Elektromobily pomalu dobývají svět. Tyto jsou zajímavou a dostupnou volbou
Tesla už výhradně nepatří k jediným zástupcům elektromobilů na českém trhu. Tento rok vstoupil na trh i nový model I-PACE, avšak jeho cena dalece přesahuje dva miliony korun, není tedy tak dostupný, přesto částku mohou kompenzovat kilometry, které ujede a je jich na jedno nabití neuvěřitelných 480. Pokud se rozhlížíte po něčem levnějším, musíte se spokojit také s tím, že vaše dojezdová vzdálenost nebude nejvyšší, na druhou stranu vás může hřát pocit, že šetříte životní prostředí. Současná elektromobilizace je teprve v plenkách, nelze očekávat, že za pár peněz budete mít slušivé auto a dojedete s ním z Prahy do Brna a zpět. Stále se vyvíjí nové technologie a chce to ještě řádku let, než elektromobily budou dostupná i běžným řidičům. Nyní se musíme spokojit s tím, že částky přesahují půl milionu korun úplně s přehledem.
VXT2 Quodro
Začneme strojem, který automobil připomíná velice z dálky. Sotva uveze velký rodinný nákup nebo pár. Vejde se do něj totiž jen jedna osoba. Nicméně, koho jistě potěší je mládež od 15 let. Toto první auto je skvělým parťákem pro cestu do školy nebo na kroužky. Výrobce uvádí, že elektromobil má dojezdovou vzdálenost 60 kilometrů, avšak věříme, že po vypnutí rádia, klimatizace nebo topení, se dojezdová vzdálenost sníží. S touto hračkou si moc nezablbnete, neboť její maximální rychlost je 45km/h. Ani dobíjení vás nikterak nepotěší, nabíjí se skrze obyčejnou 230V zásuvku a to bezmála 5 hodin. Člověk by řekl, že je to trochu nedomyšlené vozítko, protože za cenu 120 tis korun očekáváte, že baterie bude už v ceně, ale opak je pravdou, baterii si musíte dokoupit za 20 tisíc nebo si ji ročně pronajímat.
Volkswagen E-Up
Teď už se opravdu podíváme na auto. Auto pro dospělé. Přestože tento model není nejprodávanější ani nejoblíbenější, své využití a místo si najde. Podle tabulek by měl mít dojezdovou vzdálenost 160 km, to samozřejmě v ideálních podmínkách, vždy je třeba počítat o něco méně. Stačí, když vám těžká noha spadne na plynový pedál a už abyste hledali nabíjecí stanici. Co se týče interiéru, ten působí velice pěkně, až na úroveň konkurenčních neelektrizovaných aut. Vypadá velice mladistvě, vzdušně a čistě, žádné zbytečné čudlíky. Někomu by možná mohl vadit tenčí volant, který je stejný jako u neelektro verze Up. Dobrá zpráva je, že automobil lze nabíjet několika způsoby. První klasicky, přes 230V zásuvku a trvání nekonečné, další z možností je, si zakoupit tzv. wallbox, kterým lze zkrátit nabíjení o hodinu. Nejideálnější variantou se zdá použití rychlonabíjecích zařízení, díky kterému na 80% nabijete za zázračnou půl hodinu. Cena už tak příjemná není, začíná od 647 900 korun.
Nissan Leaf
Hezčí, rychlejší a dál ujede, tak by se dal popsat nový model Nissanu Leaf. První generace se prodává už od roku 2010, lze jej tedy považovat za nejprodávanější elektromobil. Co vás upoutá na první dobu, je jednoznačně design. Auto vypadá jako malý dráček. Interiér je také skvělý a nový model s sebou přináší spoustu nových vylepšení a asistentů. Zajímavostí je, že oproti jiným autům, má Leaf nabíjení v čumáku auta, nikoli na boku. Velkým plusem je, že Leaf ujede až 200km na jedno dobití, přestože výrobce uvádí o 60 km nájezdu víc. Je to vhodný parťák do města, na delší trasy už ne. Výrobce uvádí, že by auto mělo být o 33% tišší než konkurence. Zdá se to skoro nemožné, když elektrická auta jsou sami o sobě tichá. Na rychlonabíjecí stanici nabijete auto do 100% za necelých 45 minut. Pokud budete nabíjet postaru, čekejte, že doba nabíjení se protáhne na 17 hodin. Počáteční cena automobilu startuje na 926 000 Korun českých.
Hyundai Ioniq Electric
Přední maska auta působí velice futuristicky, člověk se už těší, až bude podobná auta vídat za 30 let v plném provozu. Auto je aerodynamické, což je celkem logické, nějak se šetřit palivem musí. Reálně auto ujede 200 km, v ideálním případě dodržení všech pravidel, jakože pomalu ani nevyjedete z garáže, pak by to mělo být 280km. Pokud jste šetrnější řidič a raději jezdíte s nějakou rezervou na kdyby náhodou, tak počítejte s nájezdem max. 180 km. Samozřejmě, čím více automobil naložíte, tím také klesne dojezd. Zapeklitá situace. Ve městě se pohybuje dokonale. Začínám mít dojem, že elektromobily jsou jen a výhradně do města. Infotainment nereaguje zrovna rychle, ale dá se na něj zvyknout. Auto by se mohlo jevit zajímavým, kdyby jeho cenovka začínala na nižší cifře než je tomu teď, tou je závratná výše 1 009 000 Korun. Zde už je na zvážení, jestli nesáhnout raději po jiné variantě vozu.
BMW i3
Říkáte si, že je toto auto rozmar pro bohaté? Možná. Na druhou stranu auto vyniká jízdními vlastnostmi a dynamikou oproti konkurentům. Mínus je opět dojezd, s tímto autem na jeden zásah z Prahy do Brna určitě nedojedete. V loňském roce auto prodělalo modernizaci. Poznávacím znamením a také raritou u elektromobilů jsou páry dveří otevírající se od sebe, přední dveře se otevírají jako první až po nich jdou otevřít ty zadní, to se může jevit jako problém, pokud cestujete s dětmi, které mají tendence rychle z vozu vypadnout. Interiér je ultramoderní, téměř jakoby auto přijelo z jiné galaxie, ve které je takový desing automobilů úplně normální, jen u nás se nad ním kroutí hlavou. Auto je extravagantní a určitě se za ním pár hlav otočí. Cena automobilu začíná od 1 014 000 Korun českých.
« Test Toyota Aygo. Hravý čertík nejen do města BMW představilo novou definici automobilového luxusu. Model X7 mísí přepychový vzhled, exkluzivitu a prostornost »