Elektromobily mohou jet v určitých úsecích na rakouských dálnicích o 50 km/h rychleji než běžná auta
Zvýhodnění, která mají majitelé elektromobilů v řadě států a měst vnímají ostatní motoristé jako přirozenou podporu rozvoje elektromobility. Obvykle se to týká středu měst a neomezeného vjezdu do nich, parkování zdarma nebo někde i vyhrazených míst pro elektromobily a podobně. Jak o tom pravidelně informuje také ÚAMK. Rakousko trochu překvapilo – na dálnici mohou elektromobily jezdit rychleji.
Toto základní konstatování je samozřejmě hned třeba doplnit a upřesnit.
Dané povolení se týká jen tak zvaných IG-L zón na dálnicích, tedy úseků obvykle kolem městě, kde je vzhledem k příliš vysokému provozu nezbytné snížit rychlost, aby se také snížilo množství škodlivin z výfukových plynů. V takových úsecích je příkazovou značkou snížena běžná maximální rychlost na rakouských dálnicích ze 130 km/h na 80 km/h. Dodejme, že v těchto místech je ona omezená rychlost kontrolována kamerami a běžně pokutována. Tyto pokuty jsou také rozesílány do zahraničí, tedy i českým řidičům, když rychlost neomezí.
Přitom nejde o žádnou maličkost. Postih za tento přestupek může být definován nejen jako nedodržení maximální rychlosti, ale i jako vědomé znečišťování životního prostředí s výškou postihu až 2000 euro. Což je vskutku vysoká pokuta.
Kdo má pocit, že IG-L zóny jsou spíše výjimkou, bude překvapen. Čeští řidiči se hned s několika setkávají na své trase do Chorvatska, například kolem Salzburgu. Celkem pak představuje délka takovýchto úseků, kde je rychlost obvykle omezena na 80 km/h, bezmála 10 % rakouské dálniční sítě. Konkrétně se jedná o 440 kilometrů a rakouské orgány plánují jejich rozšíření i na další místa, kde to vyžaduje ochrana životního prostředí.
A co ony elektromobily a jejich vyšší rychlost na rakouských dálnicích? Jejich povolená vyšší rychlost se týká právě IG-L zón. Zde musí běžné vozy se spalovacími motory dodržovat maximální rychlost 80 km/h, zatím co elektromobily mohou jet až o 50 km/h rychleji. Tedy původní maximální rychlostí 130 km/h. A to z toho důvodu, že jejich agregáty neznečišťují ovzduší, a tudíž není důvod omezovat jejich rychlost. Naopak u spalovacích motorů při vysoké rychlosti rostou otáčky, vyšší je spotřeba, a tudíž i exhalace škodlivin do ovzduší.
Toto opatření rakouské vlády neplatí pro hybridy ani plug-in hybridy. Zároveň rakouská policie upozorňuje také prostřednictvím informací od evropských automotoklubů, včetně ÚAMK, že zahraniční motoristé bývají často mezi těmi, kdo nedodržují rychlost v IG-L zónách. Vzhledem k přeshraniční spolupráci Rakouska a ČR při vymáhání pokuty za dopravní přestupky, bude rakouská policie dále rozesílat pokuty i do zahraničí. O smyslu IG-L zón je přesvědčena i z bezpečnostního hlediska. Vždyť na těchto 440 kilometrech dálnic se od zavedení omezená rychlosti snížila nehodovost o 50 %.
.« Evropa: Kde je na dálnicích dráž? Dopravní peklo v Praze. Uzavírky na silnicích omezí řidiče »