Elektromobily ztrácejí hodnotu raketovým tempem. Stačí tři roky a jste pod spalovací alternativou
I když jsou elektromobily na trhu s novými auty stále dražší než klasické vozy, po třech letech se situace radikálně mění. Jejich pokles hodnoty je skutečně drastický.
Pro zájemce o koupi ojetého elektromobilu je to dobrá zpráva, ale pro ty, kteří uvažují o koupi nového, je to naopak velmi nepříjemné. Data od společnosti Cap HPI ukazují, že po třech letech je průměrný elektromobil asi o 8,5 % levnější než jeho benzínová nebo naftová varianta, přičemž po čtyřech letech se tento rozdíl zvětší na 14 %. Důvodů je několik. Patří mezi ně například rychlý vývoj technologií v oblasti elektrických vozů a nižší důvěra spotřebitelů ve starší modely. Z tohoto důvodu se hodnota většiny elektromobilů sníží na polovinu už za dva roky.
To znamená, že na trhu s ojetými vozidly je možné najít mnoho výhodných nabídek. Samozřejmě, ceny se mohou výrazně lišit podle konkrétního modelu. Společnost Cap HPI to dokládá na příkladu britského trhu. Například průměrná cena tříletého vozu Opel Corsa Ultimate s nájezdem 60 000 km je zhruba 9 925 liber pro benzínovou verzi a 8 750 liber pro elektrickou, i když ekologická verze byla při koupi nového vozidla asi o 6 000 liber dražší. Existují však i výjimky. Například Hyundai Kona Electric stejného stáří a s podobným nájezdem jako uvedená Corsa je téměř za stejnou cenu jako její mild-hybridní verze.
Na druhé straně spektra je elektrické BMW i7, které si udržuje svou hodnotu lépe než jeho hybridní protějšek, i když oba modely zaznamenávají značnou ztrátu hodnoty. Expert na ojeté elektromobily ze společnosti Cap HPI, Chris Plumb, vysvětlil, že rostoucí nabídka ojetých elektrických vozů zvyšuje poptávku, protože motoristé chtějí snížit svou uhlíkovou stopu a ušetřit na vysokých nákladech na palivo. Výrazný rozdíl v poklesu hodnoty by mohla zmírnit „standardizace informací o stavu baterií“. Právě tyto informace jsou pro spotřebitele důležité, protože baterie podléhají degradaci a jsou nejdražší součástí elektromobilu.
Očekává se, že by tento problém mohl řešit systém pasů pro baterie elektromobilů, který už testuje společnost Volvo. Tato technologie by umožnila kupujícím přístup k údajům přes QR kód na jejich telefonu, včetně informací o ekologickém dopadu auta a stavu baterie. Nicméně, existují i další překážky. Například vysoké náklady na pojištění znamenají, že i přes atraktivní ceny ojetých elektromobilů nejsou lidé příliš motivováni k jejich koupi. Výzkum cenového srovnávače Quotezone ukázal, že elektromobily vyžadují pojištění, které je obvykle o 54 % dražší než u benzínových nebo naftových vozů.
.« Češi jako věrní kupující: Trhu s ojetými automobily stále dominují auta značek Škoda, Volkswagen a BMW Čeští fanoušci MotoGP brzy vyrazí na Velkou cenu Rakouska 2024, kde se budou moct cítit jako doma. Nebude chybět ani české pivo »