asi 14 % nových registrací v unii a v poslední době dochází ke stagnaci.

Elektrická auta jsou totiž drahá a méně praktická pro mnoho uživatelů. Mnoho zemí navíc ukončilo dotace. Také výstavba nabíjecí infrastruktury se zpomaluje. Takže to vypadá, že i přes obrovské investice a proměny aut z těch, která si zákazníci přáli, na ta, která je znepokojují, jsme za poslední dekádu nepostoupili nikam. Ale pokud si zákazníci nebudou kupovat nová auta, vozový park zestárne a na silnicích zůstanou ještě dlouho vozidla s nižšími emisními normami.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz